icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Lag SilverMarin våren 2015

Mycket engagerad
106 inlägg
4 januari 2015 09:00

God fortsättning på det nya året, alla kämpande vänner. Lycka till med ALLA era föresatser! yes

Viktigt: Se till att ni kopierar den SENASTE listan i tråden, när ni lägger in er egen veckovikt - annars blir det ju någon eller några som inte kommer med i rapporteringen till BL-tråden!

Man får ha vilken personlig vägdag man vill och även rapportera in sin vikt här i SilverMarins egen tråd på valfri veckodag, men vi rapporterar in till "BIGGEST LOSER mot sommaren 2015!" http://www.matdagboken.se/?p=forum&visa=trad&TradID=11023 på onsdagskvällar efter kl 21.00. Det räcker att EN person gör detta; lämpligen någon som uppdaterar sin egen vikt här ungefär vid den tiden - eller någon annan frivillig (fast om någon eller några kommer in efter detta med sina viktuppgifter, får man själv även rapportera till BL).

OBS! Här i laget är ingen mer "boss" än någon annan; vi ansvarar alla för att reglerna följs och att rapporterna blir gjorda och korrekt överförda till BL-tråden.  

Fler regler finns att läsa på hemsidan: https://sites.google.com/site/biggestlosermotsommaren2015/regler-och-ordning

• Mycket engagerad
    106 inlägg
    21 januari 2015 09:37

Det blev plus på vågen den här veckan, men jag tröstar mig med att jag för övrigt har haft bra ”viktveckor” ända sedan jul. Ser alltså fram emot den kommande veckan med tillförsikt - trots födelsedagsfirande på lördag.

Fast jag har inte kommit iväg till gymmet än. Måste skärpa till mig där, för det räcker nog inte med promenader om jag ska bli av med de där sista sega kilona. Mer muskler åt folket! (Eller i alla fall åt mig wink.) Bättre kondition står också på önskelistan. Och balans. Och smidighet. Och koordinationsförmåga. Och en stabil ”core”. Och …

... och jag inser att det inte kommer gratis. Det är JAG som måste se till att skaffa mig allt det där. Säga morsning och goodbye till alla svepskäl och undanflykter. Tvinga upp rumpan ur soffan, även när kroppen värker och skriker NEJ!

För hjärnan vet ju egentligen att kroppen kommer att må bra av att röra på sig.

Men varför är det ibland så svårt för hjärnan att vinna över kroppen i de här diskussionerna? Är det någon här i laget som har förslag på något bra ”mantra” som man kan använda för att övertyga kroppen, när den tjurar och inte vill ställa upp på det man har bestämt att den ska göra?

Sign. ”Tacksam för svar”.  smiley

P.S. Pepp till alla! D.S.  heart

• Engagerad
    62 inlägg
    21 januari 2015 10:56

SimoneEk, att alltid hålla motivationen uppe är svårt. Jag har också varit sådan att jag kommit igång, tränat bra ett tag sen har jag blivit sjuk och haft svårt att komma igång. Känner så väl igen de där inre striderna innan man ska iväg:-)

När jag inte hade barn tränade jag mkt på gym och nu emellan 2an och 3an så hade jag en jättebra träningsrutin, körde alltid 5ggr i veckan och det blev liksom nästan som ett beroende och min alldeles egna tid. Då sprang jag mycket i skogen, underbart. Körde sedan hit-pass och styrkepass däremellan.

Jag tror man måste få det att passa in i sitt liv, Jag har löst gymkort även nu som mamma men inte fått det att funka. Det har tagit alldeles för mkt tid.

Att springa är kanon, bara ta på sig skorna och så är man igång. Mina andra pass har jag kört inne i huset eller ute på gräset.

Sen har jag lärt mig att springa, det kan jag göra länge men de andra passen och speciellt styrkan måste vara relativt korta. Har kört mkt pass av Olga Rönnberg, Annica Sjöö och Paolo Roberto som alla är korta och högintensiva.

Har jag varit osugen en gång så har jag kört ett 15min pass. Då har jag tänkt, vafan, om 30min är jag ju färdig. 

Sen tror jag på att träna på morgonen. Jag har min bästa träningstid kl 10 ca. Då är jag pigg och stark. Ska jag träna direkt efter jobbet så gör jag det direkt, väntar jag för länge så börjar jag känna efter och riskerar att hoppa över det.

Sen måste jag säga att de inre striderna är värst i början, när man har tränat 2-3 månader så kommer de allt mer sällan.

Nöjd och glad, idag har jag skottat snö och gått en 30min promenad! Ha en fin dag allihop!

