Nykomling
0 inlägg
Hej Har försökt kolla upp hur många Kcal man behöver per dag men jag hittar inget. Jag har lagt in att bara äta 1300Kcal per dag...är det lite? Har hört folk som äter 1200-1600 och 1800-2500Kcal per dag och bantar men när är det för mycket resp för lite?? Jag väger just idag 98kg och är 167cm lång.Drömmen är att gå ned till 70kg innan det kom 2st barn... Hjälp mig förstå!! Snälla!
Jag skulle säga att det handlar om hur extrem du vill vara, själv så försöker jag verkligen äta mer än 1300 kcal per dag men det är svårt, men jag har ätit mellan 1000-1400 kcal i 5 månader och är van med det. Jag tycker att det viktigaste är att planera och att äta rätt för då blir det tillräckligt med mat, och viktigaste av allt är att äta med max 3 timmar mellanrum så typ 5 gånger per dag. Jag vet att många här kommer att säga att det är fel och att det är för lite mat och att man bara ska gå ner max 0.5kg i veckan men jag skulle säga kör på det du själv känner passar, vissa veckor kanske du inte tränar då blire mindre och vissa veckor kanske det blir mer, så länge du känner att du mår bra i det du gör så fortsätt. Men allt beror ju på hur man vill göra, jag tränade extremt hårt i 5 månaders tid och det gjorde väldigt mycket bra men samtidigt en hel del problem, jag gick sönder rejält. Allt funkar bara man vill :) det är viljan som bestämmer
Om du tar 30* din vikt så får du fram en siffra. den siffran betyder det är det du skall äta för att behållavikten. (Alltså 30 kalorier per kilo.) Ex jag väger 64kg, 30*64=1920 kalorier. För att du sedan ska gå ner i vikt tar du minus ex 500kalorier. Alltså 1420 kalorier behöver jag för att gå ner i vikt. Och det räcker gott och väl om du delar upp det underdagen. Plus med minst 30 min aktivt pass av något slag. :)
Hej jag började 1-1 2013 jag försöker hålla mig till 1.300 kcal helger och på bjudningar går det åt mer kcal men försöker vardagar hålla 1.300 kcal det har fungerat bra för mig har nu gått ner 10 kg är så glad skall nu fortsätter jag mot nästa mål -15 kg det går långsammare nu men jag ger mig inte. Vägde samma som du och samma längd när jag började. Lycka till...
Vill bara påpeka att det nog är mycket individuellt hur mycket/lite kalorier man behöver per dygn. Kroppen är ju ingen maskin utan påverkas av hormoner etc vilket gör att ämnesomsättningen varierar från person till person. Försök hitta ett kalori-intag som passar dig och din "kroppstyp"!