Knappt tvåhundra mil
Godmorgon Sverige
På begäran kommer här en kort reseberättelse. Hade planerat en fyra-dagars tur med tvåhjulingen. I den ingick besök av bekant i Hällefors och kusin i Norberg och vänner i Timrå. Sagt och gjort, upp kl. 5 söndag morgon. Frukost och morgonbestyr, stuva det sista i packväskorna och lasta hojen. Startade fem över sju och drog mot Lycksele.
Första anhalten blev ett kaffestopp på Enebackens rastplats. Västerbottens vackraste enligt mig och jag har sett flera vid det här laget. Tilläggas kan att MRF utsett den i Byske, intill E4, till en av landets vackraste. Dom kan inte ha varit nyktra vid det omdömet. Men till min besvikelse kom jag efter någon halvmils körning, på att jag glömde ta fram kameran, så ni får hålla till med att den ligger här
Vidare mot Åsele där det egentligen var dags för lunch, men med Åsele marknad och dubblad folkmängd, var nog varje matställe mer än proppfullt, så jag fortsatte mot Junsele, där det fick bli matstopp. Målet för dagen var satt till Borrgårdens vandrarhem utanför Ljusdal och min lust att åka nya vägar på mina irrfärder fick mig att efter Sollefteå och Bispgården åka via Ragunda, Kälarne, Bräcke och Ånge. Jodå, jag har visst åkt den vägen, fast bara åt andra hållet.
Men efter Ånge blev det nya bekantskaper. Väg 83 via Östavall och Ramsjö bland annat, till Ljusdal. Innan Ljusdal började det dock regna. Så pass att jag drog på regnställ efter någon mil. Ty även om man inte blir blöt under allväderställ, så kyls membranet ner, så det känns vått. Nåja, bara 2-3 mil kvar och efter några kilometer upphörde regnet. Tur då att jag behöll regnstället på, för just som jag kört av Färila-vägen in mot Borrgården, då brast fördämningarna där uppe och ett hiskeligt "vattenfall" gjorde sikten till obefintlig. Bara tvåhundra meter till herrgården dämpades plötsligt "syndafloden" och söndagsfärdens 66 mil avslutades i vanligt ösregn sista biten in på gården.
Frukost i matsalen på "hemmet" (dags kanske börja träna på den meningen ) halv sju, sen lastning och fortsatt färd. Denna dag blev det en hel del nya vägar. Mot Los och sen ut på E45 norr om Mora. Vägarna dit blev en av resans höjdpunkter. Kurva på kurva med fin dosering, i ett rejält kuperat landskap. Gav faktiskt lite Norge-känsla. Stannade helt kort och tog ett sånt (kort) av kyrkan i Los. Faktiskt ett namn som kan ge associationer om något mindre succeartat. Den delen av E45 som återstår mot Mora är också trevlig, ur mc-synpunkt. Doch lite väl hårt trafikerad i semestertider. Mora var däremot nåst intill igenproppad av trafik. Det gick inte ens glida fram på ettan i tomgång, så sakta gick det.
Efter Mora stannade jag i Siljansfors för lunch och fotade lite. Platsen har ett skogsmuseum och en gammal masugn plus ett lite trevligt matställe. Se här. Fler nya vägar, ner mot Vansbro. Åter roliga och fina mc-vägar. Stannade vid en rastplats vackert belägen intill en större bäck. Fortsatte sen rakt ner via Lessjöfors och mot Filipstad. Tog vänster i Persberg upp mot Hällefors, där nästa nattvila stundade. Ett mindre duggregn passerades under kanske 15 minuter, sen var resten av hela resan vattenfri. Den dagen blev bara ca 33 mil, så jag var framme redan vid två-tiden och hann umgås med mina vänner under några timmar.
Tisdagen skulle jag avverka 44 mil, då målet var Bergeforsen i Timrå. På vägen var även ett stopp hos min kusin i Norberg, på agendan. Alltid roligt att träffa denne fiske-entusiast och barndomsvän som dessutom är jämnårig med mig. Trots att hans familj bott, först i Smedjebacken och sen i Avesta, har min och hans familj haft mycket kontakt och umgänge. Vi var fiskekompisar som unga och när dom var upp hos oss, fick han alltid slåss mot myggen och knotten. Efter fika och prat fortsatte jag väg 68 mot Gävle. Valde mot mina föresatser, e¤ hela vägen norröver. Tråkigast tänkbara motorcykelväg. Nu var trafiken tät, men förhållandevis lugn, så ingen stress kändes efter vägen. Dessutom i bästa tänkbara väder. Faktiskt nästan lite för bra, då värmen i mc-kläder kan börja kännas påfrestande. Upp till mina bekanta i Bergeforsen kom jag i vart fall och där bjöds som vanligt på mat och husrum över natten.
Sista dagen. Frukost och 14 grader redan halv sju. Hade dock åter bara ca 44 mil, så jag sträckkörde, förutom ett par stopp för mat, kaffe och tankning. Ett måste jag i alla fall få framföra. Både jag och min Honda Africa Twin, verkar vara väldigt driftsäkra.
Tack för att du orkat läsa.
Bild 1. Los
2.Rastplats vid bäck
3-4. Siljansfors
5-6. Sandöbron och cafeet
7. Skuleberget
Gillar
Kommentarer
-
Vilken härlig tur och fin berättelse. Inte svårt att orka läsa...toppenbilder 👍
-
Ja trevliga bilder, kom i håg när jag såg dem att jag med har berget och bron, namn glömmer jag men nästan aldrig bilder. Var roligt se dom och hör om platser jag åkt husbil på, Hade en vän i Junsele som var kyrkoherde där, det är väldigt vackra trakter där syns ju på dina fina bilder med, har semestrat en del där, och även legat en del på kurs.
Tack för reseskildring var kul att komma ihåg platser man glömt man varit på. Åkte husbil på många och nästan alla med en stor skjutbana har jag varit på.
Ha en fortsatt trevlig dag.
Logga in för att skriva en kommentar.