Nykomling
1 inlägg
Börjar med kickstart 800 på måndag för att bli av med ett antal envetna kilo som smugit sig på de senaste åren. Kul om det är fler som drar igång med denna diet så vi kan peppa, stötta varandra.
Jag väger idag 73 kg och vill ner till 60. Är 53 år.
Precis! Jag kände också att det var ganska dyra ingredienser med sparris, lax, torsk och lövbiff först. Men sen tänkte jag, annars äter jag ju ute på lunchen nästan varje dag och det blir ju betydligt dyrare. Och chips, pizza, något glas vin och annat jag unnar mig på helgerna är ju inte direkt gratis.
Det är nog mycket klokt att inte bli för hungrig, bättre att fatta beslutet att äta lite mer av något nyttigt då. Annars har i alla fall jag lätt att falla för frestelsen och äta något direkt olämpligt och när jag vaknar med dåligt samvete dagen efter ger jag gärna upp helt.
Den overnight oats var ju verkligen supergod! Chiafröna gav god konsistens och mjölkprodukter borde jag verkligen äta mer av så den kommer jag att fortsätta med senare också.
/Karin
Det är ju så praktiskt att ha färdigt.
Tomater med ägg till frukost är inget jag prioriterar. Då tar jag hellre något färdigt och kallt (fast jag vet att varm mat mättar bättre).
Jag kan möjligen koka ägg eller göra havregrynsgröt på motsvarande mängd havregryn som är till overnightoats (=snabbt i mikron) och ha chiafrön, mjölk och bär till. De frusna bären tinar snabbt på varm gröt så blir det ändå ättemperatur direkt.
Hur har veckan gått Karin?
För mig har det gått bra. Jag känner mig inte lika sugen på annat längre och har gått ner 1,5 kg denna vecka vilket är helt otroligt med tanke på att jag inte har så många överskottskilon.
Vi var bjudna på knytkalas och jag blev ombedd att ta med en paj. Jag har ett recept på en god och nyttig kycklingpaj som blivit favorit. Pajdegen görs av havregryn och sojamjöl (var slut så jag tog kikärtsmjöl istället) vilket gör den glutenfri och mer proteinrik (och färre kolhydrater) än på vanligt mjöl, vilket mättar bättre (vilket gör att man kan ta en mindre bit). Receptet finns här på Matdagboken - Krämig kycklingpaj. Det står 4 portioner på en hel paj, men hälften räcker, alltså en åttondel om man kompletterar med ruccolasallad och äter som vi dvs. ca 300 kcal/måltid.
Vi hörs!
Mait
Tack, det har gått strålande hittills faktiskt, snart dags för första vägningen! Roligt och lyxigt att få äta så god och omväxlande mat hela tiden (även om jag måste laga den själv) och man känner sig ju betydligt mer tillfredställd än med typ pulver. Dock har jag inte varit utsatt för riktiga frestelser än, det blir värre om en vecka när jag går på semester..
Hur går det själv? Nu har du väl hållit på ett tag, fortfarande pepp?
Vad kul med en paj med så lite kalorier! Det trodde jag nästan inte gick att göra, bra tips!
Jag har Storytel och där fanns flera av Michael Mosleys böcker som ljudböcker så nu har jag tagit ner ett par stycken för att ha när jag går mina promenader, tänkte det kunde vara lite peppande kanske.
Ha det!
Karin
Ja, man blir ju peppad när man ser resultat och när det är, som du säger, så god och varierad mat. Jag tror att det stod det i kommentaren/beskrivningen till 800 kcal-dieten "Att variera maten du äter är viktigt, menar Mosley, så du inte blir uttråkad och börjar bli sugen på skräpmat eller godis". Och som sagt, känslan av att det är lite lyxigare mat emellanåt tycker jag stärker "må-bra-känslan".
Vi (jag stöttar min man, som har mer att gå ner, i detta) går in på fjärde veckan nu. Han känner sig fortfarande peppad och undrade om vi inte skulle fortsätta några veckor till. Han har haft några dagar där han fått lägga till lite extra för att hålla sig mätt, men det är ju inte så konstigt. Så länge det är bra mat så finns det utrymme för det.
När vi skulle handla inför denna veckan sa han (på tal om lyxkänsla) "Ska vi inte handla färska hallon denna gången att ha till overnightoatsen?" Visst. Varför inte passa på nu när det är säsong för svenska hallon. Toppen! Snart kan man ut och plocka blåbär. Jag har sett att det finns redan nu. Jag har hört att det ska finnas gott om svamp i år och det innehåller ju inte så mycket energi men bra vitaminer (kantareller lagrar D-vitamin) och mineraler.
