icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

1000 kcal om dagen. Går jag för hårt ut? Borde jag justera?

På gång
22 inlägg
18 januari 2012 14:14

Om ett tag kommer min sambo vara bortrest i 8 dagar. Jag funderar på att ta tillfället i akt och köra en ordentlig lågkalorifas då när jag bara har mig själv att tänka på. Skulle vilja ha en kickstart vad det gäller vikten. Efter den här perioden ska jag fokusera på min jogging och äta en kalorimängd som bättre motsvarar mitt behov. Jag är fullt frisk, har inga hälsoproblem alls. Äter i vanliga fall varierat och med lite GI-inspiration. Men under den här perioden äter jag nog helst det jag tycker är godast och kanske framför allt enklast. Mitt energibehov ligger på 1781 kcal. Jag gissar på att min dag kommer bli så här: 08.00 Promenad 09.00 1 ägg, 1/2 banan och kaffe. = 125 kcal 09.30 Studier 14.00 3 dl All-bran, 1/2 banan, 2 dl jordgubbar, 2 dl mjölk = 410 kcal 14.30 Studier 19.30 Kokt ägg, gurkstavar, äpple och 4 dl gazpacho = 325 21.00 Lätt styrke/stretchpass 22.00 Mer gazpacho om jag vill, ( 4 dl = 140 kcal) Däremellan obegränsat med te och vatten.. Och 1 cola light. 1000 kcal. Så vad tror ni? Finns det något jag borde justera? Några stora nackdelar med mitt upplägg?

• På gång
    22 inlägg
    18 januari 2012 15:33

Kan tillägga att om jag ska göra något mer aktivt, t ex jogga kommer jag nog öka på maten. Annars kommer jag nog inte orka.

• Engagerad
    69 inlägg
    18 januari 2012 15:49

Det är nog ingen fara i och med att du bara håller på i 8 dagar:) Akta bara så att inte kroppen ställer in sig på svält, det är ju det minsta man vill. Efter träningen skulle jag dock lägga till lite protein och snälla kolhydrater om jag var du, kanske lite grillad kyckling med tomater? Du kanske kan promenera istället för att jogga? En lågkalori-period för mig brukar oftast också innebära ett slags down-shiftande där jag går ner i varv, kanske pysslar om kroppen extra mycket med massage och peeling och sånt. En slags variant på detox, typ :)

• Utmärkt medlem
    712 inlägg
    18 januari 2012 15:51

8 dagar hinner inte göra någon skada på kroppen hur som helst. Du kan egentligen kickstarta med en påse hallonbåtar om dagen i 8 dagar. Om man tänker mer långsiktigt så skulle jag försöka klämma in bra mycket mer protein än vad du äter nu.

• Utmärkt medlem
    712 inlägg
    18 januari 2012 15:52

Och nej, det finns fortfarande ingenting som kallas för svältläge.

• Mycket engagerad
    129 inlägg
    18 januari 2012 17:17

Har du testat detta innan? Jag hade aldrig stått mig 5 timmar på det du ska äta till frukost resp lunch; frukosten känns mer som ett mellanmål och vid lunchen är det väl knappt nåt protein eller fett, som iaf för mig är det som mättar. Jag hade ätit oftare, tex. 9 -12- 15 -18 och inte så sent som 22 utan bara något litet efter träningen. Men står du dig på det så är det väl inga problem :-) Jag tror man får en mer effektiv kickstart om man skär ner på kolhydraterna och inte fett och protein.

• Veteran
    2296 inlägg
    18 januari 2012 17:46

Du kan klara det bra på det där, jag äter mindre än du o tränar o mår kanon bra just nu, men håller Pottis o Lemontea proteiner när du tränar oftare mål, Svält finns inte alls

• Nykomling
    1 inlägg
    18 januari 2012 18:09

Intensiva lågkalorifaser brukar aldrig hålla i längden,,,,varför inte alltid tänka på vad du äter så det blir mer långsiktigt. Finns oftast inga genvägar men vi har alla olika metoder så lycka till.

• Veteran
    1354 inlägg
    18 januari 2012 18:15

Jag tror stenhårt på kickstarter. Om inte annat så är det super för motivationen! Håller dock med Pottpott och Jaropi. Lite mer protein. Så står du dig längre också. Långsiktigheten kan du ta sen :) Lycka till!!!!

• På gång
    22 inlägg
    18 januari 2012 19:02

Pewe67: Jag tror att den kosthållningen jag har i vanliga fall faktiskt är helt ok. Större delen av mitt liv har jag legat på en väldigt stabil vikt. Men för cirka ett år sedan började jag plugga heltid samtidigt som jag arbetade heltid. För att hinna med det slutade jag träna och slutade laga matlådor och istället följde med mina manliga 2 meters-kollegor ut på lunch för att spara tid. Ja då kom vikten som ett brev på posten. Efter den perioden var jag enormt slutkörd psykiskt och hade inte orken att komma igång med träning/kosthållning. Lägg sedan till en långsemester på en liten båt tillsammans med sambons familj som älskar fikor och sötsaker men inte går upp i vikt så blev det x-antal envisa kg. Men nu är jag återställd, kommit igång med träningen och njuter av att laga mat igen. Jag flyttade nyligen till spanien. Vilket är underbart. Dock lite jobbigt när maten ska handlas. Kan inte språket och många ingredienser som tidigare var en stor del av min kosthållning verkar vara omöjliga att köpa. Kesella, keso, riktigt grovt bröd, råg och havregryn och till och med grillad kyckling verkar svårt att hitta. Underlättare ju inte att jag inte kan någon spanska ännu. :) Åsså har vi ingen ugn heller. Så det är lite svårare än hemma. Men det tänker jag inte låta stå i vägen för mina mål. Har ni några tips på andra proteinrika ingredienser som jag kan få in?

• Veteran
    1354 inlägg
    18 januari 2012 19:06

Vad jag har förstått så är kalkon vanligare (och billigare) söderut. I alla fall i Frankrike :/ ÄGG!!!! Du kanske t o m kan hitta äggvita på tetra/flaska så håller du nere kalorierna och höjer proteinet. Musslor! På burk och färska. Tonfisk. Färsk och konserverad i vatten. Proteinpulver :) Snabblagat! Blev lite avis på Spanien där...