Vattenvikt
Det är klurigt det där med värme och vatten. Hur man kan lägga på sig vattenvikt om man dricker för lite.
I flera dagar har vågen legat still, och jag är ett hundra procent säker på att jag legat på mellan 1300 och 1500 kcal per dag.
Självklart började jag tvivla. Tänk om jag räknat fel? Tänk om jag minns fel? Tänk om jag måttat fel?
Men jag vet hur noga jag varit.
Svaret hette 'Resorb'. Det, och dricka mer vatten på dagen. Då kom skyfallet.
Vikten föll som en gråsten, så i morse vägde jag in mig på 79,9 kg ![]()
Det firade jag med en löprunda på morgonen innan hettan slagit till ordentligt, en försiktig en eftersom jag inte litar på höften än.

1 ägg + 0,5 dl äggvita och två kvistar oregano från växthuset - vilken lyx ![]()
Att jag äter redan före 7 på morgonen har inte hänt sedan... jösses det hände bara på tävling och det är nog 10 år sedan jag faktiskt tävlade.
Men något har hänt. Kroppen är faktiskt mottaglig på morgonen nu. Måttliga mängder och sakta. Frukost tidigare var något jag fick tvinga i mig.
Det enda jag gjort annorlunda de senaste veckorna är att jag börjat med Mounjaro och även om inte 'frukostätande' står som biverkning skulle jag nog vilja påstå att det är medicinen som förändrat förutsättningarna, så att jag kan äta tidigt på morgonen utan att må illa.
För när jag rensar bort allt annat, som jag gjort sedan tidigare och som jag redan testat så är det enda nya, den enda skillnaden Mounjaro.

Det var någon som sa att hokkaido-pumpa skulle vara en ganska välartad och lugn växt.
Kan någon säga det till min? Den försöker erövra växthuset!
Den stackars melonen vid sidan kommer inte att få det lätt...

Om ni får tag på en laxsida, affärerna har dem på extrapris nu efter storhelgen, så passa på att göra den i ugn, penslad med teriyakisås. Det finns en med mindre socker.
Sesamfrön ovanpå är jättegott!
175° i 15-20 minuter beroende på hur tjock den är.
Servera till en grönsallad med en dressing gjord på en liten skvätt sesamolja och rapsolja, och nypotatis.
Detta har jag inte gjort för sista gången kan jag säga ![]()
Gillar
Kommentarer
-
Gud så bra det går nu... Och Laxen..
Mums 👌😋
-
Jag kan inte klaga

Laxen var så bra att den inte behövde sås egentligen, helt perfekt.
-
Just det där med att gå ner i vikt av att dricka mycket har jag så himla svårt att få in i skallen. Inte så att jag håller igen på vattnet, men det känns så ologiskt... även om jag vet att det är bra.
Och då menar jag inte att "där det sitter vatten sitter det inget annat". Jag vet ju att det är bra för metabolismen - men jag kan liksom inte se det framför mig hur det funkar...
...och därför är det peppande att läsa inlägget!
Senast uppdaterad 22 juni 2026 21:33
-
Jag håller med dig! Det känns fortfarande lite ologiskt när man tänker på det. 😄
Logga in för att skriva en kommentar.