Nykomling
9 inlägg
Hej. Jag hade tänkt byta livsstil och börja med isodieten. Jag väntar fortfarande på min bok men jag har läst att man kommer äta runt 1600 kcal. Ska jag med äta det då? För mitt dagsintag ligger på 1647 kcal om ja inte vill gå upp i vikt och så ska man ju äta runt 500 mindre, ska ja strunta i mellanmålen då ? Eller ska ja äta enligt deras menyer då?
Byta livsstil är alltid bra om den nya blir sundare. Jag undrar lite försiktigt varför du till dina 163 cm vill väga 50 kg? Sen undrar jag hur du kan få 1647 kcal som jämviktsnivå;dagsintaget för unga tjejer brukar ligga på 2000- 2200 kcal? Hoppas jag inte känns ifrågasättande, jag är bara nyfiken. Vad gäller isodieten så är det tänkt att de flesta ska äta 1600 kcal och sedan tränar man ganska mycket. Följer man deras råd så tror jag träningen gör att man tappar i vikt. Fast det undrar jag då som sagt varför du vill göra; jag tycker din nuvarande vikt verkar väldigt bra till din längd.
Lite OT men kcal behovet räknas ut på vikt, längd, kön och ålder och med TS storlek låter det rimligt att hålla vikten vid ca 1600. Jag är äldre, tyngre och längre men håller nollan på ungefär samma nivå. 2000 kcal används ofta som ett genomsnitt för medelkvinnan men det beräknas inte på lägsta aktivitetsnivån utan snarare på en medel nivå med viss rörelse. :)
Du ska äta ca 1600 kcal om du vill behålla din nuvarande vikt. Vill du gå ned - vilket du enligt din längd och vikt inte har nåt behov av att göra :) - ska du äta mindre. Om du äter 1600 och tränar mycket så får du ju automatiskt ett underskott också.
Nej du får jättegärna fråga Lemontea, och egentligen har ja inte direkt att ja vill gå ner till just 50 utan vill mer tajta ihop kroppen. Vet att man inte kan punktförbränna, men har ganska mycket fett på höfterna som jag skulle vilja ge en chans att få försvinna. Jo vet att om man tränar oså får man ju äta mer. Men inom Isodieten så ligger ju menyerna på ungefär 1600 kcal per dag. Ska jag då välja bort något mellanmål eller så? :)
Inte ens jag som är mindre än dig AlmaO har så lågt energibehov, så jag tror nog 1600 inte är något problem att gå ner i vikt på för dig. Men svaret på din fråga om du ska välja bort något mellanmål är nej. Du ska istället minska lite på varje livsmedel som ingår. Lägger du in allt här i MD så ser du hur balansen blir mellan proteiner, fett och kolhydrater, vilket är det viktiga i just ISO-dieten.
Men jag valde även den lägsta aktivitetsnivån för att istället fylla i om jag tar en promenad eller så. Okej. Tack för hjälpen :)
Mait...OT..men jag är nyfiken för jag ligger ju själv lågt på hålla vikten nivån. Vilken aktivitetsnivå har du valt?
Jag har valt mediumnivån vilket motsvarar de energinivån de flesta ligger på. Jag hittar inte beskrivningen nu men vet att jag valde en nivå under den jag förmodligen ligger på just för att istället lägga in motion. Jag rör mig ganska mycket i vardagen och registrerar inte allt jag gör som motion, t.ex. går till bussen, cykla kortare sträckor, utan bara det som jag gör för att motionera.
Okej, det förklara ju en del. :) Jag valde lätt aktivitet då jag sitter still en hel del, går visserligen mycket i perioder då jag ingen bil har men det är vanliga promenader typ, inget jag räknar som träning. Träningen lägger jag in separat men äter inget av det utan låter det vara som bonus tilll helgerna då jag inte tänker nåt direkt på hur många kcal jag äter. :) Ingen stor skilnad var det mellan lätt och medel, bara ca150kcal så behåller nog den lätta.
Halfdevil. Om du rör på dig så kan du utan problem lägga in medel aktivitet. Lätt aktivitet är om man har helt stillasittande arbete samt tar bilen till och från och inte rör sig mycket mer än så. De flesta ligger som sagt i medelnivån. Det ska finnas någon beskrivning någonstans på vad som ingår i de olika nivåerna men jag hittar inte det nu. Men du kanske kan söka på nätet på aktivitetsnivå och energibehov eller nåt sånt.