icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Kickstart 800

Nykomling
1 inlägg
5 juni 2020 14:18

Börjar med kickstart 800 på måndag för att bli av med ett antal envetna kilo som smugit sig på de senaste åren. Kul om det är fler som drar igång med denna diet så vi kan peppa, stötta varandra.

Jag väger idag 73 kg och vill ner till 60. Är 53 år. 

• Nykomling
    1 inlägg
    6 juni 2020 23:52

Hej! Jag hänger på. Väger 74 kg å vill ner till 64. Är 56 år. 

• Veteran
    5096 inlägg
    7 juni 2020 22:11

Härligt med 800 kcal kickstart! Här är en artikel om det.

Lycka till i veckan! smiley

• Nykomling
    1 inlägg
    Redigerad: 11 juni 2020 15:23

Dag 4 på kickstart 800.

Första två dagar var fruktansvärt jobbiga. Var hungrig konstant och hade 0 energi. Nu dag 4 känns det riktigt bra. Behöver dricka mer vatten bara. Gått ner 1,2 kg. 🙂

• Veteran
    5096 inlägg
    11 juni 2020 23:40

Grymt bra jobbat!! yessmiley

• Veteran
    3541 inlägg
    29 juni 2020 13:39

Hej!

Jag trodde inte kickstart var något för mig men la på mig några extra kg det senaste halvåret (drygt) som jag snabbt vill bli av med och gör nu min man sällskap på 800 kcal/dag. Det trodde jag aldrig att han skulle klara av att hålla sig mätt på, men det har funkat bra en vecka nu. Eftersom jag varit medlem här tidigare och hållit vikten bra i många år så vet jag att matkoll funkar och tipsade min man (som har fler kg att gå ner) om nåt program här. Har man väl lärt sig vad som är bra mat och ungefärligt energi-innehåll så blir det långsiktigt. Men nu ville vi ha lite ny inspiration i recept bl.a. och bryta lite vanor.

Veckorapport: Jag har gått ner 2,5 kg på denna vecka. Det var mer än jag trodde eftersom jag inte har så väldigt mycket att gå ner. Jag trodde det skulle bli mer för min man men han har gått ner lika mycket. Vi får väl se hur det går framöver. Vi vill ju kunna äta någon glass emellanåt också.

Lycka till allihop!

Mait

• Veteran
    3541 inlägg
    1 juli 2020 16:39

Cabass,

Det finns många orsaker till att man går upp (eller ner för den delen) i vikt genom livets prövningar. Det viktiga är att se sansat på situationen och sätta ett mål med den. Jag har gått från att träna mycket till att inte kunna träna p.g.a. skada plus mycket jobb & annat och då har jag tillåtit mig att gå upp de där kilona som jag nu ska gå ner. Jag satte ett datum och var medveten om vad som gällde.

Nu har jag så smått kunnat börja träna igen och tycka det är kul, för det tycker man inte när det annars gör ont hela tiden. Jag gick ner 12 kg med hjälp av matdagboken och träning för ... ja det är nog 10 år sedan... och har lyckats hålla vikten bra sedan dess. Visst har det blivit några extra kilon nån sommar, men det har lagt sig när man kommer tillbaka i vardagslunken igen. Men i år vänder jag på det :-). Denna sommar ska jag ta hand om mig själv och gå ner de där kilona och hjälpa min man som olyckligtvis lagt på sig mer under samma period.

Pepp till dig! Vi fixar detta!

• På gång
    14 inlägg
    7 juli 2020 12:42

Jag hänger på och börjar imorrn!

Vad man förväntas laga mycket mat, det är något jag helst undviker i vanliga fall.. tidigare har jag kört ett par vändor med vanlig pulver-vlcd och då slipper man ju helt. Men det kan nog vara en fördel också, så håller jag mig sysselsatt.

95kg som startvikt

• Veteran
    3541 inlägg
    7 juli 2020 16:49

Karin, det mesta går fort att laga och man lagar bara en gång om dagen. Sen har du färdig mat till lunch dagen efter. Väldigt smidigt.

Inköpslistan till veckohandlingen är också väldigt smidig. Då är det lättare att inte småhandla i veckan eller köpa något onyttigt.

Det är också lärorikt att börja tänka och laga mat istället för pulvet-diet. Det ger mer långsiktighet och ett resultat som är lättare att hålla på sikt, vilket väl är målet för de flesta.

Pepp o lycka till!

• På gång
    14 inlägg
    8 juli 2020 06:50

Tack för peppen, det ska bli intressant!

Ja, pulver är ju såklart aldrig en långsiktig lösning och ganska lätt att tröttna på. Vi får se om detta går bättre!

Men seriöst, stekt torsk på sparrisbädd med ärtskum låter mer som nyårsmat för mig än något jag hade lagat mitt i veckan. wink

Pepp till er andra också!
    /Karin

• Veteran
    3541 inlägg
    8 juli 2020 10:29

Karin,

Jag håller med dig, riktig lyxmat mitt i veckan! När jag handlade stod jag och tittade på torskrygg och de billigare alternativen men valde faktiskt torskrygg till slut och tänkte att ska jag nu ”stå ut” med det här och dessutom inte köpa något annat onödigt så kan jag lägga de extra kronorna på det. Mmmmmm. Det var SÅ gott. Ärtskummet gick dock inte lika mycket hem hos de andra i familjen (fast det gick att äta till pasta med). De ville hellre ha bara ärter, så det blir det nästa gång :-)

Det är tur (eller anpassat?) att det är säsong för sparris nu. Det är annars också rätt dyrt (men finns väl även på burk om man gillar det). Just sparris (ja torsk också) är fantastisk produkt när man vill gå ner i vikt. Den har speciella fiber som mättar bra och gör gott för kroppen till låg energi (kcal). (Däremot luktar det ju illa när man ska bli av med den flytande restprodukten sen).

Ha det gott. Tänk positivt!

Min man tycker det är rätt segt nu. Jag gissade att det skulle bli svårt med den låga kcal-mängden för honom. Så idag anpassade han lite till sin kroppshydda och tog ett extra knäckebröd med keso (man kan byta 2 Finncrisp mot 1 vanligt Husman-knäcke). Bättre det än att falla i fällan och köpa något när han skulle ut och köra idag.

Vi hörs!