icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Utmaning januari-februari 2011: minskat midjemått

På gång
16 inlägg
7 januari 2011 22:57

Hej Ny här och vill starta en utmaning. Mina kilon säger inte så mycket, snarare säger de att allt är okej. Men det är det då INTE. Jag ser ut som en Sumobrottare, har större buk än bystmått. Okej, jag lider av IBS och hypotyreos (låg ämnesomsättning). Men just därför måste jag se upp extra mycket. Jag svullnar upp kring magen, så mitt midjemått är tjusigt nog hälften gas och hälften späck. Men även en dag då magen inte är svullen pratar vi midjemått kring 90. Inte okej. Undrar om det finns fler som är intresserad av att följas åt i en tråd där vi inte stirrar oss blinda på kiloraset, utan främst midjemått? Givetvis är kilon också intressanta, som komplettering! (De följs väl åt får man anta). 7/1 Totteti: Längd: 168, Vikt: 70 kg, Midjemått: 90-100, Höftmått 102, Bystmått: 88 Väl mött hoppas jag.

• Mycket engagerad
    320 inlägg
    8 januari 2011 13:06

Anmäler mig direkt! Längd 160cm.Vikt 81,5kg.Midjemått 94cm.Höftmått 115cm. Gissa om jag ser ut som en tunna.... Jag har ju en hel del kilon att gå ner,men bukmåtten är värre... Men,nu kör vi!

• Mycket engagerad
    139 inlägg
    8 januari 2011 13:26

jag vill också vara med! jag tycker dock det är svårt att veta VART man ska mäta. ska jag ta midjemåttet där jag är som smalast? alltså där min faktiska midja går in? isf är mina mått: byst 100, midja 76 och höft 101.

• Mycket engagerad
    320 inlägg
    8 januari 2011 14:28

Jag mäter midja där jag är som smalast och mage,höft på bredaste stället! Nu ska jag iväg och köpa en begagnad crosstrainer,hoppas jag,om den är ok. Nu vill jag ha bort både mage och kilon!

• Mycket engagerad
    320 inlägg
    8 januari 2011 18:50

Varit och köpt en crosstrainer idag (beg). Hoppas det sätter fart på både viktnedgång och centimetrarna!

• På gång
    16 inlägg
    8 januari 2011 19:26

linamia: har ingen midja, så jag mätte där magen stod ut mest, haha. Och det var väl strax ovan naveln. Men som sagt, mitt mått kan skifta 10-15 cm beroende på om jag svullnat upp eller inte. Min vikt kan gå upp och ner 4 kilo från morgon till kväll, osv. Men på sikt måste jag få midjemått kring 75-80. Jag gick med här igår, och idag började jag räkna kalorier för första gången i mitt liv! Hur mycket kaloriavdrag per dag gör ni nu?

• Mycket engagerad
    139 inlägg
    8 januari 2011 19:43

@totteti: ja, det är ju supersvårt att veta vart måttet ska tas. jag tog också en bit ovanför naveln. skulle jag ta lite under min "midja" skulle det se helt annorlunda ut. jag gör ett avdrag på 500 kcal/dag. har ställt in min aktivitet på "mycket låg" vilket gör att jag ska ha i mig mellan 1200 och 1300 kcal/dag. sen försöker jag träna ca fem pass varje vecka och se vilodgarna som en chans till aktiv vila (typ promenader och så). utav de borttränade kalorierna äter jag ca 50% om jag känner att jag behöver.

• På gång
    16 inlägg
    9 januari 2011 00:36

gunsan59, ja, hur brukar utmaningar gå till? Vi blir ett gäng som följs åt och vinnaren bjuds på något. Vad tycker ni? :-) Måste ha maximal peppning känner jag. Idag gick det helt okej, min första "bantardag". Lite lättstart, drog ner på kalorierna för att akut stoppa viktuppgången och gjorde några övningar här hemma. Kände att jag inte kan ta i för hårt och tappa modet, utan ser veckan som kommer som en övergångsfas...siktar på att inte stoppa i mig mer än 1500 kcal per dag och kommer lägga in små övningar.

• Mycket engagerad
    320 inlägg
    9 januari 2011 06:08

Behöver inte vara något pris! Räcker med äran,tror jag! Skönt att vara flera med samma problem,så vi kan peppa varandra! Här är 1:a veckan avklarad (kan behöva lite försprång,jag är mkt större än er andra) och det har gått bra! -2kg(79,5),2cm mage(113cm) och 1cm midja(93cm). Jag kan ta det som utgångsvärden,så börjar vi samtidigt! Nu kör vi tycker jag!

• Mycket engagerad
    320 inlägg
    9 januari 2011 12:28

5kg är väl ganska bra mål. Tycker också vi kan ha egna belöningar,men det är skönt att ha människor med samma problem att snacka med när det tar emot!

• På gång
    16 inlägg
    9 januari 2011 20:41

Bra! Känns bra tycker jag. Första gången jag tar ett aktivt beslut att nu ska jag fan bli av med de här extra kilona. Gick och handlade, bara nyttiga saker. Fisk, kyckling, lättkeso, osv. Tänker att det inte är konstigt jag gick upp mycket fort mot slutet, med tanke på julmaten, satt och smååt nötter, mandlar, russin, saffransbullar och drack nog en liter julmust om dagen hela december. Skönt att det är över! Jag drar till med att jag tror jag behöver gå ner till 60. I höstas vägde jag 63 och var fortfarande lite småmullig nämligen...men med det sagt, viktigast är att magfettet försvinner, spelar inte så stor roll hur mycket vågen visar. Min mage är superkänslig och om den bara inte hade så mycket fett skulle den ändå vara en ballong, bara något mindre. Ps. Gjorde nåt som heter PLANKAN-övningar igår och idag. Ska tydligen vara bra om man har särade magmuskler sen graviditet.