På gång
15 inlägg
Jag körde på att äta 800kcal förra året och gick ner 75kg från april till novemer så jag gick ner fort. Nu har jag levt på mycket mer ett tag och har även haft semester och gått upp ca 10kg av det jag gått ner. Men nu ska jag börja köra igen på 800kcal. Jag har ca 20kg att gå ner tills jag är nöjd. Är det någon mer som kör på att bara äta få kcal om dagen ? Kanske vi kan peppa varandra här och ge lite förslag på mat och så.
jag äter nutrilett, därav det låga kcal innehållet. det innhåller alla mineraler och vitaminer kropper behöver på en dag. sedan börjar kroppen använda fettet som drivmedel till olika organ. därför går man ner i vikt.
Men hur gör ni för att behålla vikten sen efter ni har gått ner?? Nån gång måste man ju börja äta normalt?? 800 kcal är ju galet lite... Rekommendationerna är väl att inte äta under 1200 kcal om dagen som kvinna iaf, om jag inte minns helt fel?
Ja, det kommer att bli spännande att se hur jag ska klara av att hålla vikten sen. Det blir ytterligare en utmaning :)
I en bok jag har läser jag om en studie där en grupp människor fick äta VLED(very low energy diet 200-800 kcal) i genomsnitt gick de ner 12,7 kg varav det var 9,5 kg fett 3,2 kg MUSKLER. En annan studie visade att efter en genomförd diet hade kvinnorna initialt förlorat 18,8% av ursprungsvikten och 54 månader efter var genomsnittet 4,4%(5,1kg). Sen orkar inte de flesta träna under en sådan diet och vled kan man inte leva på livet ut. Förr var det till och med folk som dog under sådana dieter, mest på grund av att de inte hade en läkare som hade överseende. VLED passar de som lider av övervikt och får hjälp av en läkare.
VLED även kallat VLCD (very low calorie diet) som ofta är en kost gjord på påsar med pulver som nutrilett, naturdiet, allevo modifast osv, änvänds under en lång period om man ska få ett hållbart resultat, man äter först dessa shakes och soppor i 1-2,3 veckor för att snabbt falla i vikt, efter det så fortsätter man äta shakes och soppor samt måltidsersättare men man byter ut vissa måltider mot vanlig mat, för att sakta vänja magen med vanlig mat igen. denna period pågår en längre tid, ca 6-8 veckor. under denna tiden så fortsätter man gå ned i vikt. för att hålla vikten måste man helt och hållet byta matvanor, och fundera på vad som var fel med maten man åt förut. man kan inte heller äta lika mycket som innan eftersom magsäcken krymper avsevärt! det har jag märkt! anledningen till att folk som provar sådana dieter ofta misslyckas är för att dom inte klarar de första dagarna, eller ens smaken av alla olika shakear som finns. och de som klarar de första veckorna men går upp allt och lite till beror på att dom direkt efter 2-3 veckor börjar äta som vanligt igen. många läser inte igenom rekommendationer, ofta tror jag för att man bestämmer sig för hastigt att "nu har jag tröttnat på min vikt! nu går jag till ica och köper bantnings produkter!" jag själv bestämmde mig långt innan jag började! och jag började äta mindre först och nyttigare, sedan provade jag i 5 dagar för att se om jag skulle klara en sådan sak. under provperioden oc tiden efter det så tillbringade jag mycket tid att läsa om dom olika alternativen och vad som skulle fungera för mig, både ekonomiskt och kroppsligt sett. när jag väl bestämmt mig för Nutrilett, så läste jag om folk som succesfullt gått ned i vikt och hållt vikten.. det var dom som hade följt hela programmet. och gjort som det står på nutriletts hemsida. man måste vara envis. sedan är en stor del av vikthållningen MATEN man äter efteråt.
Jag bestämde mig hastigt den här gången. På söndag eftermiddag frågade en väninna om jag ville haka på, och så blev det. Jag hade lite nutrilett i skåpet och började dagen efter. Efter en vecka så satt jag och letade på internet efter någon bra bantarsida, hittade då hit. Och då kom det stora stödet, och glädjen. det här är ju hur kul som helst :) Jag mår så otroligt bra både med VLCD och motioneringen. Det blir nya blodprov i höst, det kan som sagt vara bra att ha lite läkarkoll :)
Jag tror att den största risken med ett lågt intag är att det blir svårt att få i sig alla näringsämnen kroppen behöver(med vanlig mat) men det är ju som sagt inget man planerar att hålla på med hela livet utan en kortare period av sitt liv. Många ojjar sig när de hör VLCD. Många av dem fyller ut sitt kaloribehov med godis och snask... och det ger ju inte speciellt mycket mer näring än att äta mindre mat. :p Jag har kört VLCD med och utan pulver till och från i över ett år. Funkade för mig. Fast innan jag testade så var jag en av dem som såg negativt på VLCD. =) Där fick jag!
Jag äter extra vitaminer, Mitt val sport och extra kalcium, samt lite till. Min son som är dietist säger att dom som opererat sig brukar bli rekommenderade mitt val kvinna, om man nu är kvinna förstås :)
jag har också planerat att ringa vårdcentralen för att få blodprover osv, för att se så allt är okej!:)
jag äter också extra vitaminer varje dag:) Idag har jag druckit min första pulverdryck. Det blev naturdiet choklad. den var helt ok, kanske lite i sötaste laget, men jag ska prova med lite extra kakao i i morgon så smakar den nog bättre. Tänker byta ut 1-2 mål om dagen i några veckor så jag ska försöka hålla mig runt 800 per dag de flesta dagar.