icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Tuff spinning 60 min 1470 kcal

Engagerad
96 inlägg
22 januari 2012 11:28

Kan det stämma att jag förbränner 1470 kcal på 1 h tuff spinning. har en vikt på 134 kg.

• Veteran
    1354 inlägg
    22 januari 2012 13:47

Sen är det frågan om det är tuff spinning du genomför. Det kan kännas tufft, om du är ovan. Men när man pratar om tuffa pass så menar man pass på elitidrottsnivå. Alltså inte hur vi upplever det. Annars stämmer det ju som SKSKSK säger, att ju tyngre kropp som utför arbete, desto fler kcal (energi) går det åt. Kom ihåg att valigaste anledningen till att man går upp (eller inte går ner) i vikt är att man underskattar sitt kcal-intag och överskattar sina borttränade kcal. Bättre att försöka göra tvärt om, så blir man glatt överraskad när man ställer sig på vågen.

• Mycket engagerad
    289 inlägg
    22 januari 2012 15:21

Jag håller Bummlan, bättre då å ange spinninig- lätt och få en underskattning på det man förbränner än tvärtom. Själv är jag övertygad att när jag simmar så är det medel, men likaså väljer jag lätt. Både för att inte överskatta och blir besviken då jag väger mig men även för att inte överäta motionskalorier :)

• Engagerad
    96 inlägg
    22 januari 2012 19:48

Jag använder pulsklocka å ligger på snittpuls på 80% av maxpuls på passet.

• Mycket engagerad
    129 inlägg
    24 januari 2012 07:47

Jag hade satt spinning- medel på passet, tror det motsvarar ungefär det arbete du utfört :-)

• Engagerad
    74 inlägg
    24 januari 2012 08:26

visst brukar inte spinningpassen va 1h alltså effektiv spinning..jag funderade på att börja med spinning och var inne och kollade vad ett pass skulle ge..men tvekade inför vilken tid jag skulle ange

• Mycket engagerad
    129 inlägg
    24 januari 2012 08:35

Jag anger alltid den tid som passet är men det är därför jag aldrig sätter den hårdaste intensiteten- även om 30 minuter av passet är extremt intensiv spinning så balanseras det upp av upp- och nedvarvning, så jag brukar sätta "medel" och så 60 min, såvida jag inte känner att det var ett ovanligt slappt pass, då blir det "lätt". Bara man själv är konsekvent tror jag det blir bra:-)

• Mycket engagerad
    328 inlägg
    24 januari 2012 08:50

Marina78: Om det är pulsklockan som angett kalorierna hade jag valt att tro på den, om det är en klocka som man kan ställa in efter sin ålder/vikt/längd osv. Bra jobbat! :)

• Engagerad
    96 inlägg
    24 januari 2012 12:57

nä det är matdagboken som anger de kcal. Tänkte bara att det är ju rätt tuff pass med 80% i MEDELpuls.

• Veteran
    5951 inlägg
    24 januari 2012 13:16

Hur har du tagit reda på din maxpuls?

• Engagerad
    96 inlägg
    24 januari 2012 20:16

Jag har räknat enligt formelrn 220-ålder å jag tycker den stämmer bra överens i hur jag känner mig i de olika zonerna. Tycker den ligger 7-8 slag för högt men det beror säkert på att min fysik drar upp den faktiska åldern egentligen.