icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Utmaning januari-februari 2011: minskat midjemått

På gång
16 inlägg
7 januari 2011 22:57

Hej Ny här och vill starta en utmaning. Mina kilon säger inte så mycket, snarare säger de att allt är okej. Men det är det då INTE. Jag ser ut som en Sumobrottare, har större buk än bystmått. Okej, jag lider av IBS och hypotyreos (låg ämnesomsättning). Men just därför måste jag se upp extra mycket. Jag svullnar upp kring magen, så mitt midjemått är tjusigt nog hälften gas och hälften späck. Men även en dag då magen inte är svullen pratar vi midjemått kring 90. Inte okej. Undrar om det finns fler som är intresserad av att följas åt i en tråd där vi inte stirrar oss blinda på kiloraset, utan främst midjemått? Givetvis är kilon också intressanta, som komplettering! (De följs väl åt får man anta). 7/1 Totteti: Längd: 168, Vikt: 70 kg, Midjemått: 90-100, Höftmått 102, Bystmått: 88 Väl mött hoppas jag.

• På gång
    21 inlägg
    17 januari 2011 11:30

Jag hoppar på här!! Startade på nytt förra veckan efter uppehåll med utlandsresa osv, vägde då 10/1 89.4kg....vägde imorse 85.7kg.... mitt första mål är 80kg, är 173 lång. Har tyvärr inget måttband :( så dem måtten får jag hoppa över.

• Veteran
    2296 inlägg
    17 januari 2011 11:31

Du kan ju köpa ett o lägga in måtten sen, jag ska köpa nytt idag

• På gång
    21 inlägg
    17 januari 2011 11:32

Japp ska försöka komma ihåg det idag! :D

• Veteran
    2296 inlägg
    17 januari 2011 11:33

då är vi 2, jag la in mitt midjemått förra gången, men kommer lägga in nytt idag

• Nykomling
    3 inlägg
    18 januari 2011 11:05

Jag e också på, midjemått (över naveln) 93cm.

• Nykomling
    4 inlägg
    18 januari 2011 11:49

Hej Jag hoppar också på, heter det IBS när magen är som en spärrballong?? för det är liksom mitt problem också, samt att om jag går upp i vikt så lägger det sig just runt magen, smala ben och tjock mage ser ut som en kyckling :) magen 85.5 cm

• Veteran
    2296 inlägg
    18 januari 2011 18:45

Hej brudar nu kommer det viktigaste för att kunna vara med på riktig mätning MAN MÄTER CA 2CM UNDER NAVELN jag var me sen förra veckan, men la inte in mina mått för hade bara vikt,, nu kommer mina,,Under naveln Bukmått 90,, lår 88,, byst 92 vikt sen måndags 72,3

• På gång
    16 inlägg
    19 januari 2011 11:52

IBS, magen blir som en ballong, urtrist. Men jag tror att LCHF-dieten håller det hela på en ganska rimlig nivå. Märker direkt att det inte går att äta bröd, mjöl, pasta, och det har jag vetat länge, men egentligen inte tagit på 100% allvar, till nu. Sen hur man mäter midjan - min midja (alltså där det går in i sidled och där skräddaren mäter kavajmått) sitter definitivt långt över naveln, så jag vet inte... Den här veckan kommer kanske inte innebära lika fantastiska framsteg, hoppas bara ligga kvar och inte gå upp igen. Har haft konstiga projektarbeten med sena kvällar hemifrån och inte möjlighet att äta egenlagad mat, så det har blivit ganska dåligt. bara jag inte går upp så tar jag tag i det igen snart. Välkommen Anita80!

• Veteran
    2296 inlägg
    19 januari 2011 12:59

Googla på nätet så får du samma svar som jag sa, vi är inte störst över naveln, så hur ska du näta nått som inte drar ihop sig så som den bredaste, Var mäter man midjemåttet? Mona Hallin dietist, Stockholm Fråga: Jag undrar vart man ska mäta midjemåttet. Jag har hört: mät över naveln, under naveln, över naveln samt på det smalaste stället. Vilket är rätt? På mig är det en större skillnad på det smalaste stället mot det tjockaste. Tack på förhand för svaret! Med vänlig hälsning Marie. Svar: Jag föredrar att säga bukomfång istället för midjemått. Det minskar förvirringen lite. Det är alltså inte i midjan du ska mäta utan 2 cm nedanför naveln. Det är viktigt att måttbandet är vågrätt så att det inte halkar upp i svanken. Titta gärna i en spegel så att du ser att måttbandet är lodrätt. Rekommenderade mått: För kvinnor: Bra: under 80 cm OK: under 88 cm För män: Bra: under 94 cm OK: under 102 cm

• Veteran
    2296 inlägg
    20 januari 2011 09:29

Jo visst är det viktigast att man mäter samma hela tiden, men då kan man riskera att man inte ser det samma resultatet än om man mäter bredaste som helt säkert minskar mer än det smalaste,, men detta är bara min mening o alla gör som dom vill,, Ha det så bra