Kör hårt Karin :-)
Dag 23, Lövbiff med spenatfräs. Vet ni hur mycket 400 g spenat är?! Det är TVÅ STORA påsar bladspenat. Det är för en person (två måltider) men vi är två (ja egentligen fyra)... Jag skriver här därför en liten förvarning och ett tips: Köp hellre ett paket fryst förvälld bladspenat 450 g. Det tar betydligt mindre plats både i kyl/sval (= ingen eftersom den är fryst) och i stekpannan.
Mitt andra tips är att krydda mer än i receptet. Jag la till en näve strimlad purjolök och haricot verts som vi har i frysen samt japansk soja, lite chiliflakes, sesamolja och rostade sesamfrön.
Det blev gott!
Hej igen Mait!
Tack för tipset med spenaten och kryddningen, ska försöka komma ihåg det! Jag är inte så van att laga mat så jag fattar inte sånt själv så alla tips är välkomna.
Vad kul att höra att din man är nöjd med måltidsplanen, även efter så många veckor. Det ger mig hopp om att jag också kommer att kunna håll i detta. Hittills har det gått så lätt och bra att jag blir misstänksam och tänker att det måste komma en dipp snart.
Det finns ju inte mycket lyxigare än färska bär, särskilt om man plockar dem själv. Och att plocka svamp är bra för både kropp och själ så det är snart dags att ta sig ut i skogen. Jag måste säga att jag föredrar sensommaren/hösten framför den riktiga högsommaren, det är så härligt ute i naturen då.
Vet du hur det funkar med recepten för veckorna i kickstart-måltidsplanen? Det låter inte som att vi har samma recept just nu om du lagar lövbiff. Kommer jag också också att få det receptet till dag 23 tro? Jag hade antagit att alla med samma kickstart-program hade samma recept vecka 29 om du fattar hur jag menar.
Fortsatt fin vecka!
Karin
Jag tror att det är ett färdigt program med 4 veckors planerad mat så att du får nog samma mat när du kommer till den dagen.
Hej,
Går det bra för alla? Alltid lite svårare på helgen, man letar ju nästan skäl till varför man "förtjänar" att fuska mot måltidsplanen.
Nu är det ju i alla fall fint väder, en promenad tycker jag nästan alltid hjälper om man blir sugen på något!
Pepp!
Karin
Hej!
Ja det har fungerat bra, men slutade med en liten uppgång. I början av veckan, alltså efter drygt tre veckor kickstart hade jag gått ner 5,1 kg, men i helgen hade jag lagt på lite så slutresultatet för fyra veckor blev -4,5 kg. Men jag vet att det man snabbt lägger på kan man snabbt bli av med och tvärtom. Så nu kör jag kickstart 800 en vecka till och kommer sen fasa upp energinivån till en mer långsiktig nivå för att behålla goda vanor och viktnedgången.
Det finns många knep när man blir sugen på något. Promenad är ett bra alternativ. En kopp the, kör jag ikväll. Tuggummi om man vill tugga på något och ha lite god smak. Några frysta hallon eller mangobitar brukar funka bra till "billig" energi. Det stora problemet är om man blir sugen på choklad. Jag mixade ihop frusen banan och kakao till en glassliknande smet, tog en sked och frös in resten i glassformar :-). Det kan ju finnas där som ett nyttigt alternativ till glass, tänkte jag.
Ha en bra vecka!
Hej!
Nu har jag lyssnat på Dr Michael Mosleys bok Mosleymetoden - Gå ner i vikt och förbättra din hälsa - med enkelt trestegsprogram.
Där sammanfattar Mosley de vetenskapliga studier som han har sett och provat haft bäst effekt på viktnedgång och hälsa, bl.a. kombinera 5:2 (periodisk fasta) med blodsockerkoll (som är grunden för denna 800 kcal-diet). Metoden består av tre steg: Snabb viktminskning- kickstart, 5:2-period och Att behålla vikten.
Om man är intresserad av fakta bakom välmående och viktnedgång och vill ha lite motivation och pepp är det en bok jag rekommenderar.
Nu lyssnade jag på boken eftersom jag har en sån ljudbokstjänst och det var lång kö på biblioteket, men jag förstod att det fanns en massa recept inkluderade också. Men det har vi ju gott om även här på Matdagboken. Matdagbok var för övrigt något som han förespråkade starkt. Bra att få koll på maten - vad man äter, hur mycket och när man äter. Tänk att man kan bistå sin hälsa så positivt bara genom att sluta äta tidigare på kvällen :-) *tumme upp*