icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Under 1300 kcal per dag - menytips?

Mycket engagerad
112 inlägg
25 mars 2012 14:41

Hej, Har ett mål framöver och behöver köra på ett tag med c a 1300 kcal per dag. Någon som har bra tips på heldagsmenyer? Jag vet att jag bör äta ofta och lite för att må bra. Jag är allergisk mot nötter, men äter det mesta i övrigt... Stort tack!

• Mycket engagerad
    316 inlägg
    25 mars 2012 15:48

Mitt bästa tips är att bli plusmedlem så har du jättefina menyer.

• Veteran
    1881 inlägg
    25 mars 2012 16:58

Här finns. http://www.arla.se/default____20746.aspx Finns matsedlar med olika frukost, lunch och middagsförslag samt även mellanmål och oxå efterätt till helgen. En dag, vardag, landar på ca 1250 kcal, en helgdag ca 1450 kcal inkl dessert. :)

• Veteran
    3541 inlägg
    26 mars 2012 21:12

Jag blev intresserad och kollade in länken, men får inte riktigt ihop det. Sidan rekommenderar att man äter minst 2 mellanmål/dag men de är inte medräknade i de där 1250 kcal. Det inkluderar bara frukost, lunch och middag. Så vill man komma ner i 1250 kcal/dag så får man ta mindre mängd mat i huvudmåltiderna så man får plats med mellanmål.

• Veteran
    5155 inlägg
    26 mars 2012 21:16

Är du plusmedlem så kan du kolla på vad jag har ätit det sista året :)

• Veteran
    1881 inlägg
    26 mars 2012 21:37

Mellanmålen är inte inräknade i de 1250 kcal/dag vilket oxå står på sidan. Samtidigt tipsar dom att om man vill hålla igen/ äta så lite som ca 1200kcal så går det bra att dela på frukosten som är ganska stor, juicen kan tex bytas mot frukt som då oxå funkar som mellanmål, mackan kan tex ätas senare. Planering är a och o samt att mellanmål inte behöver vara stora, ett äpple eller en liten latte funkar oxå bra. Jag gillar kaloriberäknade recept, himla smidigt. :)

• Veteran
    3541 inlägg
    26 mars 2012 21:57

Jo... bara det att jag tolkade trådstartaren som om det var heldagsmeny inklusive mellanmål för under 1300 kcal som efterfrågades. Jag tycker inte frukosten var särskilt stor. Möjligen i kcal räknat men inte vad man får för det. Tipset är väl i så fall att byta ut fullkornsbrödet mot ett lätt rågknäckebröd (typ Falu Råg-rut) så att det blir fler mackor, samt öka på mängden protein som mättar bättre, och som sagt byta ut juicen mot frukt/bär som ger mer fiber och mättar bättre och istället ta en kopp the eller kaffe. Men jag håller med om att det är toppen med kaloriberäknade recept. Det var det som väckte mitt intresse. Det får gärna vara uppdelat på fett, proteiner och kolhydrater också så ser man hur mycket det ger av varje.

• Veteran
    1881 inlägg
    26 mars 2012 22:25

Alla äter ju så olika, en dagsmeny ser sällan lika ut för alla. Jag äter sällan mellanmål, möjligen en kopp te. Äter bara ett lagat mål om dagen och har gjort så hela mitt liv. Skippar numera som regel frukosten, äter den vid lunch istället, dessutom tar jag gärna en liten macka och en kopp te sent på kvällen...Varianterna är många. :D Finns ju inget som säger att rätt måltidsordning är frukost, lagad lunch och middag samt två mellanmål och att en dagsmeny måste innehålla just det. :) Ica har rätt bra kaloriberäknade recept oxå och dom skriver ut både kalorier, prot, fett och kolhydrater. Har hittat en del favoriter där. :)

• Veteran
    3541 inlägg
    26 mars 2012 22:29

Fast trådstartaren skriver att hon behöver äta ofta och lite för att må bra. Då får man väl anta att det inkluderar mellanmål.

• Mycket engagerad
    112 inlägg
    26 mars 2012 22:34

Hejsan, Jo, jag behöver äta mellanmål för att fungera i vardagen. Har lätt för att få lågt blodsocker och då är ju risken ganska stor att man slänger i sig något onyttigt. Ska titta på de länkar som ni tipsat om - möjligen kan jag dra ner ordentligt på frukost och middag eftersom jag inte är hungrig på morgonen och jag inte sover bra om jag äter för mycket på kvällen.... =)

• Veteran
    3541 inlägg
    26 mars 2012 22:37

Dvs. ett halvt ägg och en halv skiva bröd... :-) (enligt länkens frukostförslag)