Antag att du haft en ganska bra men lite hungrig dag. Du har i stort sett följt din plan. Nu kommer kvällen och du känner dig klart hungrig/sugen. Men har inte så mycket kalorier kvar att äta. Vad gör du? a) Biter ihop. Lite hunger får man räkna med. b) Äter en portion mat och tar ett extra träningspass för att kompensera c) Gör ett nyttigt snack inom kalorigränsen, tuggar långsamt och hoppas på tur d) Äter. Hungrig är inget roligt att vara och det jämnar ut sig en annan dag e) Går loss på allt som finns i kylskåpet och bestämmer dig för att börja om imorgon f) Något helt annat (skriv vad)
Veteran
1046 inlägg
Beror väl på. Är jag sugen brukar jag ta en kopp te och hoppas det går över. Är jag verkligen hungrig så äter jag, men något kalorisnålt och mättande typ ett kokt ägg eller lite minikeso (oftast med lightsylt). Går inte och lägger mig vrålhungrig, men försöker hålla mig någorlunda inom kaloriramarna. Så c eller d då :) Nu låter det som jag är jätteduktig, men det är jag såklart inte alltid. Men när jag äter mer än jag borde har det sällan med hunger att göra utan snarare dålig planering, svårigheter att tacka nej eller tröstätande.
Om det är en vanlig dag så händer det sällan eftersom jag är snål med kalorier fram till kvällsmaten. Men om jag står och velar framför kylen vid elvasnåret för att det kurrar i magen så lägger jag mig inte hungrig. Det duktiga alternativet är då att äta en klyfta honungsmelon. Ibland har jag ignorerat hungern för länge, då slutar det oftast med att jag trycker i mig en macka :-(
För mig är det så att jag kan inte somna om inte magen är full, och då menar jag verkligen full, typ 1 burk kikärtor med olje/vinäger-dressing alldeles innan jag somnar. Jag kan gå hungrig nästan hela dagen utan att det gör mig något men kan jag inte somna så går jag upp och äter, det är som en naturlag. Att ta en kopp te till kvällen är inget jag klarar, men jag önskar att jag gjorde det, skulle lösa en massa onödigt ätande. Jag vet inte hur du ska göra men jag äter alltid något på kvällen innan jag somnar annars somnar jag inte. Kokt ägg som Therese7 skriver, är ju inte så dumt, lite fettfri majonnäs och 2 kokta ägg tycker jag mättar. Baljväxter tycker jag mättar, och är gott, men det är klart att har du 100 kcal kvar och inte vill överskrida den gränsen så är det svårt. Jag skulle inte klara att dricka en kopp te och känna mig nöjd, men det är jag. Hoppas att du hittar någon lösning.
Jag äter på bestämda tider, med 4 timmars intervaller och blir jag hungrig mellan måltiderna så för jag vänta. Min kropp kommer inte att svälta ihjäl på någon timme, fast kroppen tallar om för mig att den kommer att göra det ;)
C tar jag! Kokar mig ett ägg eller dricker ett glas mjölk! Funkar bra.
anna54: jag skriver inte för att jag har ett problem just idag, det är mer att jag är nyfiken på hur andra tänker och hanterar situationen. Det händer väl alla ibland att man hamnar där, så kanske man kan få ett tips...
Aha, då förstår jag. Tips på hur andra hanterar en liknande situation. Jag vill också gärna ha tips, för det är ett jätteproblem för mig detta med kvällsätningen. Så jag fortsätter att läsa här.
Jag tar en banan, eller en halv portion soppa...
surkål typ 12 kcal/ 100 g sen kan man fylla på med lite annat också men man orkar inte så mkt om man ätit 150 g+ surkål
sallad sallad sallad: magen blir full på få kalorier. Eller en smoothie full av mättande frön: linfrön och psylliumfrön och nyttiga bär. Eller äter ett riktigt mål mat och tar ett motionspass till.