icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

500 dagars kämpande.

Mycket engagerad
110 inlägg
1 maj 2011 12:54

Idag är det 500 dagar sedan jag bestämde mig att gå ner i vikt. Om ytterligare 500 dagar har jag förhoppningsvis nått mitt mål och lyckats hålla vikten i över ett år. Ser jag 500 dagar framåt känns det så avlägset, men 500 dagar bakåt känns som nästan ingenting. Vad har då de här 500 dagarna resulterat i? Bland annat en viktminskning på 31,7 kg då vågen idag snällt stannade på 71,7 kg. Det har resulterat i bättre värden, vilket jag fick bekräftat vid ett läkarbesök häromsistens. Det har resulterat i en brutalt förbättrad kondition och allmän fysisk status. Från att ha varit helt inaktiv på det fysiska planet tränat jag i snitt 8-10 timmar i veckan. Kan springa både tio och femton kilometer och jag kan hålla igång i timmar och åter timmar och vara återhämtad innan läggdags. Jag kan inte påstå att jag är beroende av träning, men jag är beroende av effekten av träning. De här 500 dagarna har också gett många självinsikter och en enorm hög med självförtroende. När vikten började krypa neråt fick jag självförtroende att börja träna. De två sakerna i kombination satte fart även på andra saker och jag har gjort allt från att ta tag i en del ekonomiska bitar som förföljt mig under flera år till att jag om en ynka vecka (!!) ska börja plugga in mina gymnasiebetyg för att bli behörig till högskolan. Jag värderar mig själv lite högre nu, ställer faktiskt mer krav på min omgivning i vissa avseenden, känner mig starkare i flera av mina relationer och jag mår allmänt bättre. Jag har fortfarande bitar kvar att jobba på, självklart, men jag har ju 500 dagar till som jag ska fylla med något också. På sätt och vis har hela mitt liv förändrats under dessa 500 dagar, trots att lägenheten är densamma, jobbet är detsamma, vännerna är desamma, intressena är desamma, katterna är desamma osv. Men min insida är inte densamma och min utsida är definitivt inte densamma. Periodvis har det varit jobbigt att förändras så mycket, jag har haft stunder då jag inte alls känt igen mig själv i spegeln och det har varit jättetufft. Jag beter mig annorlunda och ser annorlunda ut och det gör att jag bemöts annorlunda och det är också väldigt märkligt. Det har också varit jobbigt att behöva möta alla mina rädslor, skärskåda alla mina beteenden, avsluta de relationer som jag haft med mat och godis och bygga upp nya och att ständigt göra medvetna val. Men det är så värt det. Någon av er kanske tänker att 500 dagar är lång tid, men det är det inte. Lever du i 80 år är det inte ens 2% av ditt liv. Jag är bara 27 år, eller snart 28, så jag har ungefär 65% av mitt liv kvar. Med hjälp av inte ens 2% av mitt liv så kommer mina resterande 65% bli hundra gånger bättre än om jag inte investerat de där två ynka procenten. Vem vet, jag kanske inte ens hade blivit så gammal som 80 år, eller 70 år eller ens 60 år, inte med den viktkurva jag följde innan jag satte stopp. Det är en skrämmande tanke. Jag skulle kunna skriva mycket mer om det här, men då kommer ni nog att somna. Ville i alla fall dela med mig litegrann. :) Hoppas ni har en fin söndag! //Jenny

• På gång
    27 inlägg
    4 maj 2011 15:35

Jättespännande att läsa om din 500 dagars resa. Du inspirerar! Skriv gärna mer!

• På gång
    46 inlägg
    5 maj 2011 05:51

Du är - och har varit - jätteduktig! Fantastiskt! Du har helt rätt inställning och dina nya vanor innebär att din viktminskning kommer att vara livet ut :) Det är ju just det där att befästa nya vanor. Själv är jag just nu inne på själva viktnedgången för att kunna börja träna. Jag längtar! Just nu skulle jag ALDRIG visa mig offentligt i ett badhus eller i en träningslokal. Jag måste banta för att våga börja motionera offentligt! ;) Det där med bemötande har jag fått känna på åt motsatt håll... Jag har varit normalviktig större delen av mitt liv. Nu när jag är fet får jag ett helt annat bemötande. Konstigt nog verkar folk tro att fetma = låg intelligens och dumhet. Det är fantastiskt vilka fördommar som människor har mot överviktiga människor. De tycker även att det är helt OK att ge mig nedsättande och nedlåtande blickar. Jag bemöts på ett helt annat sätt i telefonen än vad jag gör "öga mot öga"... Mycket märkligt! Jag skäms å mina medmänniskors vägnar! Jag avslutar med att åter gratulera dig! GRATTIS! Du är jätteduktig! Du borde ställa upp i ett tidningsreportage för att motivera och sporra andra med dina kloka ord och funderingar! :)

• Mycket engagerad
    110 inlägg
    5 maj 2011 23:11

Igen, TACK! :) Känns främmande att vara en sån som kan inspirera, då jag själv för 1,5 år sedan satt och tittade på hemsidor och bloggar där människor som gått ner 30 kg verkade helt omänskligt starka. Jag skriver en del på min blogg: http://jennyviklund.blogspot.com, läs gärna där. :) Uppdaterar inte varje dag och varje inlägg är väl inte det smartaste, men allt jag skriver finns där. //Jenny