icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Tips pulsklocka under 1000kr

På gång
18 inlägg
23 februari 2012 21:52

Jag vill gärna ha tips på en bra pulsklocka för intervallträning och löpträning. Den skall ha GPS, pipa när man inte ligger i intervall för pulsen, kunna beräkna sträcka och kalorier. Någon som kan tipsa om en klocka under 1000kr som är bra?

• På gång
    18 inlägg
    24 februari 2012 19:54

Tolwyn: Hur fungerar de där träningsprogrammen som man kan bygga upp? Jag var och kikade på en Polar idag som hade en "EnergyPointer" anger om huvudeffekten av din träning är förbättrad kondition eller fettförbränning. Det verkade ju väldigt smart. Det fanns även en styrketäningsfunktion som talade om hur hårt man skulle köra sina rep för att få ut max av passet. Har FR60 något sådant? Varför det är lite surt är att på Elgiganten så säljer de FR60:n för 899kr. Vore ju bra att kunna köpa paden för 400kr då.:-)

• Mycket engagerad
    312 inlägg
    24 februari 2012 20:11

Det fungerar som så att Garmin har skapat en webbsida som heter Garmin Connect. Dit sänder du dina färdiga pass när du för över dem till datorn. Där finns även funktioner för att sätta mål som tränad tid, distans, tid i puls osv. Och så finns möjligheten att skapa träningspass och sen ladda över till klockan. Du bygger passet med uppvärmning, träning, nervarvning och hur mycket tid och vilket pulsintervall du ska ha. En annan styrka är att du har 5 sidor som kan visa upp till 3 fält när du tränar. Dvs, du kan ha koll på 15 värden löpande under träningen. Plus virtual partner, du bestämmer ett tempo som klockan ska hålla och sen får du veta hur långt efter eller före du ligger klockan när du tränar.

• På gång
    18 inlägg
    24 februari 2012 20:15

Hmm... ok. Finns det färdiga pass att ladda över till klockan. Jag vet ju inte hur jag skall lägga upp passen för att veta när jag förbränner fett eller jobbar på kondition. Denna sida och pass kan alla garmin klockor använda sig av den? Hur fungerar larmet när jag inte håller fart eller för lågt/högt i puls? Pipper klockan eller blinkar den?

• På gång
    18 inlägg
    24 februari 2012 20:16

Förresten är den kompatibel med MAC?

• Mycket engagerad
    312 inlägg
    24 februari 2012 20:21

Nej, det finns inga färdiga pass, men du kan ju bygga upp passet efter något av alla träningsprogram på nätet. Klockan piper men inte högt när du faller ur målområdet. (Har inte funderat så mycket eftersom jag har mp3 spelaren och micoachen som röstguidar mig). Sidan är uppbyggd för alla garmin klockor, oavsett modell. Programvaran till klockan finns även i mac version.

• På gång
    18 inlägg
    24 februari 2012 20:37

Tack för svaret! Då skall ja ta en sväng till Elgiganten imorgon och kolla in klockan. Kolla vad jag hittade. http://www.pixmania.se/se/se/6244835/art/garmin/footpod-accelerometer.html Är det denna footpod jag skall ha?

• Mycket engagerad
    312 inlägg
    24 februari 2012 20:40

Det står att den passar fr 60, så ja, det är den.

• På gång
    18 inlägg
    24 februari 2012 20:59

Hmm... kanske skall köpa från länken du skickade. Det var ju en "women" klocka. Så jag antar att den är nettare? Skiljer ju bara några hundralappar än om jag splittar dem. Skall iaf kolla på den imorgon sedan tror jag att jag trycker på köp. Tack för all hjälp!