• Mycket engagerad
    106 inlägg
    21 januari 2015 16:10

Tack, Mittsätt - ditt resonemang är oantastligt! yes

Jag kan - till skillnad mot de flesta andra - inte skylla på tidsbrist. Barnen är utflugna och jag är långtidssjukskriven. Mitt problem är tudelat: en kropp med led- och muskelvärk och en hjärna som (p.g.a. utmattningssyndrom) inte funkar som den borde (eller ens som den en gång gjorde ... wink)

Men jag vill inte skylla på något; jag vill äga mitt liv och få fart på dököttet, vilket jag också ska gå in för att lyckas med - little by little, bit by bit. Men jag skulle vilja ha tillgång till en aforism som jag kan använda för att övertyga mig själv, varje gång jag har bokat tid på gymmet eller bestämt mig för att utföra någon annan fysisk aktivitet. Något kort och kärnfullt som jag kan säga till mig själv och som jag inte kan säga emot. Alltså för att ta mig över den här första motiga tiden. En "mental tröskeleliminator". Typ.  smiley

• Mycket engagerad
    248 inlägg
    21 januari 2015 18:12

Jag känner såväl igen mig i det att kroppen och huvudet inte riktigt överens om vad som ska göras. Förr när jag tränade mer på gym (innan min lilla prins kom) så brukade jag se till att jag bokade in mig på pass tillsammans med någon kompis, då var man ju taskig om man inte hängde med. Funkade väldigt bra för mig faktiskt. Jag kan absolut inte sätta mig in i hur det är att gå med muskelvärk och annan värk i kroppen SimoneEk men jag har varit sjukskriven för utmattningsdepression och det är tufft. Jag vet att jag hade höga ambitioner att träna för att må bättre men det var tufft att komma över den tröskeln. För mig funkade det att börja med små mål som tex  30 minuters aktivitet per dag. Sen eftersom jag är en lite av en kontrollfreak så gjorde jag en veckolista med små rutor som jag kunde kryssa i vilket gjorde att jag kände mig lite extra duktig :-). Tyvärr har jag inget bra mantra men olika små belöningar har funkat för mig. Jag har tex köpt en duschcreme som luktar jättegott som jag bara får använda efter att jag tränat, jag vet lite knasigt men väldigt mysigt. 

Jag hoppas du kan komma på något som hjälper. 

• Nykomling
    9 inlägg
    21 januari 2015 19:10

Vill någon snäll lägga in mig på 70,4 kg :) får inte listan rätt med mobilen..

• Engagerad
    62 inlägg
    21 januari 2015 19:52

SimoneEk, mitt mantra är "just do it". Precis som reklamen, funkar utmärkt, cool

• På gång
    18 inlägg
    21 januari 2015 21:24

Namn: ……...Startvikt…….v4:

Agrippa………(61,7)…….
    ahrodite……...(60,8……..60,3
    Anehil ………..(68,6)……. 
    Ankhiana……..(62,8)…….62,0
    blåöga.............(68,5)….....67.5
    Bollis………….(70,1)........67,8
    epicfail………..(65,3)…….
    ewq …………..(62,1)…….
    Fordgirl………(59,3)…….57.4
    GM1958……...(69,8)…….
    Jezzan ……….(70,0)…….
    Kattisy………….(72,7)…….72.5
    Knegoff……... (71,5)…….71.2
    krita.................(63,0)........63,0
    madde65……..(67,0)…….64,2
    malbex………..(67,2)…….63,6
    Mardan……….(73.0)……. 
    masa1975……(64,6)……. 
    Misslion……...(71,5)…….71,8
    Mittsätt……….(67,0)…….66,8
    Ramona80…...(65,9)…….
    Santeri……….(62,9)……..63,4
    SimoneEk…....(69.0)…….68,6
    soch…………..(71,5)……. 
    SoofieD………(67,2)…….

• Nykomling
    6 inlägg
    21 januari 2015 21:27

Hej

Det har inte blivit så mycket denna veckan. Jag har varit iväg i helgen och då är det lite svårt att ha samma rutiner.

Jag har iaf kommit igång med träningen. 4 veckan nu, kl 5.00 är jag på gymmet och kör en timme innan jag börjar jobba. Det an va rätt segt att komma upp men det är skönt efter obbet när man får åka direkt hem. det kan vara svårt att få ihop tiden annars med barn som oxå har träningar.

jag såg ett träningslinne med texten " Don´t wish for it, work for it" på. Det har blivit mitt nya motto :)

Namn: ……...Startvikt…….v4:

Agrippa………(61,7)…….
    ahrodite……...(60,8……..60,3
    Anehil ………..(68,6)……. 
    Ankhiana……..(62,8)…….62,0
    blåöga.............(68,5)….....67.5
    Bollis………….(70,1)........67,8
    epicfail………..(65,3)…….
    ewq …………..(62,1)…….
    Fordgirl………(59,3)…….57.4
    GM1958……...(69,8)…….
    Jezzan ……….(70,0)…….