Mycket engagerad
408 inlägg
VÄLKOMMEN till Lag SOLGUL!
Här håller vi Solgula till!
Vi lämnar in vikten senast kl 22 på onsdagar. Kopiera listan till en ny kommentar och fyll i vikten. Vi har ett gemensamt ansvar för att resultaten blir överfört till Biggest Loser- tråden varje vecka. Skriv gärna i tråden om ni blir borta en vecka eller tar en längre paus.
- Vikten in senast på onsdagar! Man får ha vilken dag som helst!
- Är man först på plan så kopierar man listan i forumstråden!
- Eller kopierar senaste listan som ni gjort redan
- ibland är det svårt att kopiera skriv in eran vikt så lägger nån in den till listan.
- sista personen på onsdag lägger över listan till Biggest Loser tråden, se länk ovan!
- man kan göra denna tråd till en aktiv tråd och inte bara vikt inlämningstråd om man vill.
- Det som alltid skall stå på listan är vad vågen visar och inte tex -0,5 kg då kan det bli en massa fel.
- Varje vecka kommer det in resultat i BL tråden, I slutet av månaden kommer den som gått ner mest att få 6 mån plusmedlemskap.
Lag Solgul:
biggnan1e | --- | |
mosel | 78,4 | --- |
Klaraelv | 72,5 | --- |
Länk till Hemsidan:
https://sites.google.com/site/biggestloservaaren2020/home
I måndags började så ordentligt på morgonen med att fixa BL i datan. Tills min telefon ringde kl 8. Då ringde dom från jobbet min kollega var sjuk så det bara att göra sig i ordning och dra på jobbdygn. Jag skulle ha jobbat ons och lör och sen i morgon måndag. Men det blev istället. Mån, ons, fre, sön och tis dygn istället. I torsdag hade vi gubbens dotter med sambo i husvagn på tomten ons till i fredags. Så hela torsdagen när jag kom hem var att umgås fram till vi gick och la oss vid 23. Så resultaten kommer någon gång till veckan.
Har gått ner till 64.6 kg. Har fått springa på toa en massa gånger varje dag. men det verkar avta .
Jag glömde väga mig imorse men gör det imorgon och lägger över listan då.
Lag Solgul vecka 19
mosel 78,4.....79,1
biggan1e 62,3.....64,6
klaraelv 72,5.....
mickiw84 70,5
Lägger över listan.
Ursäkta sent svar, Biggan. Jag har varit så slut senaste veckorna. Hoppas det gått bra för dig.
Oj, det var mycket frukt, ett kg bananer och ett kg äpplen om dagen. Jag äter mycket frukt men du slår mig. Det ju hälsosamt så det väl bra.
Jag kan ju gå på affären men begränsar det så att jag inte ska utsätta mig för risk i onödan.
Jag har utmattningssyndrom och hjärntrötthet är ett av symtomen som jag tyvärr har väldigt mycket av, blir lätt glömsk, virrig och får lite svårt att tänka. Kan lätt blir helslut också.
Det går nog åt rätt håll men mycket sakta. Jag har valt att (mest) bara skriva positiva saker på min blogg under "Vad har varit bra idag" för att muntra upp mig själv så jag nämner oftast inte det negativa. Rehabiliteringsprogrammet jag var på, på hälsohemmet, var bra men det sker ju inget mirakel på nolltid utan det tar tid. Vad som var bra var att de såg på helheten, hela människan, allt från motion, kost, återhämtning, mm och det var bra att bara få vila och göra det man kunde efter förmåga. Man fick lära sig mer om mindfulness, avslappning och yoga mm också och det är bra sätt att vara mera i nuet. Råden är att försöka göra så mycket roliga saker man kan också, att det också är viktigt för återhämtningen. Och sociala kontakter. Just det är ju extra svårt nu i coronatider.
Hemma är det svårare att följa råden man får på rehabiliteringsprogrammet för jag måste klara av vardagen också och jag klarar det fortfarande inte riktigt och min hjärna får ibland det lite svårt att sortera och reda ut vad ska göras. Man ska ju klara av "självklarheter" som inte blir självklart längre att klara av när man är sjuk, både egenvård, lite städning och tvätt och handel och laga mat eller åtminstone värma upp om man inte orkar laga och så diska och så. Vardagen tar så mycket energi och ofta hoppar jag över vissa saker för jag orkar inte. Jag jobbar 25% också. Jobbar hemma nu pga Corona. Nu är Försäkringskassan på mig igen om att jobba heltid eller ta ett annat enklare jobb säger de. Men vad ska jag klara av på heltid med denna utmattning.
