icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search
Oftast sprallig och glad sjukgymnast med stort intresse för hästar och ridsport, dans och träning. Tyvärr med en lång historia av ätstörningsproblematik. Med hjälp av LCHF börjar jag nu få ett sunt förhållande till mat igen. Bloggar lite om mina tankar och känslor kring maten, träningen och livet i allmänhet.
8 oktober 2013 09:46
12

5:2-hittepå

Med risk för att reta gallfeber på en hel hög med folk skriver jag det här inlägget. Jag vet ju att många här äter 5:2 och därmed säkert tror på att det är en strålande metod. Jag gör det inte. Jag känner igen mönstret av hur man "ska" göra alltför väl. Jag har levt med 5:2 under lång tid, eller som vissa även kallar det; bulimi. Att äta extremt lite vissa dagar för att sedan "äta vad man vill" övriga dagar är ett kompensationsbeteende, precis liknanade det som en ätstörningsdrabbad människa använder sig av. Jag tror inte på att svälta sig själv, jag tror inte att någon kommer må bättre av att gå hungrig. Dessutom lockar 5:2 många av oss som redan har ett dåligt förhållande till mat och som försökt med alla möjliga metoder för att gå ner i vikt. Vi som är extra känsliga för att just förbjuda oss själva saker. Att vara hungrig är en av de största farorna du kan utsätta dig för när du har ett stört förhållande till mat. Som jag skrev igår så är balans otroligt viktigt och när hungern slår till så kommer det fysiska suget också att komma fram. Kroppen behöver ju näring och kommer därför skicka signaler till hjärnan att den behöver någonting, nu, snabbt! Gärna då snabba kolhydrater som ger en kick direkt. När vi sedan äter får vi dåligt samvete, djävulen på axeln får rätt; vi klarar inte av det vi tar på oss att göra. Självklart klarar vi inte av det. Kroppen är inte i balans när den aldrig vet om den ska få näring eller inte. Hur ska den kunna hjälpa oss ner i vikt på ett hälsosamt sätt om den hela tiden måste bekymra sig över när nästa måltid kommer? Men visst, så länge du klarar att hålla dig till strikt 5:2 så kommer du gå ner i vikt. Frågan är om det är ett hållbart alternativ? Varför ska jag utsätta kroppen för hunger och den stress det medför? Många av oss har problem med maten, vi har ett fysiskt sug och vi har ett psykiskt sug. Det psykiska suget kommer vi inte åt bara genom att äta rätt, där behöver vi jobba med oss själva. Vi behöver hitta metoder och strategier för att lura djävulen på axeln och istället lyssna på vårt logiska jag. Men det fysiska suget, det som kommer med hunger och ojämnt blodsocker, det kan vi faktiskt göra något åt genom att äta rätt. Det enklaste sättet är att hålla sig mätt och belåten. Äta rena livsmedel som inte ger blodsockret för höga toppar och dalar. Äta regelbundet. Att gå hungrig två dagar i veckan är att göra det motsatta. Det är helt enkelt att djävlas med kroppen. Det är dessutom att be om en ätstörning...

