Jag måste bara få ställa en kanske korkad fråga men ändå.... Jag ska enligt Matdagbokens uträkningar äta 1350 kcal/dag. Jag är 161 cm lång, väger 62,6 kg och har lagt in lätt aktivitet som aktivitetsnivå. Men när jag läser här om hur mycket man ska äta för att gå ner i vikt så fattar jag det som att jag ska äta 1350 kcal minus 300-500 kalorier vilket då bara blir 850-1050 kcal/dag. Samtidigt läser jag att man inte ska gå under 1200 kcal/dag Jag går ner bra i vikt på att äta 1350 kcal/dag så det verkar ju funka men hur är det tänkt egentligen? Hur mycket ska jag äta/dag? Hoppas någon har något bra svar på mina funderingar :)
Mycket engagerad
160 inlägg
Tycker det låter väl lågt med 1350 för att hålla den vikten du har nu. Jag håller min vikt på ca 1700kcal. Har du möjligen valt mycket liten aktivitet? Den motsvarar i princip dig liggande i sängen hela dagen så bättre att välja låg aktivitet då som motsvarar ett stillasittande jobb typ. I vilket fall som helst så ska du inte äta bara 850 kcal/dag, det är alldeles för lite. Funkar det bra med ca 1300kcal/dag så fortsätt med det, det är en bra nivå för viktminskning. Lycka till!
Det låter jättelågt med 1350 kcal. Är du säker på att du lagt in rätt? Jag väger ungefär som du, har också lagt in lägsta aktivitet och har då ett energibehov på 1590 kcal/dag. Lycka till.
Hörni tjejer, det här med vad man har för behov är rapporterat till både aktuell vikt, längd, aktivitetsnivå samt ÅLDER. En ung människa behöver mer är "mogna" personer, förbränner mer också och... fortare. Visst tänker jag rätt eller? Hur som haver så låter det ändå för lite med bara 1350 kcal innan man drar av något själv.
Visst är det så Blendy04. :) Så med tanke på min ålder och vikt borde jag logiskt sett hamna lägre än TS.
Tack snälla för era svar! Nu gick jag in och skrev om allt i mina iställningar & helt plötsligt fick jag ett kaloribehov på 1813 kcal/dag :) Så något var fel men nu vart det rätt :) Fortsätter dock med att ligga på 1350 kcal/dag eftersom jag ju ska ner i vikt & inte stå still :)
Jag är 54, är 183 lång, lägsta aktivitetsgraden, väger idag ca 62 och har ett energibehov på 1591. (Blev av med 5 kcal natten mellan 53 och 54 :)). Så ja, det låter konstigt. Och du har inte skrivit in kaloribehovet själv? Det är egentligen det enda jag kan komma på? JAg var in och kollade din profil igen, och allt annat ser ju rätt ut. Du kanske skulle lägga den här frågan under Tekniska frågor - Support istället för under Fritt forum. Så kan de gå in i din profil och kolla om allt ser rätt ut. JAg tror att många av de andra trådarna glider förbi, men den brukar det hända grejer i. Testa det, tycker jag. Lycka till!
Vad skönt att det löste sig. :)
JA vad skönt att det löste sig. Och jag var för långsam i fingrarna i vanlig ordning. Eller skrev för många bokstäver - i vanlig ordning :)
Tack igen tjejer :) Det känns bra nu att veta att jag förhoppnings kan äta lite mer är 1350 kcal när jag når min målvikt :)