icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

hej äta efter 1800 eller gå ner i vikt?

Mycket engagerad
438 inlägg
17 februari 2011 19:24

Hejsan Jag har alltid fått höra att man inte ska äta efter 1800 om man vill gå ner i vikt. Jag är sjukskriven och gör liksom inget så på dagarna som gör att jag behöver mat efter kl1800 typ som när man jobbade och liksom förburkade mer, ja man slutade jobba vid 1700 och var hemma senare om ni förstår hungrig. Hur gör ni? Ni som också håller på att gå ner i vikt? Har ni några bra tips, jag vill inte börja med GI eller lchf? Varför är för jag känner att jag vill äta lite av varge. Ser inget fel med dessa kostsätt men jag vill på detta sätt. Hej hop hoppas jag får några bra tips eller ideer mvh från mig är ny här sedan några dagar tillbaka

• Utmärkt medlem
    610 inlägg
    18 februari 2011 12:33

Jag jobbar ju till 1800 så det skulle bli tufft om man inte skulle få äta något alls till kvällsmat. Där imot har jag lärt mig att man ska inte äta förmycket kolhydrater på kvällen utan mer proteiner. Men pröva dig fram och se vad som passar dig bäst! Just nu prövar jag att äta sådant jag mår bra av och jag äter även på tider som jag känner passar min kropp bäst och jag mår bra och går ner i vikt. Men jag holler sten koll på kalorierna!

• Mycket engagerad
    438 inlägg
    18 februari 2011 12:40

Jag äter också mat som jag mår bra av. hade inte kunnat äta bara gi och lchf även om jag vet att dessa dieter funkar för min mage hade aldrig tålt så mycket fett. Sen vill jag gärna ha lite chips och godis. På en överviktsenhet som jag var på var det totalt förbjudet att äta chips och godis t ex men jag har ätit det på helgerna och vikten har rast ju. ca 35 kg. Men det har tagit lång tid och visst hade jag slopat det hade jag nog rast mer. Men tack för tipset angånde kolhydraterna då ska jag leta efter annat. har du några tips? mvh från mig

• Veteran
    3541 inlägg
    18 februari 2011 16:53

Det där med tre timmar som du hört om var nog att det inte bör gå mer än ca tre timmar mellan måltiderna för att hålla ett jämnt blodsocker, inte att det måste hinna gå tre timmar mellan senaste måltiden och läggdags. :-) Som någon annan skrev så bör huvuddelen av kolhydraterna ligga på den tidiga halvan av dagen, alltså fram till lunch. Ju senare desto färre kolhydrater. Bra kvällsmål är protein av typ kasein som finns i mjölkprodukter bl.a. kvarg (Arlas namn är Kesella). Det ger bra mättnad och anses särskilt bra på kvällen innan sänggåendet. Såg något program om sömn där man också bekräftade att det var bra för att kunna somna lättare.

• Mycket engagerad
    438 inlägg
    18 februari 2011 17:21

Skrivet av: Mait tack för svar :) Då ska jag gå och handla kesella imorgon. Kan man ha något i det? så det inte bara blir kesella? MVH

• Veteran
    3541 inlägg
    18 februari 2011 17:28

Ja visst kan du ha något i. Jag brukar äta det med kanel, framförallt för att kanel smakar gott (smakar efterrätt för mig och associerar till söt smak utan att vara sött) och dels för att det är så nyttigt - massor av antioxidanter, sänker GI (vilket håller mättnad längre) och påverkar insulinkänsligheten på possitivt sätt m.m. Till det brukar jag ha tärnat äpple eller päron. Men man kan ha bär eller annat om man känner för det. Mixar du det med frusna bär blir det som glass :-)

• Mycket engagerad
    438 inlägg
    18 februari 2011 17:32

Låter ju jätte gott ju. Något att inhandla imorgon. Gillar verkligen kanel, hade ingen anning om det. Mixra med bär, låter också mumsigt :) tavk för tips mvh

• På gång
    31 inlägg
    19 februari 2011 23:21

kom ihåg att köpa lättkesellan 1% och inte vanliga standardkesellan 10%

• Utmärkt medlem
    712 inlägg
    20 februari 2011 05:02

Tiden vid intag av föda har ingen signifikat påverkan av viktnedgången. Välj det alternativ som du själv föredrar. Själv äter jag en gång om dagen - oftast mellan 16-18.

• Veteran
    3541 inlägg
    20 februari 2011 15:23

pottpott. Studier visar att tidpunkter för matintag visst kan påverka viktnedgång. De som äter en ordentlig frukost väger oftast mindre än de som hoppar över frukosten...

• Veteran
    1881 inlägg
    20 februari 2011 16:18

Hm, det påståendet stämmer då inte på mig. :D Har dessutom för mig att den studien inte handlar om klockslag utan mer att en del som hoppar över frukosten småäter mer och/eller oxå överäter på lunchen för att dom är vrålhungriga och på så vis går dom upp.