Hejsan! Har en liten fråga som jag hoppas att jag kan få svar på: Om jag äter ca 2000 kcal plus en dag, men dagen efter äter kanske endast 200-300 kcal, innebär det då att det "jämnar ut sig" och blir typ noll-noll om jag har ett normalintag på ca 2000 kcal? För efter att jag haft en frossdag så är jag verkligen inte hungrig dagen efter, det är som att kroppen använder allt jag åt från förra dagen så att jag inte behöver nån mat den andra dagen. Men frågan lyder: Jämnar det ut sig??? Tekniskt sett borde det väl göra det??
Nykomling
5 inlägg
Det blir ju jojjometoden, det är ju inte direkt bra att fasta så mycket på en dag genom att bara äta 200-300 kcal
Det kan nog ingen svara på utan du får nog prova dig fram. Rent spontant tycker jag att verkar olämpligt att äta så lite dagen efter du överskridit ditt intag så mycket. Bättre vore nog att försöka hålla dig hyffsat inom ramarna. Det handlar ju om att hitta ett bra förhållningssätt som fungerar framöver också.
Dessutom ser jag att du har en målvikt som skulle få dig att hamna på en undervikt. Det kan inte vara hälsosamt för kroppen att äta så som du beskriver och att ha det mål du har!
Kroppen funkar inte riktigt så. Det du äter för mycket den enda dagen kommer till viss del ut genom att kroppen stöter bort det, men kroppen sparar också lite att ha i reserv. Problemet blir att den dagen du bara äter 200-300 kcal tar inte kroppen bara från den reserven utan bryter även ner muskelmassa för att frigöra energi så en del av det som blivit fett ligger kvar, och du tappar lite i muskelmassa. Precis som de övriga här skrivit är det inte lämpligt att äta så lite som 200-300 kcal utan du bör alltid äta så att ditt Basala behov av energi täcks. Att äta ungefär samma mängd mat och regelbundet gör att kroppen vet att den kommer få energi och den behöver då inte spara så mycket i reserv. Men har man dagar då man nästan inte äter alls så kommer kroppen ta in så mycket den bara kan i reserv de dagar den faktiskt får mat. Hoppas du förstår vad jag menar:)
Har jag ätit väldigt mycket en dag brukar jag inte heller vara speciellt sugen på att äta dagen efter. Har man en frisk och sund kropp finns det inga nackdelar med att fasta. Kroppen har inget behov av att få i sig energi precis hela tiden, även om det förstås är individuellt vad man föredrar. Däremot bör man väl vara försiktig om man känner att man måste kompensera sitt överätande, exempelvis på grund av rädsla för viktuppgång eller liknande.
Jag äter sådär mycket typ en gång varannan vecka, ska försöka att göra det mer jämnt men det är svårt för när jag väl börjat så är det svårt att sluta...Men det kanske inte gör så mycket om det är så pass sällan?? Lindlars: Förstår ungefär vad du menar; jag kommer inte att bränna nått fett utan mest muskler istället? Tack för svaren!
Nästan:) Kroppen tar ju av fettet också, men risken är att du tappar muskelmassa på köpet. Periodisk fasta finns ju som en dietmetod som jag vet att vissa använder sig av, men 24 timmars fasta är lite mycket.
Det finns ett fastekoncept där man fastar 24 timmar en till två dagar i veckan också, utan att förlora muskelmassa (med korrekt kost givetvis).
Okej:) Ska nog tänka lite på saken.. Tack så mycket för hjälpen!
Att ha en dag varje vecka när man unnar sig lite extra är ingen fara. Du går inte upp av det. Du kan äta typ 1300 kcal de andra dagarna iallafall. Du kan ju alltid träna lite extra den dagen du äter mer så jämnar det ut sig bättre.