icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

LadyG tar nya tag!

16:8 6997844
Matglad bullmamma i löparskor. Jag drömmer om en vältränad figur, något jag inte ens vågade hoppas på förut. Mitt mål var först att komma ner på ett BMI under 30 och därefter sakta men säkert, envis som en mula, försöka skaffa mig den där vältränade kroppen som hägrat i drömmarna. Beväpnad med den kunskap jag förvärvade vid den resan gör jag en liknande resa en gång till för att bli av med mina gravidkilo och åter kunna springa marathon.

Nu för tiden är jag en av Matdagbokens mentorer, skicka ett privat meddelande om du vill ha stöd och pepp privat eller om du vill ha någon att bolla ideer med.
23 juni 2026 09:58
3

Rapport från växthuset

Godmorgon från växthuset!

Det börjar dyka upp tomater på plantorna, små pumpa-anlag, och gurkor. Det kan bli lite potatis också.

Jag är långt ifrån säker på vad jag gör, men till och med jag börjar inse att det nog var en riktigt bra idé att göra en lasagne-odling (ni minns, sand i botten för avrinningen, kvistar och grenar i botten, gammalt hö på det, halvsmält kompost ovanpå, och till sist ett par säckar vanlig jord), hügelkultur kallas det visst egentligen?

Det jag märker tydligast är att det håller vatten och temperatur jämnare än bara jord. Säkert också näring, men det är jag för oerfaren för att se, egentligen.

Jag ser 'grönt'.

c5eef1e9-7b2c-4de3-999b-e717e5b109c8.jpg

 

294314a0-c62e-47d5-85fb-caa3fc8d96a2.jpg

Jag binder upp gurkorna ganska ofta nu, det känns som att jag får binda en ny snodd nästan varenda morgon för att styra dem rätt.

Vi har redan kunnat skörda, jag kan ha tänkt baklänges när jag tänkte att jag tar bort gurkämnena i början så får de koncentrera sig på att växa.

Tjenare... Det gick inte alls, de satte gurkämnen i varenda veck istället.

509a294e-b127-46db-879d-5fcc43f32095.jpg

Så nu binder jag upp dem och ser till att de har vatten, komposten under matjorden håller dem med näring hoppas jag och så försöker jag se till att de har det bra.

Jag försöker störa dem så lite som möjligt helt enkelt.

ba6f125a-800b-494b-8369-2dbf91187547.jpg

Det där monstret däremot är en hokkaido-pumpa.

Jag fick höra att 'den är en ganska snäll sort' och 'nej den blir inte så stor', men jag ifrågasätter det starkt för den växer så mycket att man nästan kan se det från morgon till kväll nu. 

Jag gjorde misstaget att knycka pumporna för den där med, när den var mycket mindre och såg ämligare ut, och den verkar vara hämndlysten nu för den växer som en hydra åt alla håll och sätter både hanblommor och pumpor.

23db1e60-9e99-4363-a20e-94bfccee40eb.jpg

Potatisen visar de första knopparna i topparna, och om jag tjuvkikar i hinkarna ser jag små potatisar, så ska jag gissa är det ett par veckor kvar innan vi får smaka.

Jag minns helt ärligt inte när vi satte dem så vi får chansa smiley

Detta sättet är det enda som fungerar mot mördarsniglarna och vildsvinen. Tyvärr. Men samtidigt är det lite kul att det växer något längs husväggen som man kan gå och kika på, vattna lite, och följa i utvecklingen. 

I morse visade vågen +0,1 kg så exakt 80 kg, men jag vet att det är taco-middagen som väger. Inte fettvikt, utan fysisk matvikt. 

För gårdagen såg inte så illa ut:

Frukost: äggröra på 1 helt ägg + 0,5 dl äggvita + 5g smör

Lunch: 2dl mjölk 3% + Star Nutrition whey 100 double chocolate 2 skopor + 2 tsk kreatin

Mellanmål: Vaniljpudding Propud

Middag: 2 medium tortillas med 2 msk kyckling, 1 msk kikärtor, 1 msk taco ost, 0,5 kokt ägg och blandade grönsaker per tortilla

Mellanmål: 1 skiva danskt surdegsbröd (såndär plywoodliknande med frön), 1 tsk becel och 2 skivor hushållsost

Övrigt: 3 glas resorb (1 på morgonen, 1 vid lunch och 1 efter lunch eftersom jag glömde att jag tagit en redan), 3 flaskor vatten (0,84 l Soda Stream flaska)

Hoppas att idag blir lika bra, trots att jag avvek från mönstret och valde en hönö jollekaka med becel och ost till morgonkaffet. smiley

 

Gillar

Kommentarer

  • 23 juni 2026 11:05
    Bella50

    Jösses, vilka odlingar 👌... Och vilken disciplin med näringsintaget. 💪👍 

  • 23 juni 2026 12:21

    Tack Bella50 i värmen är det inte kul att äta, men dricka är livsviktigt så jag försöker låta bli att fuska med det. 

  • 23 juni 2026 21:54

    3c8e830c-4516-4321-b91b-fb98a34e2dcf.jpg

    Lunch på Sushi Yama, en lax bowl utan ris.
    De drällde majonnäs på den, fastän jag inte ville ha, så de fick ta tillbaka den. Oskick att förstöra god mat sådär.

    Ush så sur jag blev. 

    a2c53c28-fe2f-4af2-aa7e-98bcb968b82b.jpg

    Hemma gjorde vi pastasallad med grillad kyckling, fetaost och pesto. 

    Jag tror det blev en bra dag trots allt. 

    Sov gott alla.

     

Logga in för att skriva en kommentar.