Jag tänkte att vi kunde ha en tråd för småmellisar om man behöver något litet för blodsockret eller för att inte lägga sig hungrig.Två typer egentligen, en som passar att ha med sig på stan eller jobbet/skolan, och en hemma. Båda ska vara lätta att göra och den första lätt att ha med i väskan och gärna kunna ätas utan bestick!Jag har t ex mycket lättare att handla mat om jag inte är supersugen/hungrig!Klassikern är förstås 1 banan, 1 mellanstor är 110 gram o lika många kalorier.Men det finns ju massor av andra saker.Här kommer en för kvällen - alla ingredienser utom kryddorna finns i livsmedelslistan, jag har avrundat till hela kcal så klart. ;)Tonfiskröra på hårt bröd 97 kalorierJag gör 4-5 portioner av röran och sparar i kylen några dagar.Man kan ta vilket knäckebröd som helst så klart, tror inte det skiljer så värst mycket mellan dem.En portion» Tonfisk i vatten konserv avrunnen (25 gram, 28 Kcal)» Kvarg färskost 10% fett Kesella (20 gram, 31 Kcal)» Lök gul röd (10 gram, 3 Kcal)curry, salt, peppar efter smak.Hacka löken, blanda allt med en gaffel. Låt det gärna stå en stund så får smakerna gosa ihop sig.» Hårt bröd råg ca 14% fibrer Leksands Knäcke brungräddat (10 gram, 35 Kcal)
Mycket engagerad
143 inlägg
Vilke bra idé! Synd bara att jag inte kan bidra med något tips själv, men jag läser gärna era andras! =) Jag har i och för sig hittat något från Wasa som heter "crisp ´n light inner balance" - typ likt knäckebröd men varje skiva innehåller bara 20 kalorier. Med ett smalt pålägg så kan man ju äta tre sådana för ca 100 kalorier. Det känns som om man äter relativt mycket iallafall eftersom man "får" äta 3 stycken... =)
Knäckebröd är bra för varje bit väger mindre! Och GOTT! Jag brukar använda finncrisp som snacks ihop med nån dipp till fredagsmyset.Jag kom på att man kan ju lägga in dem i recepten också - jag "taggar" mina genom att skriva 100mellis i rubriken och lägger in dem under mellisar så blir de sökbara.Jag har i alla fall inte sett att man kan söka på kaloriinnehåll/portion, eller att det finns taggar så ett rubrikord blir nog bra.
Jag har alltid med mig kokta ägg, mättande och bra mellanmål. Naturell yoghurt, rökt skinka och ost med låg fett % på jobbet, också snabbt och bra att slänga i sig.
Jättebra mat madspa! Ett ägg (50 g, mellanstort) är 70 kcal.Jag hoppar över hårdostar med lite fett, tar hellre en skinkskiva till! (däremot går keso/kesella bra.)Bodeela: Såg det där "inner balance" på Ica, det är bröd/kex av en typ med mycket luft i! Ska testa den sorten!Jag har inte lagt in några i "recept" än men ska göra det medI stället för kaka 96 kcal - 100mellispassar till eftermiddagsfikat, nyttigare än bulle men ändå lite sött.Kanel är ju en mumsig höstsmak!Gör den som en liten bakelse med några päronskivor på keson.» Hårt bröd vete ca 7% fibrer Wasa kanelknäcke (16 gram, 64 Kcal)» Keso färskost 4% fett (20 gram, 19 Kcal)» Päron (25 gram, 14 Kcal)
Min favorit är hallonsmothi gjord på frysta hallon, ca 2-3 dl som man blandar med ca 2-3msk lättyoghurt, och lite kanel, låt stå ett par minuter och kör med mixer tills smeten blir som en tjock kall hallonsorbet!! Supergott, nyttigt och vädigt mättande!!Denna äter jag även till frukost varje morgon, fulladdad med vitamin c vitaminer, fibrer och famförallt innehåller hallon mycket järn, så man håller sig pigg!Mitt bästa tips / Karma
Provade tonfiskröran igår som Minerva tipsade om. Riktigt smaskens! Definitivt en keeper =)
//Anna
finncrips med mjukost(finns olika smaker) och en bit äpple skivad på.så gott och man blir mätt!
Kom på en till bra sak som passar till kryddad kesella - crab (surimi) sticks. Inte lika bra som räkor eller andra riktiga skaldjur, man kan väl se dem som ett sorts fiskalternativ till korv. 100 gram kostar en tia. Finns säkert olika kvaliteter men jag köper icas och har som nödmat i frysen.Ett mellanmål med surimisticks 96 kcal100mellis» Crab sticks Ullmo (35 gram, 43 Kcal)» Kvarg färskost 1% fett Kesella lätt (35 gram, 26 Kcal)» Morot (50 gram, 22 Kcal)» Sambal oelek (5 gram, 4 Kcal)Blanda ev kesella o sambal, lägg upp med rårivna morötter och susrimi sticksen på tallriken! Njut! (Ja, de måste tina först, men annars mycket snabblagad mellis!)Dricker ofta te till, i alla fall på kvällen.
minerva skrev:Kom på en till bra sak som passar till kryddad kesella - crab (surimi) sticks. Inte lika bra som räkor eller andra riktiga skaldjur, man kan väl se dem som ett sorts fiskalternativ till korv. 100 gram kostar en tia. Finns säkert olika kvaliteter men jag köper icas och har som nödmat i frysen.Ett mellanmål med surimisticks 96 kcal100mellis» Crab sticks Ullmo (35 gram, 43 Kcal)» Kvarg färskost 1% fett Kesella lätt (35 gram, 26 Kcal)» Morot (50 gram, 22 Kcal)» Sambal oelek (5 gram, 4 Kcal)Blanda ev kesella o sambal, lägg upp med rårivna morötter och susrimi sticksen på tallriken! Njut! (Ja, de måste tina först, men annars mycket snabblagad mellis!)Dricker ofta te till, i alla fall på kvällen. Det låter gott!!
Det är gott :)Man kan gärna göra en "riktig" portion till lunch, ungefär 3 ggr så mkt + ris eller råris o sallad blir det en nyttig matlåda.