icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Recept till bakmaskin Kenwood AB100!

På gång
31 inlägg
20 april 2010 08:06

Jag undrar om någon har recept till bakmaskinen Kenwood ab100???Det är en äldre modell!

• Nykomling
    1 inlägg
    7 december 2010 21:47

hej har du hittat recept? Jag är oxå intereserad av det sådana fall.mvh anders

• Nykomling
    2 inlägg
    15 januari 2011 01:00

Jag har ett recept till Kenwood Bagar`n Model AB100 Är det vad ni söker? Kollar om ni svarat innan jag skriver in det Mvh Dennis

• Veteran
    3541 inlägg
    15 januari 2011 01:06

Det går att anvnda sig av vilket annat recept som helst, bara mängden är anpassad till byttan! Så vad är det du vill ha? Här är mitt basrecept till bakmaskin. Prova det och byt ut och modifiera ingredienser som du vill. Jag använder vikt och en liten digital hushållsvåg som kan nollställas mellan ingredienserna. Det är toppen eftersom man inte behöver använda mått alls då utan bara häller ner ingredienserna i rätt ordning på kvällen och sätter bakmaskinen på timer = nybakat på morgonen. Fördelen med vikt är också att det då blir samma varje gång. Mjöl kan lättare packas i ett mått. ca 1,5 tsk torrjäst, 5 g (Grovt bröd kräver mer jäst, vitt bröd mindre.) ca 7,5 dl mjöl*, 415-450 g (beroende på mjölsort bl.a.) 1-1,5 tsk salt, 6-9 g (beroende på mängd mjöl) 1-2 tsk sirap eller socker, 6-9 g 1 tsk matfett, 5-7 g 3 dl vatten eller annan vätska, 300 g *valfritt mjöl eller rättare sagt "torra varor", varav minst ca 1/3 bör vara vetemjöl för att hålla ihop det bäst. Det kan vara även gryn, kross, kli, fröer, nötter, russin m.m. eller lite gröt, men minska då vätskemängden något. Istället för socker kan man använda sirap, honung, sylt eller finhackad torkad frukt (t.ex. russin). Kan uteslutas men det förbättrar jäsegenskaperna - det jäser bort. Matfettet kan vara olja, flytande margarin eller en klick smör. Degvätskan är vanligtvis vatten eller mjölk men kan även vara filmjölk, yoghurt, juice, öl eller t.o.m. överbliven soppa. Häll ingredienserna i bakmaskinen och välj ett anpassat program. Ingrediensernas ordning är viktig om bakmaskinen sätts på timer. Då får inte jästen komma i kontakt med vätska, salt eller socker.

• Nykomling
    2 inlägg
    15 januari 2011 01:24

Tackar för tipsen Mait saknade nämligen 2 sidor ur min instruktionsbok.

• Nykomling
    5 inlägg
    5 februari 2013 10:29

Hej. Vi har plockat fram vår gamla Kenwood Bagarn (AB100), för att återuppta bakandet. På nittiotalet, när barnen var små bakades det en massa, mest ljust "svampabröd". Alla grejer fanns sparade, men vi saknar bruksanvisningen, det var vill jag minnas ett par olika program man kunde använda plus timerfunktion. Finns det någon vänlig själ därute som kan hjälpa? /Steast

• Veteran
    3541 inlägg
    5 februari 2013 22:36

Sök på nätet. Man brukar kunna hitta bruksanvisningar. Annars framgår det väl rätt tydligt vad programmen gör? För det mesta kan man använda standardprogrammet. Vill man baka ett surdegsbröd, som ska jäsa långsamt under natten, eller ett som inte ska jäsa alls (filmjölksbröd med bikarbonat eller bakpulver), så kan man använda "baka" eller "grädda" eller vad det kan heta på din maskin. Det betyder att den inte knådar och jäser utan bara gräddar brödet, som om man skulle stoppa in det i ugnen direkt. Sen brukar det finnas något snabbprogram, som hoppar över nån jäsning, fast det brukar inte vara så mycket snabbare, och något för grovt bröd som har lite längre jästid. Men standardprogram brukar som sagt funka till det mesta. Lycka till.

• Nykomling
    5 inlägg
    6 februari 2013 17:27

Tro mig jag har sökt på nätet, normalt hittar man det mesta dock inte detta. Maskinen har fem olika program och jag har inte en susning om hur de fungerar. Kan man sätta in bilder i detta forum? En bild sägs ju säga mer än tusen ord. Vill någon kontakta mig så finns jag på stefanastrom@home.se . /S.Å.

• Veteran
    3541 inlägg
    6 februari 2013 21:38

Vad heter programmen? Det är kanske liknande på andra så vi kan hjälpas åt? Annars återstår ju bara att testa.

• Nykomling
    5 inlägg
    6 februari 2013 23:25

1 - 5 , det är därför en bruksanvisning behövs. Klart man kan testa, men det blir troligen en hel massa fel innan man hittar rätt. Länk: http://www.digitaltmuseum.se/things/bakmaskin/S-NM/NM.0329564A-E som visar maskinen ifråga.

• Veteran
    3541 inlägg
    6 februari 2013 23:27

Jag kommer ingenstans på länken. Ja, det är ju svårt att hjälpa när det är så knapphändigt. Jag skulle ju gissa att program 1 är ett standardprogram.