Nykomling
9 inlägg
Hej alla! Har hittat rostade mandlar som är supergoda av märket OLW. Det står att de endast innehåller 7g. kolhydrater per 100g. För bra för att vara sant... Kan det verkligen stämma? Någon som har superkoll?
Du råkade inte läsa fel och det var kostfibrerna som är 7g/100g? edit: Var inne och läste på OLW´s hemsida, det står ju så... Men det verkar skumt, sår ju dessutom att det är druvsocker i kryddblandningen... :/
Ser ut att stämma. :) http://www.olw.se/webb.asp?menu=1&smenu=1&umenu=1&page=prod_jordnotter20
Men visst ärdet märkligt? Hu rmycket får man bluffa på förpackningarna undrar man ju, eller ? ;)
Maila OLW och fråga om de anser att livsmedelsverket har fel? :P Ok för att fettet har ökat när de rostat dom i olja, men att det skulle göra att kolhydraterna sjönk till hälften... Nja!
Bluffa får de inte, de är skyldiga vid vite att skriva ut rätt på förpackningarna. Om du är fundersam kan du ju använda deras frågeformulär under 'kontakt' och fråga dem hur det kommer sig att deras nötter innehller hälften så mycket kolhydrater som nötter i vanliga fall. De har säkert en bra förklaring.
Det kan nog stämma om man jämför med Saltå Kvarns rostade mandlar: http://www.saltakvarn.se/produkt/produktblad/5705.htm som har 12 g kolhydrater per 100 gram. Dessutom är det betydligt mer fett i OLWs än i Saltå Kvarns. 50 g mot 44 g och där ligger nog förklaringen.. Men maila och fråga om du är osäker.
Har kollat runt lite på nätet. Hittade bl.a. något om att i högre kolhydratvärden räknas fibrerna med. I de lägre är det värdet för nettokolhydrater. Tydligen är det skillnad i hur man räknar i Sverige kontra utomlands, ex USA då antar jag. Låter väl rätt logiskt. Då kanske man inte får i sig så himla många "riktiga" kolhydrater ialla fall. Eller försöker jag bara lura mig själv? =)
Låter ju bra med 7 g kolhydrater. Kollade på fineli och där står det 6,6g kolhydrater, digererbara, längre ned finns mera uppdelat och fiberandelen är 7,2 g. totalt ca 14 alltså. Vilka kolhydrater är det man ska gå efter vid LCHF? http://www.fineli.fi/food.php?foodid=379&lang=sv
Svara mig själv delvis med följande från fineli. Med kolhydrater avses ämnen som är kännetecknande för växtrikets produkter och som har en liknande kemisk uppbyggnad. Socker och stärkelse är digererbara kolhydrater. Av de digererbara kolhydraterna får kroppen glukos, dvs. blodsocker, som ger 17 kJ (4 kcal) energi. I Fineli räknas glukos, fruktos, sackaros, laktos, maltos och stärkelse till de digererbara kolhydraterna. Fibrer: Odigererbara kolhydrater kallas för näringsfiber. Även om fibrer inte absorberas, har de otaliga uppgifter i människans matsmältningskanal. Det ökar mättnadskänslan, gör tömningen av magsäcken långsammare, binder gallsyror och sänker blodets kolesterol. Fiber fås från växtrikets alla produkter, i synnerhet spannmålsprodukter. Fiber, som presenteras i Fineli, är bl.a.: AOAC-fiber, till vilka hör cellulosa, hemicellulosa, lignin, växtgummi och pektin.
Tack Perhagge! Låter intressant. Läste någonstans, av Paulún tror jag, att ett flertal procent av kalorierna just, i nötter inte tas upp av kroppen. Alltså finns det "obetydliga" kolhydrater (som ju givetvis också ger kalorier) i mandlarna? Bitarna faller så smått på plats... Eller?