icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

"100 gram" i Matdagboken - tillagad eller ej tillagad matvara?

På gång
11 inlägg
24 september 2012 22:21

Eftersom jag är rätt ny här, har jag inte förstått vissa funktioner; Jag har tänkt mata in 80 gram (2 dl) havregryn till frukost. Detta är alltså TORR, EJ tillagad havregryn. Men när jag matar in det i matdagboken står det 54 kcal, vilket jag vet inte stämmer (då 100 gram torr gröt innehåller 360 kcal).... Är måtten angivna i färdig gröt, det mäter man väl aldrig?? Man mäter väl torrvaran? Funderar över samma sak med vaniljvisp, om det t.ex. står 1 dl eller 100 ml, så måste det väl menas ej tillagad/vispad vara?

• Veteran
    1881 inlägg
    24 september 2012 22:30

Om du väljer "havregryn ångprep el havremjöl" i livsmedelslistan så blir det rätt. Vispen är ovispad om det inte står annat. 100g havregrynsgröt innehåller 68kcal så förmodligen är det de du valt och då blir det fel. Man lär sig med tiden. :)

• På gång
    11 inlägg
    24 september 2012 22:35

Ja, men då menas det 100 gram färdig havregrynsgröt 68 kcal? Jag tar ju 80 gram torr (2 dl)...det blir troligen då 400 gram färdig......eller nåt...

• Veteran
    3541 inlägg
    24 september 2012 22:36

När det står havregryn så är det torr vikt, alltså otillagad, som räknas. Då är 1 dl ca 35 gram. Det kan man ju ha som flingor i smoothie, müsli o.dyl. Gör man havregrynsgröt av det så tillsätter man 2 dl vatten och lite salt (till 1 dl gryn). Då blir det ca 200 gram havregrynsgröt eftersom den mesta vätskan kokar bort. Visst kan man mäta färdig havregrynsgröt. Anger man det i livsmedelslistan om det är det man har tillagat kommer man närmare sanningen eftersom det då är på den färdiga gröten som man mätt näringsämnena (även vitaminer och mineraler). Vad är "torr gröt"? När det gäller vaniljvisp så blir det väl ingen skillnad viktmässigt om du vispar den? Du tillsätter ju bara luft och slår sönder (finfördelar) fettpartiklarna. Så där är 100 gram ovispad vaniljvisp = 100 g vispad. Men viss skiljer det på mängd eftersom vispad tar större volym. Men väg så får du rätt värde!

• Veteran
    1881 inlägg
    24 september 2012 22:39

Är det 80g vanliga havregryn du syftar på så lägg in det som det jag skrev i inlägget ovan så blir det rätt. :)

• På gång
    11 inlägg
    24 september 2012 23:10

Hahahah... Med torr gröt menade jag att jag mäter upp 2 dl gryn (dvs okokt), det blir ca 70-80 gram. När jag lägger in detta i kalkylen ger det ca 54 kcal. Vilket är orimligt. Därför måste jag ha valt fel havregrynsgröt......så ska testa med den där ångpreparerade som ni tipsade om ovan....tack!! :)

• Veteran
    1881 inlägg
    24 september 2012 23:22

Havregrynsgröten i listan här är färdigkokt gröt, annars heter det just havregryn. Ett tips att tänka på när du kikar på andra livsmedel i listan. Står det en färdig rätt, tex mannagrynsgröt, stekt fläskkotlett, kokt potatis osv..Då är det precis de som menas, alltså tillagad vara. Står det tex potatis, fläskfile, morot, mannagryn osv...Då är de det råvaran, otillagad, som gäller. Dessutom handlar det alltid om ätlig del så ev ben och skal ska man räkna bort. :)

• På gång
    11 inlägg
    24 september 2012 23:23

Jättebra tips, tack!!! :D

• Veteran
    3541 inlägg
    25 september 2012 21:38

När jag lägger in de olika alternativen så skiljer det inte särskilt mycket i energi, energifördelning och vitaminer/mineraler (förutsatt att man väljer att lägga till ca 1 krm joderat salt om man lägger in "torr gröt" dvs 1 dl havregryn, 2 dl kranvatten och joderat salt). Havregrynsgröt på 1 dl havregryn (ger ca 200 g färdig gröt) ger 136 kcal och 1 dl havregryn ger 129 kcal. Diff 7 kcal! Då är det ju bättre att välja havregrynsgröt. Dels ger det ingen glädjekalkyl och dels ger det ju mest korrekta värden om det nu är havregrynsgröt det handlar om.

• Veteran
    1881 inlägg
    25 september 2012 21:56

För mig skulle det aldrig funka att lägga in färdig gröt. Jag äter min gröt utan mjölk och därför kokar jag den med mer vatten än vad receptet säger, blir mindre stabbig då....Skulle bli helt fel om jag vägde min färdiga gröt mao. Jag väger i princip alltid råvaran, oavsett vad det handlar om, då vikt kan diffa en hel del beroende på tillagnings sätt, mängd vatten och koktid. :)

• Veteran
    3541 inlägg
    25 september 2012 22:00

Fast om man vet att 200 gram havregrynsgröt motsvarar 1 dl havregryn tillagat med 2 dl vatten, så kan man ändå ta mer vatten och lägga in det som 200 g även om det väger mer för att det är mer vätska. Så gör jag. Det beror ju på hur länge man tillgar det också och hur "seg" och fast eller lös den blir.