Nu vänder vi blad. Startar, startar om, eller fortsätter beroende på hur vi skött oss tidigare. Välkomna hit! https://sites.google.com/site/nyabiggestloser2014/home till hemsidan för Biggest Looser 2014. Här kan man se resultaten mm http://www.matdagboken.se/?p=forum&visa=trad&TradID=10060&Sida=15 till tråden där resultaten rapporteras senast kl 21 på onsdagar. Första vägningsrapport onsdag 8/1, du väger dig den dag du själv vill.. Alla ansvarar för att kopiera in resultaten till BL-tråden
Dimmigt körsbär vecka ........
Fetis50 (73,8) ......
hagalund (84,4) ...
babs (94,7) ..........
Evve_(99,1) ,,,......
Jonnax (103,3) .....
Thyndra (104) ... .
Mezcal88 (90,8) ....
Lena444 (88,7) .....
Audrina (74,1) .......
tjofnatt (84,6) ........
Vårbarn (87,2) ......
Bullmaja (88,0) ......
Wahlsten (88,0)......
Triggy (87,2)...........
Crystal (.98,8)...............
Blifast (82,7)............Satsar på uppgång och syskon!
halen89 (80,4).........
AnnC (103,2.).........
Tusen Tack för att ni finns !!!! Kram till babs och alla andra :)
Så härligt det känns, kilona ger sig så sakta. Känner mig glad och peppad att få tillhöra den här gruppen.......Heja oss.
Thyndra- är övertygad att du om någon fixar detta! Tyvärr börjar jag få tillbaka matlusten, så nu gäller det att hålla igen.
Vad duktiga "vi" är (sätter "vi" inom citattecken för jag är ju inte den som bidragit precis ...). På fredag åker vi till Gran Canaria, känner mig inte motiverad innan resan vilket jag borde göra när baddräkten ska på. Imorgon ska sommarkläderna plockas fram, hoppas verkligen jag kommer i dem ... annars vet i sjutton. Ska inte skylla min "omotivation" på mina bekymmer men har en förvirrad mormor som absolut inte vill in på något hem (hon är 95). Mina föräldrar är sjuka och mormor har bara ett barn och det är mamma som har tagit hand om mormor men nu får jag ta över och ta hand om både mormor och föräldrarna. Det gör jag naturligtvis så gott jag kan men känner hela tiden att jag inte räcker till för både jobb och familj. När det helt plötsligt blir tufft i livet är det svårt att fokusera på träning och viktminskning. Pepp till er alla!
Ha det så skönt både Vårbarn och Fetis. Fetis - se till att få hjälp så att åtminstone mormor tas om hand. Ingen vinner ju på att du kör slut på dig. Pepp till dig. Det är säkert svårt att övertyga mormor, men du borde kunna få hjälp med det. Själv bävar jag för den dag min mamma (93 i juni) inte kan klara sig själv - hon bor i egen lägenhet 18 mil från mig just nu. Men det är också en fördel med avståndet den dag det inte fungerar längre, jag kan ju inte sköta vardagssysslorna åt henne. Men än är hon klar i huvet även om kroppen inte riktigt vill det hon vill.
Tack snälla Babs. Tyvärr är det så att kommunen (åtminstone den kommun mormor hör till) vill att de äldre ska vårdas i hemmet så länge som möjligt. Och det är kanske en god tanke ... men när hon blir aggressiv (mormor var förut världens snällaste människa som själv arbetade med äldre och inte kunde förstå att de inte ville ha hjälp) och skickar hem den hjälp hon får som går de hem vilket händer hela tiden. Jag förvånas över att de som kommer och ska hjälpa henne inte är tränade i att förstå att hon inte är frisk och behöver hjälp utan bara lämnar och går hem. Dessutom är hemhjälpen olika personer tre gånger om dagen sju gånger i veckan. Vilket innebär att hon träffar 21 personer i veckan som inte verkar veta något om hennes tillstånd. Jag bor 10 mil från mormor och är där minst en gång om dagen men i längden håller ju inte detta. Mamma ligger på sjukhus och där är jag också hela tiden medan pappa sitter hemma och är ledsen och fixar inte maten och annat så där är jag också varje dag. Förlåt att jag gnäller ... men känns väldans skönt att skriva av sig.
Känns som jag också fått mera sug efter mat, men får tänka efter innan de stoppas i munnen. Åt en liten tårtbit när mitt barnbarn fyllde tre i onsdags, men de kändes ändå OK. Motionen går bra men kunde gått bättre` är nu ledig sex dagar så nu skall de promeneras varje dag. Men känner att jag är på gång iallafall. Trevlig helg till er alla Kram
Det är en god tanke att de gamla ska kunna bo hemma, men den blir fel i långa loppet när anhöriga drabbas. Stress är ju en omöjlig kombination med välmående och viktnedgång. Vad händer om du också blir sjuk? Såg på TV att antalet äldre i Riksdagen kommer att minska radikalt i höst eftersom de är bortsopade från valbar plats. Är det verkligen så klokt?? Det är visst i stort sett bara Barbro Westerholm som blir valbar och hon är ju en synnerligen kompetent kvinna som tur är, men har ju bara en röst. Jag har aldrig varit för "pensionärparti" men nu undrar jag om jag inte kommer att rösta på det om det finns något. Vi är 25% av befolkningen och de sänker våra. löner dvs pensioner! Nu måste jag ha frukost!
Fetis: Kram till dig! Inte roligt när det blir så. Du måste ju kräva hjälp åt henne annars. MItt år har ju inte precis börjat som jag hade tänkt heller och vågen står ju hyfsat still i alla fall. Jag har fått en lite jobbig sjukdomsdiagnos och väntar nu på svar på MR och det är inte lätt att fokusera på det jag borde. Jag har ju förmodligen levt med detta LÄNGE så jag är inte sämre nu än jag varit i flera år men det är ändå jobbigt att fundera. Jag försöker fokusera så gott jag kan i alla fall!
fetis50: Min första tanke Att du orkar. Kommunen borde kunna ordna så den personal som "hanterar" din mormor bäst kommer oftast. Att hon ges tid att "lirkas" med. Ring chefen för gruppen, hjälper inte det ring dennes chef. Tyvärr de som är de bråkigaste anhöriga får nog oftast sin sak igenom, men det gäller också att ha kraft för att föra sin sak, det tar mycket energi!! önskar dig lycka till! Tack alla för ert stöd när jag var ledsen/uppgiven över att tappa mitt viktminskande pga den brutna handleden. nu några dagar senare känns det bättre och jag kommer nog kunna ta kommandot över maten och motionen så småningom!! kan tyvärr inte handla och laga mat. Nästa vecka kan jag nog följa med och påverka kundvagnens innehåll.(bor på landet och kommer inte till affären för egen maskin) och även laga lite mat. Väljer att stå kvar på min nuvarande vikt v5 & v6, snällt om ni kan hjälpa mig att föra in detta, TACK! kommer titta in här och peppa när jag kan! lycka till!! hej hej!!