Kommentarer

  • 8 oktober 2013 10:00
    Jag håller fullständigt med dig. Att äta hälsosamt varje dag och röra på sig är det rätta. Allt annat är idioti i mina öron. Alla dieter är bara till för att företag och media ska tjäna pengar. Jag gillar Paolo robertos sätt att tänka. Men alla tycker ju olika.
  • 8 oktober 2013 10:18
    schnork
    Håller med dig! Och jag håller med om dieter i allmänhet. Jag kör enligt lchf kan man nog säga fast jag äter inte så mycket mer fett än vad jag gjorde innan. Men för mig är det ingen diet. Inte som det känns nu efter att ha kört det ett tag. Så fort jag äter för mycket kolhydrater av något slag så får jag ont i magen och den går tillbaka till att vara svullen och körig och bara allmänt rörig. Vilket den alltid har varit tills jag drog ner på kollisarna. Kan ju inte klaga när min värk har blivit bättre och migränen nästan obefintlig när jag sköter mig. Men som sagt.. för mig är det ingen diet. Jag äter gott och jag äter vad kroppen behöver. Jag gillar inte heller idén med att fasta. Det borde ju alla veta som har varit eller är kaloriräknare... Man blir så jädrans hungrig... Hela tiden... Och hur reagerar kroppen? Jo, den lägger på sig eller så svälter den sig. I vilket fall så är det ingen bra reaktion. Det är ju inte så svår matematik egentligen... Röra på sig mer... Äta mindre... Så går du ner! Och är det något du mår bättre av att reducera från din kost, gör det. Men ät mer av det andra då!
  • 8 oktober 2013 10:31
    lazylisa
    Jag undviker 5:2 metoden så långt det går. Jag som har ett ohälsosamt beteende kring mat får helt enkelt inte tänka att det ska vara OKEJ att inte äta en dag. Det resulterar i att jag antingen inte äter någonting på flera dagar, eller att jag äter hela veckobehovet på en kväll. Sen tycker jag att de flesta som testar på den dieten känner att deras fastedagar är plågsamma. Så ska inte viktnedgång vara för mig.
  • 8 oktober 2013 10:50
    paloma
    lazylisa: Jag tycker inte fastedagarna är plågsamma, tvärt om så är det befriande att inte behöva tänka på mat hela tiden. Jag äter mycket soppa och det är bara att kasta ner en massa grönsaker i buljong, jag sparar tid och känner mig både mätt och lätt. Dessutom så är jag aldrig sötsugen längre, jag frossar inte de övriga 5 dagarna utan jag håller mig på mellan 1750-2000 kcal. Det låter så enkelt att säga att man ska äta nyttigt och röra på sig, men när man nu varit så duktig några dagar så måste man ju få unna sig. 5:2 dieten för mig har gjort att jag ser helt annorlunda på mat nu, jag behöver inte överäta av något och jag rör på mig genom raska promenader med hunden. 5:2 passar ju inte alla och har man ätstörningar så ska man inte välja den metoden, det säger ju alla experter. Som sagt våra kroppar funkar på olika sätt, men om man läser om alla bakslag här så fungerar ju uppenbarligen inte " att äta rätt och röra på sig " så bra heller. Det som funkar bäst är att äta och leva så att man kan göra så resten av sitt liv, inte som en bantningskur och sedan tillbaka till det gamla igen.
  • 8 oktober 2013 11:58
    lazylisa
    Jag sa inte att alla tycker det är plågsamt, jag sa de flesta. Jag tycker bara själva grejen att marknadsföra något som bevisligen inte alla ska hålla på (personer med ätstörning) med känns vrickat. Självklart känner jag extra mycket att det är dumt eftersom jag själv är en som skulle fara riktigt illa av 5:2.
  • 8 oktober 2013 12:17
    paloma
    lazylisa: Läser man här så verkar de flesta tycka tvärt om att det inte är plågsamt. Alla dieter som marknadförs passar väl inte alla, som LCHF, GI och en massa dieter som finns här på MD. Att döma ut en diet bara för att den inte passar dig tycker jag är konstigt, vi gör väl alla det som funkar bäst för oss.
  • 8 oktober 2013 12:44
    Ris och ros, såklart =) Det jag håller med om är lazylisa, jag tycker det är alldeles galet att marknadsföra en "diet" som, till och med enligt experterna, är farlig för människor som har ett dåligt förhållande till mat redan. Dieter riktar sig ju i allmänhet till överviktiga personer och enligt undersökningar så har 2 av 3 överviktiga en ätstörning i grunden, den tredje har antagligen inte heller ett speciellt fint förhållande till mat. Jag anser att viktminskning ska ske för att man har hittat ett sätt att äta som man kan leva med. Därför ser inte jag LCHF som en diet. Med LCHF är jag för första gången i livet på väg att få en sund relation till mat, först när jag har det kan jag nå min normalvikt och bibehålla den utan att stressa kroppen.
  • 8 oktober 2013 13:11
    lazylisa
    Jag har koll på de flesta dieter som kommit och gått under årens lopp och tyckt att vissa dieter inte alls passar mig, men det är en annan sak. Folk får köra vilken diet man vill. Det jag motsätter mig är att det ska legaliseras att [FET]inte äta.[/FET] Jag har aldrig haft en kompis som fått problem med maten av LCHF, lågkolhydratskost, GI, Atkins eller vad det nu kan vara för diet. Alla har väl fått bakslag någon gång men inte fått ett nytt stört beteende, bara trillat tillbaka i gamla. Nu har jag helt plötsligt två kompisar som aldrig haft problem med mat tidigare som tycker att det är BRA om de blir magsjuka eftersom det blev en extra fastedag. Ingen kontrollerar dem om de kör 5:2 eller om det börjar glida mot 2:5... fastän de redan ligger på BMI ca 20. Det är [FET]det [/FET]jag inte tycker om.
  • 8 oktober 2013 13:15
    Håller med lazylisa! Farligt att uppmuntra kompensations- och svältbeteende.
  • 8 oktober 2013 13:55
    paloma
    Har man ätstörningar så behöver man inte läsa om någon diet, jag tror man klarar av att överäta och underäta utan hjälp. Alla dieter med pulver och bars, Itrim, Allèvo, Noka, Nutrilett mm marknadförs överallt, och man kan inte hindra människor från att äta för lite genom att inte vi andra ska få ta del av nyheter som tom forskare förespråkar. Man uppmuntrar väl kompensation även när man motionerar, träna si och så mycket och ät mer. Alla som har övervikt vet om att dom äter fel och för mycket, och även att dom rör sig för lite. Om man inte har en sjukdom förstås, eller fel på ämnesomsättningen men det är inte så vanligt som många tror. Jag tycker bara att det är fel när man säger att 5:2 är hittepå, det finns positiva effekter med dieten, mindre risk för hjärt och kärlsjukdomar, diabetes och högt blodtryck mm. Det är bra att ni har hittat något som passar er, men att klanka ner på hur andra väljer att äta tycker jag är fel.
  • 8 oktober 2013 15:09
    Flamenco
    Jag tycker det är jättebra att du tar upp den här aspekten!
  • 8 oktober 2013 15:13
    lazylisa
    Jag säger inget om valet att gå efter 5:2. Alla väljer själva och alla vi är vuxna människor. I grunden är den ju detsamma som alla andra dieter. Kcalorier in - kcalorier ut. Och för de som kan hantera det. Good for you. Det är själva fenomenet jag inte tycker om och "klankar ner" på. Att de som har ätstörningar inte behöver läsa om det förstår jag också, det är som jag sa tidigare [FET]legaliseringen av att inte äta som stör mig[/FET] och fått mina kompisar på fall. Kompisar som inte hade ett problem innan de började med 5:2. Sen så har väl alla dieter positiv inverkan på hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och högt blodtryck mm. Du kan hitta studier som premierar vilken diet som helst :)

Logga in för att skriva en kommentar.