Nykomling
0 inlägg
Har undrat o letat jättelänge efter vad man ska äta för o gå ner i vikt. En tjej här sa att man ska ligga på 500kcal minus varje dag för att tappa 0,5kg i veckan. För mig som har fullt energibehov 1600 skulle isf ligga på 1100kcal, men detta går inte att välja? Blir förvirrad. Nån som kan svara precis hur mycket jag ska äta för att minska i vikt`? tacksam för svar
Nej, man ska inte äta under 1200 kcal per dag för att fortfarande ha en hälsosam viktnedgång, och för att kunna hålla vikten lättare sedan när man har nått sitt mål istället för att gå upp något kg när man går upp till normala portioner. Om jag hade varit du hade jag satsat på att äta 1200 kcal/dag och kombinera detta med mycket träning (blanda styrka + fettförbrännande träning), så kommer du att vara good to go snart!
Min rekommendation är att lägga dig 300-400 kcal under ditt energibehov. Läs mer här: http://www.matdagboken.se/?p=info&PageID=8
Lånar lite tråd här... Jag har ju startat med allevo kickstart och då kommer man inte i näheten av vad som är rekommenderat intag här på matdagboken.se Hur skall jag göra? vill följa deras råd men samtidigt inte at kroppen skall börja hamstra fettet för att den tror att jag svälter..
Dragonessa: hur länge har du tänkt att köra med allevo? I början på en vlcd(very low calori diet) så tappar man en hel del vikt men det viktiga här är att veta att av dom 4-5kg du tappar första veckan så kommer du att gå upp ca 3 av dom såfort du börjar äta igen(det är typ bara vatten som kroppen binder som släppts ut samt tarmarna töms), så deppa inte ihop när du börjar äta igen utan räkna med det så ska det nog bli bra. Hur har du tänkt att hålla vikten efteråt?
mollys skrev:Nej, man ska inte äta under 1200 kcal per dag för att fortfarande ha en hälsosam viktnedgång, och för att kunna hålla vikten lättare sedan när man har nått sitt mål istället för att gå upp något kg när man går upp till normala portioner. Om jag hade varit du hade jag satsat på att äta 1200 kcal/dag och kombinera detta med mycket träning (blanda styrka + fettförbrännande träning), så kommer du att vara good to go snart!jag har dålig koll på detta så jag läste mollys svar och undrade bara..om man aldrig ska lägga sig under 1200, men ska lägga sig på 1200 och kombinera med mycket träning..då kommer man ju förbränna en hel del och då blir den sammanlagda summan under 1200? blir det inte för lågt då? bara undra för jag har funderat på det länge!
Kombinerar du detta låga energiintag med mycket träning bör du öka energiintaget något, beroende på hur mycket och länge du tränar. Kombinationen får lågt energintag och mycket träning är inte bra för musklerna, de kan tom brytas ner eftersom de får för lite enegi till återuppbyggnad och återhämtning. I värsta fall gör träningen mer skada än nytta.
Tycker det borde få vara ok att välja ett kaloriintag mindre än 1200. Visst att det ej är rekommenderat men det kan finnas anledningar till att man vill testa det en period så jag tycker inte det ska vara omöjligt.Likaså med målvikten. Jag kunde inte skriva in min målvikt, då sa den ifrån pga för lågt mbi. Så jag fick ändra min längd till kortare än jag är för att det skulle funka men då stämmer inte mitt mbi. Jag har vägt mindre än min målvikt i livet och såg definitivt inte ohälsosam ut. Så jag tycker inte det borde finnas något gräns för lägsta målvikt eller kaloriintag? Vad tjänar det för syfte? Det räcker väl att ha en "varnande/rekommenderande text" om man vill känna att man tar sitt ansvar. Men de som vill äta mindre/ha en låg målvikt kommer ju ha de oavsett vad man kan välja här på mdb. Tycker det ska få vara fritt! ;)
sorry...bmi ska det ju stå ;) lyckades skriva fel hela 2 ggr ;)
Uppskattar att folk svarar så snabbt :)
Jag tränar 3-5 dagar i veckan, oftast iallafall 4, och då är det antingen promenad ungefär 60 min, eller jogging ungefär 45 min. Om man fortfarande vill gå ner i vikt men i normal takt, ungefär hur mycket "extra" ska man äta de dagar man tränar? Vill att det ska bli rätt! Någon som har ett bra svar på detta? :)
Jag är nog inte den rätta att svara men personligen så brukar jag inte äta mer än vanligt. Såvida jag inte verkligen hårdtränar. Däremot brukar jag tänka lite mer på vad jag äter och när. Brukar se till att jag alltid äter något inom en timme efter träning och att det jag äter innehåller mkt proteiner och kolhydrater. Brukar också äta något ca en timme innan träning. Vill inte att träningen ska göra att min kropp tvingas äta upp mina stackars muskler ;)Jag är också noga med att dricka ordentligt.Men jag äter inte MER totalt sett...utan jag tar de kalorier jag tränat bort som mitt underskott den dagen. Gjorde jag inte det skulle jag aldrig gå ned i vikt :)