Hej, just nu har jag kört med lchf, eller jag tror jag gör det iaf ;) har hållit på i ca 1månad, men vad jag undrar över är ifall det spelar någon roll vilken kost man följer ifall man vill gå ner i vikt. För som jag fattat så går man ner i vikt om man äter 500kcal mindre än energibehovet. Jag försöker därför hålla mig på 1500kcal per dag. Jag väger nu 61kg och 165cm lång. Men blir det svårare för mig att gå ner i vikt med lchf, även om jag följer kcal regeln?
På gång
23 inlägg
Personligen så tycker jag att det bästa är att äta mat som man kan tänka sig att äta även framöver. Jag vet att det finns personer som har ätit LCHF i flera år, men själv har jag vältigt svårt att avstå från en smörgås ibland och jag älskar potatismos t.ex. Jag tycker det är toppen med energibehovet man får föreslaget här i Matdagboken och det försöker jag hålla. Hittills har jag inte hamnat över det, men ändå känt mig mätt och belåten.
så igentigen spelar det ingen roll vilken kost man följer, huvudsaken är att man håller ett underskott på 500kcal för att gå ner i vikt?
Det stämmer det är kaloriinnehållet som räknas. Blir du mätt när du äter lchf på bara 1500 kcal? jag provade men åt mer än 3000 kcal per dag så för mig var det ingen hit. Att hålla sig 500 kcal under sitt behov är nog det optimala.
okej så jag kan alltså unna mig något i kolhydratsväg utan att det är en katastrof då. för om jag ändå håller mig på 1500kcal dagen, så ligger jag ju ändå på ett underskott.
okej så jag kan alltså unna mig något i kolhydratsväg utan att det är en katastrof då. för om jag ändå håller mig på 1500kcal dagen, så ligger jag ju ändå på ett underskott.
Undrar om jag tolkat mitt energibehov fel.... Ska man försöka ligga 500 kcal under det, eller är behovet uträknat efter min vikt och mitt viktmål, tro? Hmm, det lär väl visa sig vid första vägningen.
Ditt energibehov kcal som blev uträknat på din profil är uträknat efter din längd och vikt idag och bör därför följas OM DU VILL HÅLLA VIKTEN :) , vill du gå ner i vikt däremot bör du ligga på ett underskott jämfört met uträknade energibehovet!
jo det har jag förståt. mitt energibehov var 2028kcal, men jag håller mig nu på max 1500kcal. men vad jag undrar lite över är ifall jag kommer gå upp i vikt ifall jag skule sluta med lchf, och kanske köra lite mer gi eller ISO, även om jag skulle hålla mig på ett underskott?
Sandrasmal; i längden spelar det nog ingen roll vilken kost du väljer när du har koll på kalorierna. Men vi är ju alla olika och enda sättet att få veta är nog att testa.
Alltså, räkna kalorier när man LCHF:ar är helt fel väg... Det är procent-fördelningen fett, protein, kolhydrater man ska se på. Jag kan lätt äta 3000 kalorier per dag om jag äter 75% fett, 20% protein och 5% kolhydrater OCH gå ner i vikt! Plus att man ska se över sitt mejeri-produktsintag om man inte går ner på sin LCHF-kost...