Nu är jag här igen och undrar om någon har recept på någon enkel och samtidigt god torskfilérätt, jag brukar i regel steka den i mycket smör och panera med ägg och mandelmjöl, men skulle vilja göra någon slags gryta utan lök, laktosfri grädde eller creme fraiche men kan inte hitta något för tillfället. Ska gå och och kolla på nätet för visst finns det här med men då är det lite för mycket proteiner i jag vill ha den lite mera fettig om ni föstår vad jag menar. Alla tips är bra, och tar tacksamt emots.....
Utmärkt medlem
555 inlägg
Jag har en gryta jag brukar göra, fördelning på fett och protein i den har jag ingen aning om!! Jag gör denna med laktosfri grädde och laktosfri färskost. nu innehåller denna lök, men det går säkert bra utan också. Jag gör den även utan citron då jag är allergisk mot det, och det smakar gott en då! Så man kan säkert göra om receptet lite till om man vill det, så att det passar ens egen smak! :) Ingredienser: valfri sort fiskfiléer 1 burk kräftstjärtar 1 burk räkor ca 120g crabfish 1 1/2 dm purjolök squash färska champinjoner paprika 1 liten gul lök färsk citron sambal oelek ca 100-200g philadelfiaost beroende på hur mycket fisk man har i. ca 3-5 dl vispgrädde beroende på hur mycket fisk man har i! Gör så här Fräs hackad lök med skivade champinjoner och purjolök i smör. Tillsätt tärnad paprika och squash. Häll på grädde och ha i philadelfiaosten. Tillsätt kryddorna och saften från en halv citron. Lägg i bitar av valfri fisksort. Skär crabfishen i bitar och ha i den. När fisken är vit och såsen krämig så ta av pannan från spisen och tillsätt de avrunna räkorna och kräftstjärtarna. Låt stå några minuter. Servera som den är i en djup tallrik, vill övriga familjen inte äta enligt LCHF så kan de äta med ris till. Smaklig måltid..
Tack snälla amanda89 för tipset. Låter mycket gott :)
Du kanske kan använda kokosmjölk? Det brukar bli gott. Lite wokgrönsaker och röd curry-pasta i så har du en thai fiskgryta.
Hej. Jag förespråkar oftast enkelhet i min matlagning och jag brukar göra så här - och det blir vansinnigt gott i all sin enkelhet: * smör i en form * fisken läggs i * salta efter behag * smör klickas på * grädde hälls över Skjuts in i ugnen tills det är klart. Såsen blir jummjumm, fyllig gräddsås med knäck-känsla... Om man vill kan man ösa på ost över hela anrättningen. Smör, grädde, ost alltefter vilken "sort" man äter. Själv kör jag LCHF och snålar inte på godsakerna :) Det är ju inte precis nån gryta - men jättegott, snabbt, enkelt. Kanske kan passa nån gång? //Linda
Hej Lägg ner portionsbitar av torsk i kokande salt vatten m smör i. koka tills dess den är klar ca 4-5 min. servera med skirat smör råriven pepparrot samt stekt rökt fläsk.