icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

"100 gram" i Matdagboken - tillagad eller ej tillagad matvara?

På gång
11 inlägg
24 september 2012 22:21

Eftersom jag är rätt ny här, har jag inte förstått vissa funktioner; Jag har tänkt mata in 80 gram (2 dl) havregryn till frukost. Detta är alltså TORR, EJ tillagad havregryn. Men när jag matar in det i matdagboken står det 54 kcal, vilket jag vet inte stämmer (då 100 gram torr gröt innehåller 360 kcal).... Är måtten angivna i färdig gröt, det mäter man väl aldrig?? Man mäter väl torrvaran? Funderar över samma sak med vaniljvisp, om det t.ex. står 1 dl eller 100 ml, så måste det väl menas ej tillagad/vispad vara?

• Veteran
    1881 inlägg
    25 september 2012 22:09

Jovisst kan man det. Men det funkar ju bäst om man kör med standar portionen och det gör inte jag, så här lär grynen fotsätta att vägas :D

• Nykomling
    1 inlägg
    20 november 2012 17:12

Undrar om vikten på allt kött, fisk o fågel är innan tillagning eller?

• Veteran
    1881 inlägg
    20 november 2012 20:11

Står det inte tex kokt eller stekt så är det råvaran det handlar om, utan ev ben.

• På gång
    13 inlägg
    22 november 2012 15:45

Jag tycker också att det är förvirrande ibland med vilken vikt som menas med kcal/mängden. Ofta står det ju på förpackningen, ex på havregrynen vad en portion innehåller. Då brukar jag utgå ifrån den för att göra det så lätt som möjligt. Specificerar dom torrvikten där, väger jag och räknar från den. Specificerar dom färdigt livsmedel (ex gröt, ris etc) så väger jag efter och kör på det.