Hej! Jag förstår inte vad jag gör för fel! Enda anledningen till att man inte minskar i vikt är väl rent logiskt att man inte äter tillräckligt lite, men jag skriver in allt jag äter här och försöker att alltid ha en marginal på 100-200 kcal för eventuell miss, felberäkning, småätande, etc. Jag är ofta hungrig, många gånger har jag inte kunnat sova på flera timmar pga det och till slut gått upp och ätit någonting (har aldrig haft större problem med att somna tidigare). Jag äter inte 30 E% protein och styrketränar mest bodypump, ibland i gym, inte så mycket kondisträning. Jag väger mig varje dag för att få en klarare bild och första veckan jag började här låg vikten mellan 71,5 och 70,1, nu fyra veckor senare mellan 71,5 och 69,5, men har varit på 72,5 innan det. Om någon kikar i min matdagbok vill jag säga att mitt internet inte fungerat ibland under veckan och jag då inte skrivit in (räknat för hand istället). Jag vet inte vad jag frågar om egentligen, känner mig bara måttligt frustrerad. Kan såklart äta ännu mindre men jag kommer inte orka särskilt mycket då känner jag. Tacksam för ja, svar, vadsomhelst!
På gång
22 inlägg
tror träning är svaret, och börja med power walk varje kväll eller morgon ca 5 km.
Styrketräningen är jättebra, ju mer musklemassa du har desto mer bränner du. Satsa på att träna ben iom att det är den största muskelgruppen. och ät inte för lite då ställer kroppen in sig på svält i stället och spar all energi den får i sig. Sedan är fasta måltider jätteviktigt , frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. Lycka till!
Hej! Var och tittade på din mat och du har samma problem som jag och många.Ett kraftigt övertag på kolhydrater! Havregrynsgröt blir jag hungrig av eftersom det är snabba kolhydrater. Visst käkar jag,kolhydrater på morgonen i form av yoghurt och musli ibland men jag har märkt att äter jag en äggröra på 3 vitor,en gula samt steker 3 skivor bacon får jag i mig en massa protein! Bra va! Ett plus är att jag håller mig mätt på det! Mellanmål: en hårdbröd macka med fettsnål mjukost funkar eller en frukt (fast den kan man bli hungrig av) Äter för övrigt vanlig mat men håller in på socker och fett. Försöker i allafall = )! Unnar mig lite på helgen. Det svåra i kråksången är ju att ha en balans på fett ,protein och kolhydrater. Alltid svårt.....Jag kämpar jag med att få balansen! Kollade inte din träning men den funkar säkert. Så dra in lite på kolhydraterna det är mitt råd! Lycka till!
Hej! Tycker så synd om dig när jag läser detta. Håller tummarna och hoppas att du snart tappar kilon om du är så duktig att du klarar av att äta 500 cal mindre varje dag än vad du behöver igentligen. Jag har också kikat mkt på det här med kolhydrater. Vissa läkare skriver att vi inte ska äta mkt frukter och i synnerhet mat som är sött. Äpplen, vindruvor, bananer och alla söta frukter innehåller mkt socker. Jag är ingen expert utan skriver det jag har läst. Jag försöker att äta mindre kolhydrater på kvällen. På morgonen tar jag 1 macka eller knäckemacka. Till lunch äter jag också lite mat, sedan små mellanmål äter jag. Men till middagen så äter jag mest sallad och proteiner med väldig tlite kolhydrater. Din kropp kan inte förbränna de kolhydraterna på kvällen eftersom du varvar ner. Hoppas det hjälpte lite...................... Lycka till nu
Tack för svaren! Det jobbiga är att jag är vegetarian och det är svårt att få i sig så mycket protein utan att det blir mycket kolhydrater också, t ex genom bönor/linser. Äter ganska mycket ägg men det räcker inte hela vägen, och quorn och tofu och sånt är ju svindyrt. Men ska se över det lite mer. Tycker gröt är så bra för att det mättar så mycket... Ska tänka på det där med ett till mellanmål också, så får vi se hur det går... Tack igen! Om någon har något att tillägga får de såklart gärna göra det... :)
hur ofta tränar du? det kan vara somså att du gått upp i muskler, muskler väger dessutom mer än fett. Sedan så har ju vi tjejer något som kallas menstruation som kan ligga och spöka lite? När du är hungrig kan du prova att ta ngt mindre mellanmål som t.ex en knäckemacka eller kanske en kopp buljong (gott nu i kylan). Drick mycket vatten under dagen! tänkte på lerumsbos tips. en annan orsak till att man ska äta mindre på kvällarna är att det blir enklare att somna. En till grej. När man börjar äta mindre tar det ett tag för kroppen att vänja sig vid detta och man får då oftare hungerskänslor. Jag är dock inte så insatt i detta ämne men av egen erfarenhet så har jag känt det somså.
Prova att göra nån röra med grönsaker och matlagningsgrädde, mättar rätt bra och gott är det. Tror det är bra om du försöker hitta fler proteinkällor så att du får i dig tillräckligt av det. Sen ett tips till gröten som gör att du kanse håller dig mätt ännu längre, häll i lite linfrön, kruskakli, solrosfrön, nötter etc. Nyttigt och mättande. Jag brukar ha skivad banan på min gröt, kanongott.
jag tränar fem gånger i veckan, men promenerar eller cyklar alltid de dagar jag inte styrketränar. jag har nog inte gått upp i muskler, sånt tar lång tid och kräver ju att man äter mer än man förbränner, vilket jag inte gör. joo, men jag har haft svårt att somna för att jag har varit hungrig, men när jag efter att ha vridit mig i två timmar gott upp och ätit något har jag somnat bums... :( tack för mattipsen! nötter och frön och sådant har jag inte tänkt så mycket på! :)
Har du mätt dig innan du började här och hur det är nu? Det kanske är skillnad där?
Jag tänkte bara tipsa om kesella/kvarg och keso. Det är hyfsat billigt sätt att få i sig ordentligt med protein som vegetarian. Sen finns det ibland soja-granulat att köpa torkad i hälsokosten. Det blir bra som "köttfärs" i stället för den betydligt dyrare Quornen.