icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

LadyG tar nya tag!

16:8 6997845
Matglad bullmamma i löparskor. Jag drömmer om en vältränad figur, något jag inte ens vågade hoppas på förut. Mitt mål var först att komma ner på ett BMI under 30 och därefter sakta men säkert, envis som en mula, försöka skaffa mig den där vältränade kroppen som hägrat i drömmarna. Beväpnad med den kunskap jag förvärvade vid den resan gör jag en liknande resa en gång till för att bli av med mina gravidkilo och åter kunna springa marathon.

Nu för tiden är jag en av Matdagbokens mentorer, skicka ett privat meddelande om du vill ha stöd och pepp privat eller om du vill ha någon att bolla ideer med.
22 juni 2026 11:05
4

Vattenvikt

Det är klurigt det där med värme och vatten. Hur man kan lägga på sig vattenvikt om man dricker för lite.

I flera dagar har vågen legat still, och jag är ett hundra procent säker på att jag legat på mellan 1300 och 1500 kcal per dag. 

Självklart började jag tvivla. Tänk om jag räknat fel? Tänk om jag minns fel? Tänk om jag måttat fel?

Men jag vet hur noga jag varit.

Svaret hette 'Resorb'. Det, och dricka mer vatten på dagen. Då kom skyfallet.

Vikten föll som en gråsten, så i morse vägde jag in mig på 79,9 kg laugh

Det firade jag med en löprunda på morgonen innan hettan slagit till ordentligt, en försiktig en eftersom jag inte litar på höften än.

0fcbee10-0ee6-4b50-a450-99369e434abe.jpg

1 ägg + 0,5 dl äggvita och två kvistar oregano från växthuset - vilken lyx heart

Att jag äter redan före 7 på morgonen har inte hänt sedan... jösses det hände bara på tävling och det är nog 10 år sedan jag faktiskt tävlade.

Men något har hänt. Kroppen är faktiskt mottaglig på morgonen nu. Måttliga mängder och sakta. Frukost tidigare var något jag fick tvinga i mig. 

Det enda jag gjort annorlunda de senaste veckorna är att jag börjat med Mounjaro och även om inte 'frukostätande' står som biverkning skulle jag nog vilja påstå att det är medicinen som förändrat förutsättningarna, så att jag kan äta tidigt på morgonen utan att må illa.

För när jag rensar bort allt annat, som jag gjort sedan tidigare och som jag redan testat så är det enda nya, den enda skillnaden Mounjaro.

cc05d159-b773-4043-a970-8e14c74cb1b0.jpg

Det var någon som sa att hokkaido-pumpa skulle vara en ganska välartad och lugn växt.

Kan någon säga det till min? Den försöker erövra växthuset!

Den stackars melonen vid sidan kommer inte att få det lätt...

32536c7b-a8d8-4d82-8a40-90873c724473.jpg

Om ni får tag på en laxsida, affärerna har dem på extrapris nu efter storhelgen, så passa på att göra den i ugn, penslad med teriyakisås. Det finns en med mindre socker.

Sesamfrön ovanpå är jättegott!

175° i 15-20 minuter beroende på hur tjock den är.

Servera till en grönsallad med en dressing gjord på en liten skvätt sesamolja och rapsolja, och nypotatis.

Detta har jag inte gjort för sista gången kan jag säga heart

 

Gillar

Kommentarer

  • 22 juni 2026 12:32
    Bella50

    Gud så bra det går nu... Och Laxen.. 

    Mums 👌😋 

  • 22 juni 2026 13:24

    Jag kan inte klaga heart

    Laxen var så bra att den inte behövde sås egentligen, helt perfekt.

  • 22 juni 2026 21:32
    LinusPL

    Just det där med att gå ner i vikt av att dricka mycket har jag så himla svårt att få in i skallen. Inte så att jag håller igen på vattnet, men det känns så ologiskt... även om jag vet att det är bra.

    Och då menar jag inte att "där det sitter vatten sitter det inget annat". Jag vet ju att det är bra för metabolismen - men jag kan liksom inte se det framför mig hur det funkar...

    ...och därför är det peppande att läsa inlägget!

    Senast uppdaterad 22 juni 2026 21:33

  • 22 juni 2026 21:38

    Jag håller med dig! Det känns fortfarande lite ologiskt när man tänker på det. 😄

     

Logga in för att skriva en kommentar.