icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Ej under 1200kcal/dag?

Nykomling
0 inlägg
8 november 2009 21:12

Har undrat o letat jättelänge efter vad man ska äta för o gå ner i vikt. En tjej här sa att man ska ligga på 500kcal minus varje dag för att tappa 0,5kg i veckan. För mig som har fullt energibehov 1600 skulle isf ligga på 1100kcal, men detta går inte att välja? Blir förvirrad. Nån som kan svara precis hur mycket jag ska äta för att minska i vikt`? tacksam för svar

• Veteran
    5096 inlägg
    16 april 2010 22:21

jenna77 skrev:Tycker det borde få vara ok att välja ett kaloriintag mindre än 1200. Visst att det ej är rekommenderat men det kan finnas anledningar till att man vill testa det en period så jag tycker inte det ska vara omöjligt.Likaså med målvikten. Jag kunde inte skriva in min målvikt, då sa den ifrån pga för lågt mbi. Så jag fick ändra min längd till kortare än jag är för att det skulle funka men då stämmer inte mitt mbi. Jag har vägt mindre än min målvikt i livet och såg definitivt inte ohälsosam ut. Så jag tycker inte det borde finnas något gräns för lägsta målvikt eller kaloriintag? Vad tjänar det för syfte? Det räcker väl att ha en "varnande/rekommenderande text" om man vill känna att man tar sitt ansvar. Men de som vill äta mindre/ha en låg målvikt kommer ju ha de oavsett vad man kan välja här på mdb. Tycker det ska få vara fritt! ;)Jag gör vad jag kan för att förhindra ätstörningar och vill inte på något sätt bidra till att folk blir sjuka eller sjukare, Därför har jag valt att ha en så "sträng" hållning till får låg målvikt samt för lågt kaloriintag. Det är därför jag byggt in en hel del spärrar mot detta. Har stängt av en handfull som inte följer dessa regler.

• Mycket engagerad
    342 inlägg
    17 april 2010 08:22

Bra, Johan! Du är en ansvarskännande coach och det bör alla uppskatta.

• Mycket engagerad
    109 inlägg
    17 april 2010 13:24

Bra gjort Johan! Det är verkligen toppen att du har en "sträng" hållning mot detta!

• Mycket engagerad
    182 inlägg
    17 april 2010 13:49

För låg vikt för vem? 47 kg har jag vägt större delen av mitt liv och jag har aldrig haft någon ätstörning. Folk har inte ens kommenterat eller sett mig som särskilt smal utan ganska normalviktig. Så även jag. Men jag kan inte ställa in mig på den vikt jag vill ha och alltid tidigare hade utan att minska på min längd i inställningar. Allt är inte svart eller vitt ;)Och jag är ganska övertygad om att om man har ett ätstörningsbeteende så spelar det överhuvudtaget ingen roll om man kan välja en låg vikt eller kaloriintag här, man kommer sträva efter den vikten/intaget oavsett. Så jag tror inte denna "spärr" tjänar sitt syfte. Det förhindrar inte ätstörningar och det bidrar inte till att folk äter mer sunt.Finns det en spärr mot för högt intag eller antal kilo man får väga också?Med det tänket så borde det göra det...