icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

800 kcal om dagen, går upp i vikt istället?!

Nykomling
1 inlägg
28 februari 2012 08:31

Hej allesammans. Jag är helt förbryllad. Jag håller på att banta och ska äta 800 kcal om dagen och har fram tills nu lyckats gå ner en hel del. Började för två veckor sedan på 57 och vägde i söndags 54.2. Väger mig igår och då står vågen på 55.5 och idag står den på 56.9!! HUR är det möjligt att gå upp så mycket? Jag har verkligen inte ätit något annorlunda, ätit i stort sett precis som jag gjort innan. Har inte gått över mitt kcal-mål. Gör jag något fel?

• Mycket engagerad
    201 inlägg
    28 februari 2012 09:14

Du ska inte väga dig varje dag för vikten varierar precis sådär. Det är vätska, vad du har i tarmarna osv som påverkar. För mig är det precis sådär så nu väger jag mig en gång per vecka istället.

• På gång
    41 inlägg
    28 februari 2012 09:15

Dags för mens? De flesta kvinnor lägger på sig vätska dagarna innan och väger ett par kilo mer. Jag har varit vägare hos viktväktarna och varje gång en kvinna hade lagt på sig några kilo under sin viktnedgångsperiod var det till 99% alltid pga mens. Sedan tycker jag 800 kcal är väldigt lite. MD vill att vi ska äta minst 1200 kcal för att få i oss alla vitaminer och mineraler vi behöver.

• Mycket engagerad
    106 inlägg
    28 februari 2012 09:37

Äter själv 800 kcal/dag men då äter jag måltidsersättningar. Äter du också måltidsersättningar eller äter du vanlig mat? Risken är att om du äter vanlig mat så får du inte i dig alla mineraler och vitaminer som kroppen behöver. Som ovanstående har sagt så kan det vara vätska som kroppen samlar på sig av olika anledningar.

• Veteran
    7560 inlägg
    28 februari 2012 10:16

Varför i all sin dar äter du så lite? Du har ju "bara" några få kilo att gå ner! Är de4t inte bättre att lägga på lite mer mat och se det hela mer långsiktigt? Det är ju inte skillnaden från igår till idag som är viktig utan från förra månaden till nästa månad, om du hänger med i mina tankegångar.

• Mycket engagerad
    218 inlägg
    28 februari 2012 17:58

När du äter så lite ställer kroppen in sig på svält, och håller i alla kilon så mycket det går. Håller med föregående talare - När du har "bara" några kilon att gå ner så ta det mera långsiktigt. Jag väger mig 1 gång i veckan. Men innan mens kan jag gå upp 2,5kg för jag lägger på mig vätska. Har varit med hos Xtravaganza och gått på bara soppor (ca500kcal) och där vägde man sig bara 1 gång i månaden.

• Mycket engagerad
    106 inlägg
    28 februari 2012 22:28

Tror lite som SKSKSK säger att det beror lite på att man underskattar hur mycket kalorier man stoppar i sig per dag. När man äter endast 800 kcal/dag så är det ovanligt att man får en viktuppgång på två kilo efter två veckor.

• Nykomling
    1 inlägg
    2 mars 2012 21:15

Hej alla och tack för era svar! Jag har nog kommit på vad som var felet. Jag har alltid ätit samma frukost, bär, ett halvt äpple, lättfil och ett ägg. Men tänkte vara lite mer ekonomisk så körde på gröt istället (räknade ut så det skulle bli samma kalori-mängd). När jag började med gröten så gick jag genast upp och när jag nu slutade med den så gick jag ner igen. Tror helt enkelt det är för mycket kolhydrater i gröten. För i övrigt äter jag samma mat som innan.

• Veteran
    5155 inlägg
    3 mars 2012 20:34

Säkert vätska, det försvinner igen :)

• Nykomling
    6 inlägg
    Redigerad: 17 augusti 2022 16:03

Bantningspiller - acaiberry900.com Jag förlorade 12 kg i mindre än 2 månader och övervikten kom aldrig tillbaka.