Nykomling
1 inlägg
Fattar ingenting! Nog för att jag har riktigt svårt att gå ner men hur f...n kan jag gå upp när jag äter mellan 1300 och 1400 kcal? Detta gör mig skogstokig och gråtfärdig
Väger du allt du äter? Det är lätt att äta för mycket om man uppskattar med ögonmåttet. Det är även fullt normalt att vikten pendlar något kilo upp eller ner beroende på vätska i kroppen, hormoner osv.
Ett tips...Använd våg istället för dl mått, blir sällan rätt när man mäter mat så. Som ovan skriver så diffar dessutom vikten notmalt sett en del under månaden. Kanske har du mens eller ägglossning på gång? Typiska tider då iaf jag samlar på mig vätska och går upp nåt kilo.
Räknar och mäter du varje dag? äter du 1300 kalorier i sitt varje dag eller bara måndag till torsdag? Vissa tänker inte på att genomsnittet höjs väldigt mycket om man "unnar" sig på helgen...
Väg dig bara en gång i veckan, och väg allt så kommer du inte gå upp.. Väg dig alltid på morgonen, innan frukost och utan kläder. Lycka till!
Snittvikten på ägg i livsmedelsdatabasen är 50 gram men de flesta "normalstora" ägg (i vanliga kartonger) väger oftast mer. Ägg innehåller massor av nödvändig näring men också rätt mycket energi.
Du äter för lite!!! Din kropp vägrar släppa fettreserverna om du äter så lite. Svältåtgärd. Bry dig inte så mycket om kalorier. Ät dig lagom mätt tre gånger om dagen, frukost, lunch och middag. Skippa mellanmål och sena kvällsmål. Ät rikligt med kött, fisk, ägg och grönsaker. Unna dig lite bär ibland, men minimera frukten då fruktsockret går rakt in i fettväven. Ät dig mätt, så du inte går hungrig. Var inte rädd för fett utan låt det finnas naturligt i maten. Välj standard produkter och inget light, då blir du mätt, nöjd och börjar gå ned i vikt. Hör av dig om du har frågor! Lycka till! Inga fler tårar!! / :-)
Dumheter. Äter man "för lite" går man ner i vikt. "Svältläget" är en mycket envis myt, den mest seglivade jag någonsin stött på. Här är den största boven i dramat, den enskilt största anledningen till varför människor har svårt att gå ner i vikt och hålla sig där: http://traningslara.se/manniskor-ar-usla-pa-att-uppskatta-sin-energiforbrukning/
S*it bra artikel om träningslära och kaloriförbukning, LadyG
Bra sagt Lady G! Man underskattar kaloriintaget och överskattar kaloriförbrukningen det är summan av kardemumman i artikeln. Jag slutade väga och mäta mat!Slutade dieta! Tränade mer och gick ner i vikt! Enkelt!
Att enbart träna för att gå ner i vikt låter ju enkelt, men för många som har en stor övervikt eller diverse krämpor och sjukdomar så fungerar det naturligtvis inte. Då måste man tyvärr ha koll på hur mycket man äter. I längden vill nog ingen väga all mat, men kanske en period tills man kommit igång. Lycka till mahlina!