Jag blir stressad och ännu mera trött och slut av att få dessa "hot" via brev och samtal och korta tidsfrister när jag måste se till att kompletteringar kommer in så jag måste ringa runt och jaga läkare osv för att få intyg till Försäkringskassan. Alla dessa samtal gör mig ännu tröttare. Så det är lite extra jobbigt nu. MIn energi går åt fort. Jag har haft svårt med kosten också, blivit hel del onyttigheter, väl tröstätning också, men jag promenerar i alla fall fortfarande så gott som dagligen och jag börjat göra lite yoga hemma nu ibland. Jag försöker ta en dag i taget.
Grattis mosel!
Hoppas det ordnar sig med försäkringskassan. Skrev ett långt svar som försvann när jag skulle skicka det. Orkar inte göra ett nytt försök nu.
Tack Biggan! Jag tänkte varför säger du grattis men sen såg jag orsaken. Tyvärr har det ju vänt uppåt sen dess igen.
Tyvärr har det inte ordnat sig med Försäkringskassan utan blivit ännu värre, så jag mår extra dåligt nu,så jobbigt att behöva ringa så mycket samtal och försöka få hjälp, tar så mycket ork och energi och det verkar som att det inte lönar sig heller. Jag har fått svar efter kompletteringen att de fortfarande gör samma bedömning. De verkar har bestämt sig att ge mig ett negativt besked och nu gav de mig en vecka att inkomma med nya medicinska fynd eller vad de kallade det, som om inte det eländet jag har, utmattningsymtom, vore nog.
Jag ser att du inte lämnat in veckans vikt här än. Jag väntar med att lägga in mitt till i morgon förmiddag så kanske du hunnit skriva så lägger jag över listan då.
Det verkar som om du har det riktigt jobbigt med FK. Jag förstår att det tar på dina krafter att behöva hålla på med en massa telefonsamtal för att försöka få ordning på allt. Det är hemskt att det ska vara så. Jag fick själv troligen utmattningssyndrom, men det var för länge sedan och i kombination med en kronisk sjukdom. Jag ville fortsätta jobba det jag kunde, men på den tiden tvingades man ta sjukpension. Det var helt mot min vilja och förstörde många år för mig. Jag hoppas att det på något sätt kan ordna sig för dig ändå.
Tack för att du väntade med att lägga över tabellen.Jag är en riktig nattuggla så därför är jag alltid sen med att gå in på datorn. Min vikt den här veckan 63.7 kg.
Tack!
Tydligen är det svåra när jag börjat jobba deltid, 25 %, att FK ska förstå varför jag måste trappa upp och inte kan jobba heltid,att kroppen säger ifrån och jag blir mer utmattad om jag anstänger mig för mycket.De förstår inte trots läkarintyg.De säger du har ju vissa förmågor kvar och ja, det har jag ju men jag måste ju klara vardagen också utan att däcka totalt.
Jaså, tråkigt att höra att du har haft liknande och dessutom en kronisk sjukdom. Det är så jobbigt också när FK ska tvinga en till saker. Min läkare är ju ändå positiv än så länge att jag har god prognos,att jag kan bli bättre med tiden och arbetsgivare har gått med på successiv upptrappning. Då säger FK ,nej, det har gått för lång tid. Antingen börjar du jobba heltid nu på ditt jobb eller så får du anmäla dig på AF och ta ett jobb där du inte behöver tänka så mycket. Alltså! De menar att jag ska sluta på min fasta anställning.Det låter ju helgalet och läkaren säger dessutom att pga min hjärntrötthet så är det sämre för mig att göra nya saker, det är lättare att göra sånt jag redan kan.Men FK är så vrång och nu blir det nog så att jag måste börja jobba heltid tvärt emot läkarens rekommendationer. Jag vet inte hur det ska gå men i så fall får ju en stor del av dagen gå till pauser. Vi får se.
Lag Solgul vecka 20
mosel 78,4.....79,5
biggan1e 62,3.....63,7
klaraelv 72,5.....
mickiw84 70,5
Lägger över listan.
Jag väntar till imorgon förmiddag och skriver in vikt och lägger över listan då ifall du inkommer med vikt Biggan. Trevlig helg!