icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Behöver hjälp 😩

På gång
22 inlägg
12 mars 2015 17:49

Efter år av ätstörningar hjälpte LCHF mig ur träsket. Jag gick ju som de flesta andra ner en massa kilon.

tyvärr är lchf en kost som jag inte ser mig kunna leva med resten av mitt liv och jag slutade och kilona och ätstörningen kom tillbaka.

för ett par veckor sedan tröttnade jag på ätstörning a la stoppa fingrarna i halsen, och beslutade mig för att ge LCHF en ytterligare chans. MEN det funkar inte. Jag känner mig äcklad av maten, både fysisk och psykiskt. Tog ett drastisk steg och satte mig ner och funderade lite på vad jag klarar av att äta utan att känna mig tvungen att besöka toan efter...

FRUKT OCH GRÖNSAKER!

sagt och gjort så blev jag vegan och stortrivs.

nu till frågan... LCHF har ju satt sina spår och kan inte låta bli att känna ett sting av oro för alla kolhydrater. Kommer jag bli ännu fetare nu? 

• Veteran
    1881 inlägg
    12 mars 2015 18:06

Nej, du blir inte fet av kolhydraterna, fet blir man av att äta mer än man förbränner. Håll koll på kalorierna, så du inte äter mer än du behöver, då behöver du inte oroa dig för att gå upp i vikt. Glöm bara inte av proteinet nu är du blivit vegan, lätt gjort i början innan man har koll.

• På gång
    22 inlägg
    12 mars 2015 19:26

Ok. Kanske får räkna med en viss omställning när man går från LCHF till det motsatta. Ska kanske inte väga mig på ett tag...

• Nykomling
    8 inlägg
    26 mars 2015 09:29

Man bör heller inte glömma att få i sig nyttiga fetter så som Kokosfett som också hjälper till att öka förbränningen. Jag är själv vegetarian och äter mycket grönt, men undviker snabba kolhydrater och socker som är stora bovar till viktuppgång. 

• På gång
    14 inlägg
    4 april 2015 11:26

När jag berättade att min läkare ordinerade mig att äta havregrynsgröt och knäckebrödsmackor till morgonkaffet för att få ner kolestrilvärdet, blev jag nästan utskälld av LCHF folket som menar att jag får dubbla insulinspikar av detta.

För att kunna gå ner mina 10 kilo från 85 till 75 beordrades jag att ta bort allt som har med kolhydrater att göra.

I morse var det första frukosten med LCHF limpa med prästost och kaffe. Jag skulle vilja byta ut tråkiga och torra prästosten  mot min räkost, men vet inte om det skulle spoliera bantningen.