Rapport från växthuset
Godmorgon från växthuset!
Det börjar dyka upp tomater på plantorna, små pumpa-anlag, och gurkor. Det kan bli lite potatis också.
Jag är långt ifrån säker på vad jag gör, men till och med jag börjar inse att det nog var en riktigt bra idé att göra en lasagne-odling (ni minns, sand i botten för avrinningen, kvistar och grenar i botten, gammalt hö på det, halvsmält kompost ovanpå, och till sist ett par säckar vanlig jord), hügelkultur kallas det visst egentligen?
Det jag märker tydligast är att det håller vatten och temperatur jämnare än bara jord. Säkert också näring, men det är jag för oerfaren för att se, egentligen.
Jag ser 'grönt'.


Jag binder upp gurkorna ganska ofta nu, det känns som att jag får binda en ny snodd nästan varenda morgon för att styra dem rätt.
Vi har redan kunnat skörda, jag kan ha tänkt baklänges när jag tänkte att jag tar bort gurkämnena i början så får de koncentrera sig på att växa.
Tjenare... Det gick inte alls, de satte gurkämnen i varenda veck istället.

Så nu binder jag upp dem och ser till att de har vatten, komposten under matjorden håller dem med näring hoppas jag och så försöker jag se till att de har det bra.
Jag försöker störa dem så lite som möjligt helt enkelt.

Det där monstret däremot är en hokkaido-pumpa.
Jag fick höra att 'den är en ganska snäll sort' och 'nej den blir inte så stor', men jag ifrågasätter det starkt för den växer så mycket att man nästan kan se det från morgon till kväll nu.
Jag gjorde misstaget att knycka pumporna för den där med, när den var mycket mindre och såg ämligare ut, och den verkar vara hämndlysten nu för den växer som en hydra åt alla håll och sätter både hanblommor och pumpor.

Potatisen visar de första knopparna i topparna, och om jag tjuvkikar i hinkarna ser jag små potatisar, så ska jag gissa är det ett par veckor kvar innan vi får smaka.
Jag minns helt ärligt inte när vi satte dem så vi får chansa ![]()
Detta sättet är det enda som fungerar mot mördarsniglarna och vildsvinen. Tyvärr. Men samtidigt är det lite kul att det växer något längs husväggen som man kan gå och kika på, vattna lite, och följa i utvecklingen.
I morse visade vågen +0,1 kg så exakt 80 kg, men jag vet att det är taco-middagen som väger. Inte fettvikt, utan fysisk matvikt.
För gårdagen såg inte så illa ut:
Frukost: äggröra på 1 helt ägg + 0,5 dl äggvita + 5g smör
Lunch: 2dl mjölk 3% + Star Nutrition whey 100 double chocolate 2 skopor + 2 tsk kreatin
Mellanmål: Vaniljpudding Propud
Middag: 2 medium tortillas med 2 msk kyckling, 1 msk kikärtor, 1 msk taco ost, 0,5 kokt ägg och blandade grönsaker per tortilla
Mellanmål: 1 skiva danskt surdegsbröd (såndär plywoodliknande med frön), 1 tsk becel och 2 skivor hushållsost
Övrigt: 3 glas resorb (1 på morgonen, 1 vid lunch och 1 efter lunch eftersom jag glömde att jag tagit en redan), 3 flaskor vatten (0,84 l Soda Stream flaska)
Hoppas att idag blir lika bra, trots att jag avvek från mönstret och valde en hönö jollekaka med becel och ost till morgonkaffet. ![]()
Gillar
Kommentarer
-
Jösses, vilka odlingar 👌... Och vilken disciplin med näringsintaget. 💪👍
-
Tack Bella50 i värmen är det inte kul att äta, men dricka är livsviktigt så jag försöker låta bli att fuska med det.
-

Lunch på Sushi Yama, en lax bowl utan ris.
De drällde majonnäs på den, fastän jag inte ville ha, så de fick ta tillbaka den. Oskick att förstöra god mat sådär.Ush så sur jag blev.

Hemma gjorde vi pastasallad med grillad kyckling, fetaost och pesto.
Jag tror det blev en bra dag trots allt.
Sov gott alla.
Logga in för att skriva en kommentar.