Veteran
8084 inlägg
Här är en grupp Dimmga Körsbär som kämpar med sina vikter och surrar lite om ditt och datt. https://sites.google.com/site/biggestlosermidsommar2013 till BL sommar http://www.matdagboken.se/?p=forum&visa=trad&TradID=9294&Sida=39 till resultatrapportsidan
Lag Dimmigt Körsbär v 25 Fetis50 ..... hagalund ....89,4 babs2 ....89,8 evve_ .... Jonnax .... Lena444 ....84 Chrystal ...Lämnar oss för sisådär 9 månader! AnnC .... Mano70 .... Cabass .... Thyndra .... Mezcal88 .. monosc .... 3siffror ....
Lag Dimmigt Körsbär v 25 Fetis50 ..... hagalund ....89,4 babs2 ....89,8 evve_ .... Jonnax ....100,6 Lena444 ....84 Chrystal ...Lämnar oss för sisådär 9 månader! AnnC .... Mano70 .... Cabass .... Thyndra .... Mezcal88 .. monosc .... 3siffror ....
Årets särklass mest orättvisa vägning! Sedan vi kom hem från Finland, dvs 1,5 vecka sedan har jag skött maten som vilken hälsoguru som helst. Inte ens i helgen blev det något helgmys att tala om! Jag känner mig "smal", eller inte alls sådär kolhydrats-plufsig och svullen om magen. Så redan igår kväll började jag tycka att det skulle vara jätte spännande att ställa mig på vågen. Kunde det bli årets rekordsiffra? +0,6 kg. Need i say more. Just nu är jag så fruktansvärt less. En tjockis i min klass borde gå ner hur lätt som helst bara för att man "slutar dricka läsk, eller pasta" som aaaaallllllllla solskenshistorier som publiceras i tidningar berättar.
Skrivet av: Jonnax 2013-06-19 08:35:33 Lag Dimmigt Körsbär v 25 Fetis50 ..... hagalund ....89,4 babs2 ....89,8 evve_ .... Jonnax ....100,6 Lena444 ....84 Chrystal ...Lämnar oss för sisådär 9 månader! AnnC .... 92,9 Mano70 .... Cabass .... Thyndra .... Mezcal88 .. monosc .... 3siffror ....
Jonnax: Om du vill ha råd fortsätt att läsa, annars slutar du här. Man ska ju aldrig ge råd till någon som inte bett om det och det har du ju inte egentligen, men dina inlägg skriker HJÄLP, eller har jag missuppfattat dig?? Rregistrera allt du äter i matdagboken. Ett tag var jag så trött på att dela upp det i olika måltider och tiderna blev hela tiden fel (ibland registrerade jag före och ibland efter) så jag skrev in allt på övrigt och kl 00, sen var det bara att redigera och lägga till. Jag har lång erfarenhet i denna branch och har faktiskt lärt mig en del, men alla ska veta att jag bara tillämpar det periodvis. Men om jag sanningsenligt registrerar vad jag ätit en dag, då jag TYCKER att jag varit duktig, så är det antingen ¨åt helskotta" för lite kalorier eller för mycket kolhydrater. "tjuvkikade" på din matdagbok och ett äpple eller ett päron till frukost är för lite! Frukost ska man äta som en kung, lunch som en prins och middag som en fattiglapp. Alltså mest kalorier på den del av dagen då man är mest aktiv. Tallriksmodellen (lunch och middag), den gamla hederliga är inte dum. Halva tallriken med grönsaker, lite råa och några varma (kan vara grönsaksblaningar/ ärter/majs/wokgrönsaker du ta från frysen och värmer i mikron.) 1/4 av tallriken med potatis, pasta eller ris eller bulgur eller nåt sånt och sen den sista fjärdedelen protein i form av fisk/fågel eller kött (jag tar i princip vilken varmrätt som helst där. Sen när du äter: lägg ner besticken när du stoppat in mat i munnen och rör dem inte förrän du svalt tuggan. Du är ju ung! Gör inte om mitt misstag att gå och släpa på en massa kilon tills du blir tant som jag! Du kan bara du vill! Använd alla härliga recept som finns här på sidan. FRAMFÖR ALLT STRUNTA I TIDNINGARNAS SKRIVERIER!!!! Lycka till! Nu kör vi! Jag har nyss kommit igång och är heltänd!
Söta Babs! Här på forum är det fritt fram med tips, därför vi är här :) Däremot ibland (bland annat bland hundfolk skulle man önska att folk ibland skulle komma ihåg att "inte ge råd till de som inte har bett om det :) Älskade hatade matdagboken! Jag ska (ingen) försöka bli bättre med att skriva in. Jag har tidigare haft reglen att skriva in under vardagarna, då jag ändå mest sitter vid datorn, medans på helgerna har är man ofta på vifft och glömmer bort att registrera. Att ha bestämt det, så får man inte dålig samvete om man inte hinner eller att man glömmer bort registrera under helgerna. Jag har dock fortfarande liiite svårt med att lägga in egna maträtter, och lägga att en portion t.ex väger 300 g. Nu får jag bara till totalsumman, alltså att soppan väger 1500 g (om det vore 5 portioner) och då måste man räkna själv och skiva att man har ätit 0,2 portioner. Det här med matte är verkligen ingen storfavorit, och de bromsar lite registreringen. Däremot tycker jag att det är faktiskt ganska så roligt och spännande att väga mat!
Jonnax: lägger du in maten som recept eller som favoritmåltider? Att skriva in dem som recept är lite joxigare, men där anger man antal portioner. När jag lägger in som favoritmåltider delar jag mängden ingredienser med antal portioner och det är ju också joxigt. Kollade just vad som krävs för att lägga in ett recept, som man bara vill ha själv och det är ingredienser, ev något kort om maten, men där kan man skriva X tex, sen kan man hoppa över dvs bara spara beskrivningen över tillagningen och bild behöver man ju inte heller lägga in, så det är faktiskt ganska lätt. Testa.
Lag Dimmigt Körsbär v 25 Fetis50 ..... hagalund ....89,4 babs2 ....89,8 evve_ ....97,4 Jonnax ....100,6 Lena444 ....84 Chrystal ...Lämnar oss för sisådär 9 månader! AnnC .... 92,9 Mano70 .... Cabass .... Thyndra .... Mezcal88 .. monosc .... 3siffror .... Ja ett litet plus men men
Jonnax: Jag har kunnat skriva det du skriver. Jag får kämpa för varje hekto det är så himla trögt! Jag har aldrig fyllt i matdagbok utan jag äter med sunt förnuft och det är inte maten som är mitt problem utan utsvävningarna.....
Lag Dimmigt Körsbär v 25 Fetis50 .....72,9 hagalund ....89,4 babs2 ....89,8 evve_ ....97,4 Jonnax ....100,6 Lena444 ....84 Chrystal ...Lämnar oss för sisådär 9 månader! AnnC .... 92,9 Mano70 .... Cabass .... Thyndra .... Mezcal88 .. monosc .... 3siffror ....