Efter semestern nu hade det gått för långt med de smygande kilona och jag måste ta tag i det och slutföra min plan. Jag vägde då 111kg. Jag började med att köra lite liberalare LCHF och låg igår, 17/8 på 107kg. Då skrev jag in mig här på Matdagboken som betalande medlem och kommer att köra så strikt LCHF jag kan. Skaldeman och Kostdoktorn är ju grunden till allt detta och de senaste årens hype både i media och bland alla "förståsigpåare" som ger konstiga råd till folk trots att de bara hållit på några månader själva ger jag inte mycket för.
LCHF är i grunden mycket enkelt... fett, protein och lite grönt....
Massor med recept med en massa saker som är väldigt fel skrivs som LCHF, med lite god vilja så skulle man kunna kalla dem för LCHF inriktat eller kolhydratreducerat men är nog farligt att vandra den vägen då de ofta är vägen in till värre och värre avsteg. Jag kan planera in kontrollerade avsteg för speciella tillfällen men då handlar det inte om godis, snacks o potatisgratäng utan med liberalare LCHF kost. Jag står alltså för "back to basics"
Jag förmedlar gärna det jag kan, varit på ett antal utbildningar och resor kring detta och läst det mesta som går att läsa. Varit aktiv medlem på Kolhydrater iFocus tills den sidan spårade ut med snudd på näthat på enkla inlägg som folk skrev. Min sambo har varit moderator och rådgivare där sedan uppstarten så hon kan det mesta om den riktiga LCHF livsstilen
Allt ovan skrev jag som Nystart på bloggen med men samma information/åsikter gäller för att starta en tråd för min satsning på LCHF. Hoppas att jag inte låter för strikt för er men jag är övertygad om att man måste vara det.. finns inga mellanting
Hoppas att nån hakar på nysatsningen och att vi kan utbyta erfarenheter och råd i god ton och anda.
Kör hårt alla och Lycka till!
Hej Micke!
Nystart låter som en utmärkt idé, välkommen hit! Här har du en hel del bra verktyg som kan hjälpa dig på vägen, aldrig fel trots att man är påläst. Klistrar in länkar till 10 färdiga veckor med LCHF, kika där och låt dig inspireras.
Lycka till och pepp!! :-)
LCHF - Vecka 1
LCHF - Vecka 2
LCHF - Vecka 3
LCHF - Vecka 4
LCHF - Vecka 5
LCHF - Vecka 6
LCHF - Vecka 7
LCHF - Vecka 8
LCHF - Vecka 9
LCHF - Vecka 10
Här var det ganska dött i forumdelen men jag fyller väl på med information om min resa så länge. En vecka nu på fakir och det har runnit av 2,7 kg. 6,7 sedan omstarten på LCHF den 4/8. Jag är nöjd än så länge.
Grymt bra jobbat Micke! :-) De flesta håller till på vår bloggsida.
Oj det var bra jobbat!
Hur går det nu?