Mycket engagerad
370 inlägg
Är det för lite att äta 1200 kcal om dagen när man tränar. Mitt grundbehov är 1770.
Svar ja. Låter lite lite med 1770 när du samtidigt tränar.
jag är ingen expert, men har hör att man minnst behöver 1200kcal om dagen. Sen behöver man ju ett underskott på 500-1000kcal för att tappa i vikt, så då gäller det att träna. Men svält inte dig själv bara, det är viktigt att äta tillräkligt så man orkar träna.
Jag har liknande grundbehov som du och tränar en hel del. Går aldrig under 1500kcal per dag för då faller jag blir trött och äter godis efter ett par dagar. Ligger på - 5-700 kcal per dag och resultatet är riktigt bra.
Äter du bara 1200 kalorier om dagen eller mindra, går kroppen in i "starvation mode" det innebär att visst, du kommer att gå ner i vikt men så fort du äter det minsta över ditt kalori intag, kommer kroppen att hålla fast vid det, du kommer att gå upp väldigt fort vikt. Det är bättre att ligga runt 1500 tll 1700 kalorier per dag. Det är ett bra sätt för kroppen att gå ner utan att "få panik" och det innebär att kroppen får allt den behöver plus att du går ner. kram och lycka till.
Hej! Jag passar på att fråga;) om man äter 1200Kcal och sedan tränar, räknas det då att man inte fått i sig det man måste? Mitt energibehov är 1897, jag brukar äta runt 1200Kcal, sen tränar jag lite på det. Är det då bättre att jag äter lite till? Och sedan tränar? Hamnar jag ngt svältläge?
Apropå `svältläge`: http://traningslara.se/svaltlage-lag-amnesomsattning-del-2-de-som-sticker-ut/ Om du kommer upp i RDI på vitaminer och mineraler och får i dig cirka 1g fett per kg kroppsvikt och nånstans mellan 1,5 och 2g protein per kg kroppsvikt så är det inga problem. Då får du i dig alla makronutrienter kroppen behöver. (Nej, det finns ingen sån siffra för kolhydrater helt enkelt eftersom kroppen kan syntetisera det själv av annan energi, så kolhydrater är per se inte nödvändigt.) Om man orkar är en helt annan femma, en del gör det och mår bra. Andra mår mindre bra och vill äta lite mer för att orka. Det är det bara du som kan känna efter.
Intressant länk. Hurvida man kan träna när man lever på lågkaloridiet måste ju ändå vara mycket individuell. Jag tränar ju drygt en timme om dagen, men då inte något hårt gympass utan jag promenerar med mina pumpstavar. Det blir inte ute på asfalt utan på skogsvägar eller åker och skog. Och det går hur bra som helst, min kropp klagar inte utan så när som på en vidrig förkylning just nu så har jag varit friskare än på flera år .)
Tack för länken LadyG.
Fattar inte att ni kan ligga på så lite. Mitt näringsintag är på 1738, dvs EFTER kcal underskott på 500. Och då tränar jag ca 3-5 dagar i veckan. Länk till där ni kan kolla detta. http://energibehov.mermuskler.se/
Det låter ganska lite. Mitt grundbehov var flera hundra kalorier för lite enligt matdagboken. Du kanske borde kolla upp det.