Veteran
1371 inlägg
Lite sent, men ändå 1 vecka kvar innan vi landat där nere i värmen
Tänkte vi kunde utbyta tankar och funderingar, och tips inför resan, bättre sent än aldrig tänker jag Det ska bli så roligt, ser jättemycket fram emot resan!
Hej alla som ska med!
Monqi heter jag, snart 52 åring från Enköping, ska med på resan och ser otroligt mycket fram emot det. Fram till januari i år hade jag inte tagit många steg utomhus på ett par år, inte promenerat eller motionerat ett dugg.
Men då började jag med korta promenader varannan dag, och har sedan ökat upp mer och mer, brukar bli mellan 3-5 km 3-4 gånger/vecka, vilket är ingenting för många men fantastiskt för mig
Jag undrar om det är någon som har koll på var/hur det är bäst att växla till Euro? Vart/hur får man bäst växlingskurs?
Jag har ICAs bankkort och det är avgiftsfria uttag utomlands med det, så när vi är i Turkiet (min man kommer därifrån) brukar det vara bäst kurs att ta ut i bankomat på plats, men de har ju inte euro där.
Någon som har erfarenhet och VET vilket som är bäst i Spanien?
Något helt annat, ett tips som jag fick av Havet var att ta med Resorb (vätskeersättning på brustablett) kan va jättebra när man svettas i värmen!
Kom ihåg att ta med EU-kort! Den som inte har kanske hinner få hem, bara att beställa på försäkringskassans sida (vet ej hur lång tid det tar) men det ger rätt till nödvändig sjukvård i tex Spanien.
Jag har skrivit och frågat Johan om det finns tillgång till tvättmaskin i villan och fick svaret att det finns minst 1, bra att veta, vi lär ju behöva en del ombyten efter svettiga träningspass i värmen, så då är det ju super om man kan tvätta emellanåt!
Vore kul om nån ville skriva lite här, kanske bara säga hej
Här kommer jag Havet, 53 år bor på Gotland!
Kom hem i söndags efter att ha varit på Årets Skönaste Tjejresa på Rhodos med Ulrika Davidsson o Pernilla Wahlgren. Hälsa och skönhet!
Är hemma i 9 dagar innan jag åker på denna resa, längtar så till på Tisdag!
Jag tar ut pengar på Forex, vet inte var det är bäst!
Då kanske vi skall ha med lite tvättmedel?
Härligt Havet ! Funderade också på om jag skulle ta med lite tvättmedel i en påse, eller så kan vi köpa ett litet paket tillsammans där nere, fast så himla många tvättar lär det ju inte bli kanske... hahaha
Jaaa längtar, om en vecka sitter vi första kvällen där nere å njuter av värmen och har det gott
Hej va roligt Monqi att det är du som är med också! BirtheX ska med! 🙂. Fyller 60 senare i år och hade tänkt att toppa formen tills dess.. Denna träningsresa hoppas jag är ett bra startskott.
Havet hade jag redan koll på! 👍🏼 😊 Just ikväll är jag på väg till sommarvistet på Åland för att resa hem måndag och packa om kappsäcken till Espania. Jag har ingen aning om det där med euroväxlingen. Har svårt att veta var det är förmånligast bara med Sverige~Åland. För enkelhetens skull växlar jag väl till mig en del kontanter på Forex här hemma och resten kan man väl betala med kort? Eller är det tokigt?
Skriver mer längre fram. 😉. Å va detta ska bli kul! 🙏🏼👏🏼👏🏼👏🏼‼️
Svårt att veta hur mycket som går i pengar!
Hej Johan här Matdagboken och är en av arrangörerna om någon missat!
Vilket bra initiativ att starta tråden Monqi!
Jag är redan på plats här nere och förbereder för fullt, det kommer bli en späckad vecka med mycket träning att välja på. Jag själv kommer såklart finnas till er tjänst hela veckan och kommer bl.a bjuda på en föreläsning "Varför gör jag inte alltid som jag vill?" Om att sätta mål, hålla motivationen uppe och framförallt ha kul på vägen.
Sedan har vi två trevliga överraskningar till er, mer om det när ni kommer fram och tar er försla klunk på den nymixade hälsosmoothien.
Bra tips ni kommer med, bara ös på det gillas!
Monqi, ang pengarna och växling. Ta med en summa i Euro och ha ditt ica-kort med dig och betala med det där de tar kort, vilket de gör nästan överallt. Man brukar få frågan i kortterminalen "EUR eller SEK" välj då EUR så slipper man deras växlingskurs.. Det går också bra att ta ut pengar från automat här nere, det är inga problem men samma sak gäller där.
Vilket härlig gäng vi blir, jag är supertaggad!!
Finns det Wi-Fi i villan?
Japp, wi-fi finns! 😀
Jaa det samma BirtheX va kul, perfekt uppladdning inför födelsedagen!
Har googlat och letat info nu ang att växla pengar, det rör sig kanske inte om några större belopp för de flesta av oss eftersom vi har kost och logi klart redan, sen beror det på hur mycket man vill shoppa
I alla fall så är rekommendationerna från flera håll att ta ut pengar i bankomat på plats i semesterlandet är det bästa! Man ska då välja Without Conversion (utan konvertering) dvs ta ut lokal vauta är bäst! (Som Johan tipsade om ovan)
Inom EU får inte bankomaterna ta ut någon extra avgift utöver sin växlingsavgift.
Dyrast är forex på flygplatsen, ganska logiskt eftersom det är "sista chansen" att växla innan resan, säger rådgivarna.
Men ska man inte växla några större summor kan det kanske kvitta.(men har man Forex på sin lokala ort så är det bättre kurs än forex på flygplats)
Oj vad jag avundas er som snart är på väg. Ha det riktigt bra!