icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

hej äta efter 1800 eller gå ner i vikt?

Mycket engagerad
438 inlägg
17 februari 2011 19:24

Hejsan Jag har alltid fått höra att man inte ska äta efter 1800 om man vill gå ner i vikt. Jag är sjukskriven och gör liksom inget så på dagarna som gör att jag behöver mat efter kl1800 typ som när man jobbade och liksom förburkade mer, ja man slutade jobba vid 1700 och var hemma senare om ni förstår hungrig. Hur gör ni? Ni som också håller på att gå ner i vikt? Har ni några bra tips, jag vill inte börja med GI eller lchf? Varför är för jag känner att jag vill äta lite av varge. Ser inget fel med dessa kostsätt men jag vill på detta sätt. Hej hop hoppas jag får några bra tips eller ideer mvh från mig är ny här sedan några dagar tillbaka

• Veteran
    1354 inlägg
    17 februari 2011 20:14

Vad jag förstått så finns det en massa olika skolor som har olika uppfattning om när man ska och inte ska äta. En del säger att det inte spelar någon roll NÄR man får i sig sina kcal, så länge man inte äter för många. Andra säger olika tider, och den skola jag förlitar mig till säger att man inte ska äta senare än tre timmar innan man går och lägger sig. Det verkar vettigt för mig. Och sen att man äter huvuddelen av sina kcal, och framför allt kolhydrater, tidigare på dagen. Jag är som du - försöker äta vettigt av det mesta.

• Veteran
    1881 inlägg
    17 februari 2011 21:14

Inga problem alls att äta det du vill och trivs med så länge du håller koll på kalorierna. Det viktigaste är snarare att du hittar ett sätt som funkar bra för just dig. Personligen tror jag inte det spelar nån roll när du äter så länge du har ett kaloriunderskott. Här äter vi sista gången vid nio, skulle det vara tidigare, då hade jag nog inte kunnat sova pga en kurrande och hungrig mage. Nu äter jag inget jättemastigt utan det brukar bli ett kokt ägg, en mjuk eller ett par knäckemackor samt en kopp kamomillte. Välkommen hit och lycka till.

• Veteran
    3541 inlägg
    17 februari 2011 22:12

Jag har frågat många olika oberoende "experter" (på gym samt dietist t.ex.) och alla säger samma sak, att det inte finns någon "bäst-före-tid" för att äta på kvällen. Det beror snarare på när man går och lägger sig och går upp på morgonen. Och framför allt beror det på om man tränar på kvällen eller inte. Man SKA äta efter träning oavsett hur sent det är. Jag har inte hört något om att det bör gå TRE timmar mellan senaste måltid och sömn, utan snarare EN timma. Vad som gäller där är jag alltså osäker på. Men eftersom det bör gå ca tre timmar mellan måltiderna så tycker jag det verkar länge att det ska gå tre timmar mellan senaste matintag och sänggåendet.

• Veteran
    1354 inlägg
    18 februari 2011 01:10

Vete tusan var jag läste det där med tre timmar, men nånstans var det för det har fastnat. Känns vettigt för mig, eftersom jag har en tendens att äta mig in i sömnen annars. Men jag tror inte heller att det spelar någon roll för viktminskningens skull NÄR man äter. Och som vanligt gör var och en det som passar den bäst :).

• Mycket engagerad
    438 inlägg
    18 februari 2011 08:04

Jo jag har också hört att det ska gå minst tre till två timmar mellan varge måltid för att maten tar ca 3 timmar på sig att gå ner i tarmen alltså själv matsmältningsgrejen och då har man också ett jämt blodsocker.

• Engagerad
    55 inlägg
    18 februari 2011 09:30

Sen finns ju tanken att man sover bättre om man inte lägger sig med magen full... men att snaxa på ett ägg eller en ostskiva (långsam mat) tror iaf jag kan vara bra för en! Sen kanske man inte äter ägg o kaviar precis innan tandborstningen då men... :-)

• Engagerad
    72 inlägg
    18 februari 2011 09:39

enligt min pt ska man inte gå och lägga sig med tom mage utan man förbränner även under natten. mer än så vet inte jag ;)

• Mycket engagerad
    438 inlägg
    18 februari 2011 09:47

Men jag tror på din PT eftersom om man har en bra sömn så orkar man mer och man förbränner tydligen under sömnen med.

• Mycket engagerad
    109 inlägg
    18 februari 2011 12:15

Alltså, så länge du gör av med mer kcal än du förbrukar så spelar det ingen roll när du äter. Mer kcal ut än in är A och O för viktminskning och det som gör att alla går ner i vikt, oavsett vad, hur eller när man äter. Sen finns det ju vissa alternativ som är mer hälsosamma än andra, men det är nog mer vad man äter och inte när, tycker jag iaf.

• Mycket engagerad
    438 inlägg
    18 februari 2011 12:31

Men t ex om jag ska 2200 kcl om dagen och t ex då igår gick jag en massa rundor ute och gjorde av med ca 1000 kacl ligger jag rätt till då? eller? ska man göra av med alla kacl som man ska äta hade då igår ätit ca 1900 kacl? tack för svar mvh från mig