Utmärkt medlem
679 inlägg
Intressant: http://www.fetmaparadoxen.se/ klicka först på "Fetmaparadoxen" i vänstermarginalen och sedan på "Nyckelhålsmärkningen".
http://traningslara.se/det-finns-manga-som-medvetet-misstolkar-studier/
I fall någon inte ids öppna Bummlans eminenta länk citerar jag ett stycke ur undersökningen som TESUOs länk refererar till, den undersökning som sidan verkar bygga hela sin argumentation på: "Many of these patients had inadequate personalities. At worst they would cheat and lie, obtaining food from visitors, from trolleys touring the wards, and from neighboring patients. (Some required almost complete isolation). A few found the diet so trying they could not eat the whole of their meals. When this happened, the rejected part was weighed, and the equivalent calories and foodstuffs were added to a meal later in the day. A considerable number of failures in discipline were discarded." Översättning: "Många personer var inte lämpade. I värsta fall fuskade och ljög de, skaffade mat genom besökare, ambulerande försäljningsvagnar och från andra patienter. (Vissa krävde nära nog total isolation.) Några fann dieten så krävande att de inte kunde äta hela sina måltider. När detta inträffade vägdes den del av måltiden som inte konsumerades och motsvarande mängd kalorier lades till på nästa måltid. En avsevärd mängd brister i disciplinen togs bort." Låt mig tillägga att när andra forskare försökt duplicera Kekwickstudien (den som "fetmaparadoxen baserar sig på) har resultatet blivit ett helt annat. Kanske för att de faktiskt inte manipulerat sna resultat, kanske för att de kan tolka de data de får eller kanske för att de haft bättre kontroll på vad de gör? Vad vet jag, jag vet bara att jag känner igen en dåligt genomförd studie på lukten. Det luktar BS.
Tack LG. Tack så innerligt. Om BS står för vad jag tror så stinker det!
BullShit, alltså :)
*nickar, stum av förfärad förundran* Jag tittade närmare på den där sidan. Herre gud...Så mycket BS.
Jag tittade också på den och förundrades över nån över huvud taget kan ta den på allvar. Fick dock sån adrenalintillströmning efter ett par klick att jag inte fixade att kolla mer. Så mycket BS var det länge sen jag såg samlat på ett ställe.
En klassiker!
Kalla det inte BS bara för att det inte stämmer överens med er egen övertygelse. Tänk om ni har fel!? Vissa tror på etablissemanget andra har öppet sinne. Hemsidesägaren skriver ju faktiskt själv: "Tänk själv! Fakta, kunskaper, begrepp, synsätt, textutdrag, diagram m m Du möter på den här hemsidan är tagna ur vetenskaplig litteratur, tidskriftsartiklar, officiell statistik, radioprogram och andra källor. För att Du ska kunna granska faktaunderlaget, finns i slutet på varje avsnitt källhänvisningar och referenser. Ytterligare källor kan sökas via bibliotek på universitet, skolor och kommuner. Åtskilligt material finns tillgänligt på internet. Sök information. Jämför källor. Var kritisk. Diskutera med andra. Den som vill se framåt utan att vilja se bakåt får se upp! Johan Hedbrant 2005-11-27" Och det var Nyckehålsmärkningen jag egentligen pekade på.