icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Viktutmaning 2014

Mycket engagerad
330 inlägg
22 mars 2014 09:40

Välkomen till Viktutmaning 2014!
viktutmaning2014.blogspot.se http://viktutmaning2014.blogspot.se

Hej!

Som ni kanske alla har märkt, speciellt ni som varit med ett tag, så har
jag börjat tackla av när det gäller den här tävlingen. Det har blivit svårare
och svårare att komma ihåg deadline, och även om det inte tar jättemycket
tid egentligen så känner jag mest nu att det är tid jag behöver till annat.

En av anledningarna är det helt enkelt inte funkar för mig, som 
viktminskningsmetod. Det är kul att läsa i forumet och se hur många
av er som kämpar och går ner i vikt. En del går upp lite och ner igen,
men på det hela taget så går trenden neråt. Jättekul! Men jag har
"bara" gått ner 5 kilo sen i januari, och en av anledningarna till det är 
att jag spenderar alldeles för mycket tid framför datorn. Tid när jag 
istället borde träna, vara ute och gå eller bara göra något vettigt! :)

Av de anledningarna känner jag nu att november kommer bli den 
sista månaden i Viktutmaning 2014. Med allt som händer under
december månad är det dömt att misslyckas om jag ska komma
ihåg att uppdatera listor. Men jag vill tacka er alla som har hoppat
på den här utmaningen, alla 248(!!!) av er. Några har bara varit
med en månad, andra sen starten, eller nästan i alla fall. Den
månad vi var flest var augusti, då var vi 89 tävlande...

Denna månad är vi 35 och nu kör vi slutspurt med 12 dagar kvar!
Den 1 december avslöjas den sista månadsvinnaren...

Än en gång, tack!

• Mycket engagerad
    330 inlägg
    27 april 2014 09:07

Tack! Nu har jag rättat till. Det var ju fruktansvärt vad svårt det skulle vara att göra rätt ;) Förra veckan konstig lista, denna vecka "fel" vinnare (fast vi är väl alla vinnare på nåt sätt...)

• Utmärkt medlem
    927 inlägg
    27 april 2014 09:22

Va´bra Mufflon! Tack för att du lägger ner en massa tid och energi på oss alla varje vecka! Hoppas du orkar fortsätta och att du inte tog illa upp för att jag påpekade den lilla missen... Det är en jättebra sporre att veta att ens resultat blir synligt för alla andra varje fredag, och lite skäms man när man inte hamnar på den gröna delen! Ha det bra i vårsolen!

• Mycket engagerad
    396 inlägg
    27 april 2014 09:25

fniss... tack för ditt jobb mufflon.

