Om ett tag kommer min sambo vara bortrest i 8 dagar. Jag funderar på att ta tillfället i akt och köra en ordentlig lågkalorifas då när jag bara har mig själv att tänka på. Skulle vilja ha en kickstart vad det gäller vikten. Efter den här perioden ska jag fokusera på min jogging och äta en kalorimängd som bättre motsvarar mitt behov. Jag är fullt frisk, har inga hälsoproblem alls. Äter i vanliga fall varierat och med lite GI-inspiration. Men under den här perioden äter jag nog helst det jag tycker är godast och kanske framför allt enklast. Mitt energibehov ligger på 1781 kcal. Jag gissar på att min dag kommer bli så här: 08.00 Promenad 09.00 1 ägg, 1/2 banan och kaffe. = 125 kcal 09.30 Studier 14.00 3 dl All-bran, 1/2 banan, 2 dl jordgubbar, 2 dl mjölk = 410 kcal 14.30 Studier 19.30 Kokt ägg, gurkstavar, äpple och 4 dl gazpacho = 325 21.00 Lätt styrke/stretchpass 22.00 Mer gazpacho om jag vill, ( 4 dl = 140 kcal) Däremellan obegränsat med te och vatten.. Och 1 cola light. 1000 kcal. Så vad tror ni? Finns det något jag borde justera? Några stora nackdelar med mitt upplägg?
På gång
22 inlägg
Jag har ju alltid velat lära mig laga musslor. Perfekt tillfälle ju. Däremot på burk är jag lite skeptisk till. Har aldrig förstått hur tonfisk som är så gott färsk smakar så ohyggligt otäckt på burk. Och kalkon borde jag ju kunna hitta. Hittills har jag kört våra inköpslistor genom google translate. Med varierande resultat. :)
Snacka om att lära sig de lokala matvarorna den hårda vägen ;) Musslor kokta i bara lite vatten, vin (eller citron) och lök och persilja. MUMS! Du kommer att få en kulinarisk höjdare till kickstart!!!
Då ställer jag mig in på att gå till affärn och leta efter Mejillones, vino, limón, cebolla y perejil.
Se där! Google translate fungerar ju perfekt ;) Jag har själv bott ett år i Sydamerika. Kom dit utan att kunna ett ord spanska - ok, möjligtvis "hola y gracias" ;) Det viktigaste för mig var bara att pröva mig fram. Stora gester för att förklara och påhittade ord på "spanglish". Lycka till med att gå och handla! :)
Hahhaa, ja lycka till. Med de ingredienserna kan du inte misslyckas :)
Google translate är grymt. Men räcker inte alltid riktigt till. Översatta en spansk restaurangrecension härom dagen. Fick meningen "Jag slickade som en eskimå i en strandad val"...Har fortfarande inte förstått om det är positivt eller negativt eller möjligen rasistiskt...
XD Ojojoj LOL! TACK för dagens hjärtligaste skratt :D
Förresten, glömde tipsa om Näringstoppen som ligger under den rosa rutan MATDAGBOK. Där kan du se vilka 100 varor som toppar ett speciellt näringsämne. T ex protein. HAr för mig att lutfisk ligger högt :) http://www.matdagboken.se/?p=matdagboken&m=8
musslor på burk och skalade räkor med lite wokgrönsaker som du fräser ihop med tex lite grädde eller matlagningsgrädde om du vill ha mindre fett blir en god pastasås som du kan ha riven parmesan på. servera med tunna zuccini som du kör med osthyveln som blir som pasta och koka dem i endast 10-20 sekunder och häll av. Häll på pastasåsen över och parmesan och njut . Krydda pastasåsen med ev vitlök eller andra goda kryddor. ett tips
Tack för tipsen. Får finjustera menyn då.