icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Hur många av er har börjat om 484894726283....ggr?

Utmärkt medlem
933 inlägg
12 augusti 2013 14:44

Något överdrivet kanske men det känns som tusentals gånger. Börja om på samma vikt eller ännu värre på en ännu högre vikt. DENNA GÅNGNE ska det bli bra....Hur gör Ni andra som ev är eller har varit i samma situation. Jag ÄR verklign duktig på att gå ner i vikt men vad hjälper det när resultatet blir väldigt kortvarigt och vikten snart är högre. Jag VET att man inte skall hålla någon diet, att man ska hitta en livsstil som passar och att det måste vara roligt, trevligt osv osv MEN det är ju det jag inte kan! Ingen motionsform är tillräckligt kul, tiden räcker aldrig till, orken finns där medan jag sitter på jobbet och planerar allt jag ska, sen är det som om luften går ur mig när jag komemr hem. Det är alltid något som komemr ivägen för att motionen skall bli av och då menar jag inte att jag har en massa "tillgjorda" ursäkter, det är verkligen saker som av en eller annan anledning MÅSTE gå före. Varje gång jag loggar in här på nytt så finns det någon "ny metod" som skall vara hur bra som helst.....Nu verkar det vara 5, 2 metoden. Är det värt att prova? Kan man leva så en längre tid och må bra? Snälla, hjälp mig på rätt väg, jag vet att jag inte bara kan ge upp och leva efter "låt gå principen".

• Nykomling
    3 inlägg
    12 augusti 2013 15:47

Här kommer ngr tips =) Motionera till eller från jobbet, gå eller cykla. Om det är för långt går du av färdmedlet / parkerar bilen så att du har ca 30 min promenad till jobbet. Då får du in vardagsmotionen Förbered matlåda till jobbet 3 ggr/ veckan som mål där du har nyttig mat. Träna hemma; Yoga, tabataintervaller i vardagsrummet eller ute. Tänk på känslan som kommer efteråt så kanske du blir motiverad! Fokusera på att lägga till saker istället för att förbjuda sig t ex: ät en frukt o drick ett glas vatten innan du tar din chokladbit och se om du är lika sugen på den. Lägg till mer grönsaker på tallriken och se om du sedan orkar äta allt ris/ pasta mm som du la upp. Ha små mål ang träningen, tänk 10 min är bättre än inget och 10 minuter kan man offra!

• Mycket engagerad
    476 inlägg
    12 augusti 2013 15:56

Känner igen mig så väl. Precis så var det innan jag började på itrim. Det passade mig perfekt och nu har jag gått ner till min målvikt och stannat där! Så ge inte upp. Du kommer också hitta något som passar dig.

• Nykomling
    3 inlägg
    12 augusti 2013 16:04

Kan tillägga att jag inte har varit i din situation så jag ger ödmjukt mina tips till dig utifrån min erfarenhet från att ha hjälpt andra. Men lättast är att få in det i den dagliga rutinen på ngt vis så att det görs om och om igen, inte några storlagna planer på att träna löpning varje dag eller morgon promenad innan frukost varje dag. Brukar endast fungera i perioder.

• Veteran
    7560 inlägg
    12 augusti 2013 18:10

Om din vikt stämmer i din profil så har du ändå gått ner några kilo. Mitt tips är att du inte ser det som att du börjar om utan fortsätter på en sund väg. Krångla inte till det utan planera och registrera vad du äter hör i MD. Om du motionerar så är det toppenbra, men så länge du inte motionerar upp mot en 1000-2000 kcal så tycker jag bara att du ska se det som bonus och inte räkna med det i din MD.

• Engagerad
    53 inlägg
    12 augusti 2013 20:40

Jag har också börjat om tusen gånger... känns det som. Just nu testar jag kickstartsprogrammet här på matdagboken och är jättenöjd än så länge. Ett litet motionstips kan vara att antingen gå med i en förening eller träna tillsammans med någon. Då kan man inte bara strunta i det.

• Nykomling
    1 inlägg
    13 augusti 2013 02:08

tja...kanske inte så där många gånger, men definitivt flera. En av vändpunkterna för mig var när jag lyssnade på ett gammalt avsnitt av radioprogrammet kropp och själ som heter; "Bantarens svåraste match". Där talade de bland annat med fettma forskare och bantare, och vad som fungerade på lång sikt. En av sakerna som stod ut för mig, och som bet sig fast, var när de pratade om hur de som klarade av att gå ned i vikt och hålla sin nya vikt var de människor som accepterade att de var tvugna att räkna kalorier, väga sig och träna......det gick inte på förhand att se vilka de skulle vara, men man måste släppa motståndet mot det, och acceptera det som en del av sitt liv. För mig så blev allt lättare då. Släpp motståndet. Acceptera det här som en del av livet. Och för mig har det funkat, jag är på väg ned i vikt, och jag känner att jag kommer att klara detta, både att gå ned, och att hålla vikten. Jag brukar lyssna på det programmet ibland, bara som en påminnelse. Det finns på sverigesradios hemsida, om ni vill lyssna, under programmet kropp och själ. Sök på bantarens svåraste kamp, det ligger rätt så långt ner på listan.

• Utmärkt medlem
    933 inlägg
    13 augusti 2013 09:11

Tusen tack, Ni är så snälla, vänliga OCH kunniga med alla bra tips:-)

• Engagerad
    52 inlägg
    13 augusti 2013 10:11

Jorå, ungefär så många gånger faktiskt.... ;-) Å nu är jag på`t igen.... Minsta lilla gupp på livets väg får mig att tappa fart eller vända om, till mitt gamla liv, och för varje gång blir besvikelsen över mig själv större och större..... Har inga goda råd att ge dig eftersom jag själv är "återfallsförbrytare", men för min egen har jag insett att jag måste jobba med insidan! Lycka till i din kamp!

• Veteran
    8083 inlägg
    13 augusti 2013 12:56

Just nu är jag inne i en period då jag börjar om minst en gång per dygn!

• Nykomling
    3 inlägg
    14 augusti 2013 12:40

Man ska inte vara så hård mot sig själv, en livsstilsförändring tar tid att vänja kroppen och knoppen vid och några bakslag är naturligt, det är bara att fortsätta kämpa! Bara att ta steget att försöka är grymt bra, många kommer inte ens dit! Kör hårt =)