På gång
18 inlägg
Jag vill gärna ha tips på en bra pulsklocka för intervallträning och löpträning. Den skall ha GPS, pipa när man inte ligger i intervall för pulsen, kunna beräkna sträcka och kalorier. Någon som kan tipsa om en klocka under 1000kr som är bra?
Jag är så feg att jag inte törs om jag inte känne rpersonen i verkligheten, jag litar inte på t ex Blocket och såna ställen. Japp, den är kompatibel med foot pod men senast jag kollade kostade en sån över 1 000:- bara den så jag tror du tjänar på den dyrare klockan i så fall.
FR60 med pulsbälte, usb sticka och fotpod = 1695 kr http://www.sportamore.se/produkt/4477-garmin-forerunner-60-hrm-foot-pod-usb-ant-stick-w-svart Den numera utgångna med fortfarande väldigt kompetenta FR305 = 1790 kr Personligen har jag valt ett mer omfattande system bestående av Adidas MiCoach, består av fotpod och pulsbälte och en basenhet du kopplar till mp3 spelaren som lagrar data och ger röstcoachning när du tränar. Till den har jag även köpt en FR60 med usb sticka för att även se infon direkt i klockan. Eftersom MiCoachen och FR60 använder samma protokoll så kan du använda micoachens bälte och fotpod även till klockan. En kostnad på 2400 kr. Lite väl mycket för en arbetslös så det jag gjorde var att jag började med micoachen. Den läser upp puls, tempo, sträcka osv och senare när ekonomin var lite starkare köpte jag till klockan. Men av de tre alternativen jag nämner så är 305:an det bästa helt klart. Att se på karta och kunna jämföra resultat vs terräng är ovärderligt om man springer olika rundor.
Då är FR 210 ett billigare - och minst lika kompetent - alternativ.
Hmm... var och tränade idag på löpbandet och började filosofera lite vad jag egentligen kommer att använda klockan till. Mitt mål är att förbränna fett så mycket det bara går. Målet är även att springa halvmaran någon dag. Men om jag skall vara ärlig är det främst för att jag vill veta att jag förbränner. Eftersom jag ofta springer på löpband så vill jag att den skall kunna räkna kalorier och förbränning rätt utan att jag skall behöva ladda in det för analys i datorn. Den skall kunna räkna ut förbränningen från min puls och den skall larma under ett löppass om jag inter ligger på rätt puls. Man skall kunna lägga in löppass och om jag är ute och springer så vill jag att den skall mäta sträcka. Är det bara dem som är utrustade med gps som kan mäta sträcka? Om jag måste komplettera med fotpad när jag skall löpa ute är det inte hela världen.
Vad trött man blir på Sverige. Hittade en Foot Pod SDM4 i USA och då kostar den 315kr. Här kostar den 1000kr... *Blä*
Alltså, om du skall springa inne så är nog fotpad att föredra. Såsom FR60n är så får du viss information och du får ännu mera information när du för över infon. Just när det gäller FR60 så är överförandet jätteenkelt. Det görs trådlöst. Lägg klockan vid datorn efter träning och efter några sekunder så finns allt på datorn, hämtat färdigt. Finns även verktyg så du kan bygga hela träningspass samt kolla så du håller rätt hastighet. Fotpadden räknar antal fotnedsättningar, ditt tempo och hur långt du sprungit. En del säger att fotpad inte mäter rätt men jag har inte upplevt det och det går att kalibrera. Det kanske låter som jag rekommenderar FR60 men det är den klockan jag äger så det är den jag svarar för :D
En del klockor säljer bundles, dvs färdiga paket med olika tillägg. Som jag nämnde tidigare säljs FR60 med bälte och pod för 1700 kr. Dvs du får podden för 400 kr eftersom klockan och pulsbälte ligger på 1300 kr. Jag förutsätter att de har liknande deals för andra klockor. Och har du en gps klocka så behöver du inte pod alls.
Om det mesta av din löpning kommer att ske inne är en footpod att föredra (SMD4 företädelsevis, det är den jag har och efter en kalibrering på en idrottsplats visar den väldigt korrekt fart). Och har du pod är gps onödigt, den kan bara hålla reda på en sak åt gången ändå. Antingen gps eller pod. Det är inte svårt att kalibrera en footpod, klockan säger åt dig vad du ska göra. Att man helst gör det på en idrottsplats beror på att man behöver 800m som man vet är exakt 800m och då är en idrottsplats att föredra. Ett varv är 400m så två varv på en idrottsplats talar om för footpodden hur du springer, hur långa steg du tar etc. Det hjälper den att i framtiden räkna ut hur fort och långt du sprungit. FR60 har dessutom pulsbaserad kaloriberäkning vilket inte FR305 har så på den punkten är FR60 mer avancerad :-)
305:an är stendum när det gäller kaloriberäkning. Den kör gps beräknad distans och då sitter du vackert om du tränar inne på hamsterband. Du kan springa ett helt maraton på hamsterbandet och inte bränna någonting... enligt klockan som säger att du inte rört dig en meter.
Iofs har jag footpod till min FR305, men då blir det ju lika tossigt ändå (distansberäknad kaloriförbrukning). SportTracks försöker korrigera beräkningen med det blir oftast inte heller helt bra. Springer man backintervaller beräknar alla källor kaloriförbrukningen efter hur långt man sprungit horisonellt, men den vertikala stgningen är det ingen som räknar med. Varken FR305, SportTracks eller MD, så mina backpass har jag ingen aning om vad de förbränner :-)