Jag gick med här för 5 minuter sedan. Tycker att sidan verkar vara kanonbra och ser fram emot viktminskning (en kollega har varit med här i några månader, gått ner 8 kg och är helnöjd).Nu till min fråga: jag har fått uträknat att jag skall äta 3034 kcal om dagen? Kan det verkligen stämma - det är ju dubbelt så många som man får äta med isodieten som sägs garantera viktminskning...jag är 173 cm lång och vill gå ned 30 kg (har f n BMI 34)? Jag är 41 år.Jag angav att jag har en hög aktivitetsnivå då jag joggar 1 mil 3 ggr/veckan, simmar en mil en gång i veckan, kör två pass på Friskis & Svettis varav ett skivstångspass (styrketräning) och går dessutom till och från jobbet varje dag, totalt ca 1 tim rask promenad/dag fem dagar i veckan. Kan angivelsen hög aktvitetsnivå ha lett till att jag fick för högt dagligt kcal-intag? Det är lite svårt att avgöra var gränsen mellan medel och hög går...är hög kanske snarare för personer med hårt fysiskt arbete?Tacksam för hjälp och råd!Catti
Nykomling
2 inlägg
Ja, tror nog det är så. Du ska välja den nivå som passar ditt vardags/arbetsliv bäst, träningen registrerar du separat så stämmer det bättre.För att välja hög nivå så bör du ha en väldigt tungt arbete med mycket rörelse.För det flesta funkar medel eller låg nivå bäst.Välkommen hit och lycka till.
Tack för snabbt svar! Jag gjorde om det hela, nu med medelnivå på aktiviteten, och hamnade på drygt 2400 kcal/dag. Känns mer realistiskt...
jag har ställt mitt intag på låg och lägger till för all träning istället. fungerar bäst tror jag. bättre med en liten reserv än tvärtom också.
jag har ställt mitt intag på låg och lägger till för all träning istället. fungerar bäst tror jag. bättre med en liten reserv än tvärtom också.
Du kan manuellt skriva in vad du vill äta också. Bäst är att först få fram vad Matdagboken räknar ut att du bör ha och sedan plocka bort ca 3 - 500 kcal/ dag utan träning.Angelica
Allt eftersom du går ner kommer denna siffra minska eftersom den baseras på vad du väger i dagsläget.