• Mycket engagerad
    330 inlägg
    27 april 2014 09:31

Jag tänkte skriva lite om det här med höga procenttal och "hur man kan gå ner så mycket så fort" som har börjat diskuteras här i tråden. Om ni är som jag så känns det kanske ibland som att "alla andra går ner jättemycket" och "varför kan inte jag gå ner så mycket?". Som vi alla vet går man ju ner i vikt olika fort och i olika etapper, en del står stilla i vikt i flera veckor och sen helt plötsligt tappar man ett par kilo, andra går ner några hekto VARJE vecka. Oavsett vilken sida man står på är man ibland lite "avundsjuk" på den andra sidan. "Hur kan man gå ner så mycket på bara en vecka?" vs. "Hur kan man går ner precis hela tiden, hamnar de aldrig på några platåer?" Nån som känner igen sig? :) Vi är 70 anmälda i tråden denna månad och i snitt har 35 personer registrerat vikt varje vecka. Det är nästan hälften som inte registrerat vikten varje vecka, och det är inte alltid samma personer. Därför kan det ibland vara så att en person inte registrerat sin vikt på några veckor och därför ser det ut som man har gått ner MASSOR på en veckan. Å andra sidan kan man ha registrerat varje vecka, stått still, men nu äntligen kommit ner från platån, det är inget jag håller reda på och inget jag har intresse av att hålla reda på heller. Och visst kan det kännas lite orättvist då, men alternativet skulle vara att vi alla hade en specifik vägdag, säg fredagar, och att alla som inte rapporterade en vecka åkte ut. Vi gjorde så 2011 när jag startade den första viktutmaningen och det funkade dåligt av flera anledningar: Varje vecka var det flera stycken som inte skrev in sin vikt, men kom på det några dagar senare och ville ju fortfarande vara med, skulle man då vara snäll och fixa och trixa (tog väldigt mycket tid) eller vara taskig och slänga ut dem ur tävlingen och hela tiden tappa medlemmar? Det tog massor av extra tid och jag kände mig hela tiden taskig och som att jag jagade folk, och det blev en av anledningarna till att jag la ner hela projektet. Jag tycker den här formen funkar bättre, trots "orättvisorna" och när det gäller månadsvinnaren och den faktiska "tävlingen" så är den ganska rättvis. Vad du väger den siste i månaden minus vad du vägde den första i månaden, den som gått ner mest vinner. Och för att göra det ännu mer rättvist räknar vi det som procent av kroppsvikten eftersom de som har mycket övervikt har lättare att tappa många kilo än de som nästan är vid sin målvikt. Jag tror det viktigaste är att man ser och följer sin egen utveckling, istället för att stirra sig blind på hur mycket (bättre) andra lyckas. Om man blir peppad och glad av att se andra lyckas, och känner att det där kan jag också göra, då är en sån här tävling toppen. Om man istället känner sig nedslagen av att "alla andra lyckas, men inte jag", då tycker jag att man inte ska utsätta sig för det. Då är det bättre att bara följa sin egen kurva och inte andras, och om nån vill ha tips, råd och stöd i att fixa sin egen kurva så hjälper jag gärna till med det, bara skicka ett mail här på matdagboken så ska jag försöka hjälpa till.

• Mycket engagerad
    330 inlägg
    27 april 2014 09:33

Donnina: Jag tar inte illa vid mig alls, jag känner däremot att jag längtar efter sommaren och semester, så att hjärnan kan börja funka normalt igen :P Jag skulle vilja skylla på VLCD-kur, men eftersom jag började först idag så var hjärnan trött redan innan... :)

• Mycket engagerad
    396 inlägg
    27 april 2014 09:37

God morgon! Här pendlas det lite väl mycke men jag har lärt mig varför det är på dette viset. Kunskap är bra men varför ska det vara så himla svårt att omställa teori till praktik? Nu är mitt (önske-) mål att vara kvar, i toppen, med alla gröna och där önskar jag att vi blir väldigt många om en vecka. Må så gott - njut och må bra. pepp

• Mycket engagerad
    396 inlägg
    27 april 2014 09:50

Jag trodde faktiskt det blivit någe fel eftersom jag själv aldrig någonsin gått ner mer än 1,3 kg och allt över - 3.0 kg på en vecka är nästan ofattbart för mig. Grattis Evve och alla andra vinnare. ps. bra skrivet, mufflon. :D

• Utmärkt medlem
    657 inlägg
    27 april 2014 10:05

HEJ.......jag kan bara tala för mej själv. När man bara äter rent soppor så går man ner "mycket dom den första tiden..ja själv gick ner ca 10 kg.....börjat nu o bytt ut ett mål o då åker man vips upp ca3 kg men så vet ja att de är.....ska nu gå in för att stabilisera och iallafall bli lite minus på kroppen.....sen vet jag att ärlighet varar längst....det är ju såmed allt,jag hoppas verklien inte att de bara är nån som skriver en vikt för vi alla kämpar ju på samma grunder......kom ihåg att detta är bara ett tänk iomed att det togs upp att en del går ner såååååå mycket å andra står still....pepp

• Mycket engagerad
    396 inlägg
    27 april 2014 10:21

aha, tack för tipset mumma. Men inga soppor för mig eftersom jag troligen inte klarar att återgå till ett lagom ätande efteråt. Tror det blir överätning direkt eftersom jag brottas med sånt också. pepp

• Nykomling
    8 inlägg
    27 april 2014 15:02

Tack Mufflon för ditt jobb! Jag var inte ens säker på om jag hade registrerat min vikt denna gång eftersom jag har vägdag på måndag...ibland tisdag... Min vikt pendlar väldigt och jag försöker att inte väga mig varje dag...Men men... Grattis Ewe! Och det är bara att kämpa på...