icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search
2 augusti 2016 15:38
9

Är det ok att klaga på restaurangen?

Jag undrar om det är nån mer än jag som tycket att det är ok att klaga på restaurangen om man inte är nöjd med maten/servicen eller vad det nu kan vara?

MIn sambo tycker verkligen inte det! Han tycker att stämningen förstörs och han vill helst låtsas som att allt är perfekt.

För mig blir stämningen förstörd av otrevlig servicepersonal eller om jag betalat 398kr för en, som ska var fin, köttbit men, får gummisula på talriken, som det hände oss igår. Men jag ska bara le och va glad! 

Eller om får exakt 2st runda pommes och på min talrik som tillbehör när jag betalar över 300 kr för en köttbit? (Jag fick inte heller klaga den gången eller säga nåt trots att min sambo ville springa förbi mcdonalds efteråt för att han var fortfarande hungrig! )

Jag tycker inte att det är ok! 

Är det fel att jag förväntar mig bra service och mat som ska smaka det man betalar för? Eller ska man nöja sig med det man får?

Vad tycker ni? Är det nån mer som faktiskt klagar eller skiter ni i det och går aldrig tillbaka? 

Gillar

Kommentarer

  • 2 augusti 2016 16:09

    Jag klagar när jag inte får det som utlovats likaväl som jag berömmer när jag får mer än jag förväntat mig. Har jag fått ovanligt bra service lämnar jag gärna dricks men om jag tycker det är dåligt skickar jag tillbaka tallriken, på det viset är jag inte konflikträdd. "Förstöra stämningen"? Låter som en dålig ursäkt, som att han är lite rädd för konflikter eller tycker det är okej att bli blåst.

    Håller med dig helt om att det som förstör stämningen är dålig mat och/eller dålig service, inte att man säger ifrån.

  • 2 augusti 2016 18:12

    Du får ABSOLUT klaga wink det ska man ju faktiskt göra eftersom man betalar för något. Min sambo är likadan som din - han undviker, som han tycker är onödiga, konflikter. Visst är det tråkigt om det blir lite dålig stämning - men rätt ska vara rätt - ibland tycker vi båda att vi lagar mycket bättre mat själva och då känns det ju trist att betala dyrt får något som knappt är ätbart. 

    En gång klagade jag då en servitris välte ut min öl på mina kläder. Jag förväntade mig en ny öl och en ursäkt. Tillslut gick de med på att ge mig en öl. När jag vill ha ett glas att dricka ut frågade servitrisen: vad ska du ha glaset till? Det var allmänt otrevlig stämning och tillslut utvecklades detta till bråk och det slutade med att vi gick utan att ha ätit alla 3 rätter. Vi blev utskällda av restaurangchefen och var dessutom tvungna att betala för allt - även det som vi inte ätit. Jag grät och min sambo var besviken för att jag "överreagerat". Jag funderade länge på händelsen och hur jag kunnat hantera det annorlunda för att unvika detta kaos. Det här var i Spanien.

  • 2 augusti 2016 18:51

    Va ledsamt att höra att du fick skulden.. Men så är det med mig! Till slut är det mitt fel att jag kräver förmycket. 

    Jag har inget emot att betala för vällagad mat och bra service men, ofta är servicen krystat och fejk- trevlig.. eller rakt av att man känner sig i vägen.. 

    Det stör mig! Ska man betala överpris för mat så ska allt vara på top! Speciellt som du sa innan, att oftast lagar man godare mat själv hemma än det man betalat dyrt för..

     

     

  • 2 augusti 2016 19:37
    Krusmor

    Jag försöker bättra mig med att klaga när det inte är bra. Att våga sticka ut och inte bara "tacksamt ta emot". Jag betalar ju trots allt för något som jag hoppas/förväntar mig är bra. 
    Än viktigare nu när jag väljer att äta annan kost än vanligt.

    Jag försöker även berömma när det är riktigt bra och inte sitta blyg och tyst.

    och när det är riktigt bra så berättar jag det för andra i min omgivning och tipsar om maten/caféet/reaturangen :)

  • 2 augusti 2016 20:15

    Om man ser det ur restaurangen synviknel kan man ju fråga sig vilket de helst skulle vilja: Få veta på en gång att de gjort något dåligt, och därmed också få en chans att rätta till felet? Eller att kunden lämnar, missnöjd och skriver en sur recension på Fejsboken?

    Jag vet vad jag hade valt om det hade varit min restaurang...Plus det faktum att om en och samma kock får tillbaka många tallrikar kanske det är läge att skaffa ny kock, det får man ju däremot inte veta om folk inte berättar. Konstruktiv kritik, vill jag minnas att det kallas.

    Man kan ju be att de rättar till problemet utan att vara ofräsch mot de som jobbar där, de gör förhoppningsvis sitt bästa och är antagligen måna om att få en chans att visa det också.

  • 2 augusti 2016 21:15
    marre64

    Själklart skall man klaga på mat som är dålig eller inte lever upp till det man beställt.

  • 2 augusti 2016 21:20

    Jag betalar inte för mat som är dåligt lagad, jag har varit i sånt bråk med ägaren då han skule ha betalt, för sulläder som du skrev fast jag vägrade äta. Du kan tro att dom andra gästerna märkte bråket, och när jag tog upp telefonen och tänkte anmäla honom till polisen blev det liv på den del av de andra gästerna ne som, var misnöjda och inte blev det bätre när kocken kom ut och beklagade han inte fick köpa, bra råvaror. Var en mycket duktig kock därför vi åt där, resturangen hade ny ägare, kocken hade sagt upp sig men fick inte sluta direkt, Vi földe kocken till hans nya resturanf på andra sidan gatan. Resturangen fick ny ägare, och kocken och hans nya fru köpte den, Blev så poppis at det var veckolong kö till borden på helger. Ja betalar inte mat som inte är vällagad, gäller även när man får bränd pizza, På nyårsafton fick jag en korki nacken så jag började blö skortan blev rejält blodig, den stackar tjen var förtvivlad bad om ursäkt flera gånger ville skutsa mig till akuten, Lite kalt vatten fixad nacken och en handuk nån haltime och hur hovmästaren fick till det kom det en vit ren skorta till mig, det är vad jag kallar sörvis, och dom bjöd mig på med sälskap valfri helg. Gissa om vi ofta åt där och dansad och vi hade stagäst bord med lite extra. 

     

  • 2 augusti 2016 22:47

    Du är för härlig Afkrut laugh

  • 2 augusti 2016 23:09

    Jag har drivit egen vapen affär, vet att ligar man avsides och hade fasta kunder från Lapplan och Ystad och sålde 25% på Stockholm 12 mil bort, mest Lidingö, det grö man inte om man inte har nöjda kunder, och som kan lita på att man inte lurar dem. Var lite stolt över mitt öknamn Vildmarkspastorn.

Logga in för att skriva en kommentar.