icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search
Upp och ner som en jo-jo större delen av mitt vuxna liv. Alla tänkbara dieter har jag provat på. Jag mår som bäst när jag väger runt 68 kg, då är min kropp i balans och där den vill vara. Där har den inte varit på mycket längre. De senaste åren har jag blivit tyngre och tyngre. Ju tyngre jag är desto mindre livsgläjde har jag. Jag säger nej till allt socialt, jag blir deprimerad och sitter istället hemma och äter. Den onda cirkeln.

Den 27:e juli 2015 bestämde jag mig en gång för alla att det får vara nog. Jag började med kick-start LCHF. Jag har som mål att väga 68 kg på julafton. Eftersom tidigare LCHF-försök har spårat ur har jag nu bestämt mig för att vara noggrann med att bokföra allt jag äter och räkna kalorier. Detta ska gå vägen! 
9 augusti 2015 12:17
10

DAG 14 - BESVIKEN

..Ja det känns lite så just nu. När jag vägde mig för några dagar sedan så visade vågen på 2,8 kg neråt, på bara knappt två veckor med kick-starten. Självklart blev jag ju jätteglad.

Sen har jag kört på i samma andra med kosten, förutom i fredags kväll. Då hade jag en liten unnarkväll kan man säga. Tidigare när jag ätit LCHF har jag ofta haft en "fuskar-dag" på helgen, när jag ätit allt jag varit sugen på, pizza, pasta, godis. Den här gången har jag insett att det inte håller med såna dagar. Då ramlar jag ur ketosen plus att det triggar igång mig att fortsätta äta skräp. Beviset att det inte funkar med fusk ibland står ju skrivet i min panna, jag stod ju på ruta noll igen för två veckor sedan, trots flera tidigare försök med LCHF.

Så den här resan (min sista), har jag istället bestämt mig för att jag istället får ha en "unnar-kväll" på helgen. Och det jag då får unna mig är lite tillåtna LCHF-kvällssnacks såsom ölkorv, nån god ost, några glas rött vin. Eventuellt längre fram nåt LCHF-bakverk. Men bara den enda kvällen och inte under en hel dag.

Toppenidé tycker jag. Eller tyckte kanske? För idag visade vågen hela 0,8 kg uppåt igen. Jag vet att man inte ska väga sig varje dag, och jag borde verkligen sluta med det. Men imorrn är ju min riktiga vägardag, och jag kan inte tänka mig att jag skulle gå ner 8 hg tills dess...Dessutom känner jag mig svullen och tjock och misslyckad. Som om jag har gjort ett gigantiskt fel och ett sjumila-snedsteg.

Jag är jättebesviken. Jag måste kunna få äta lite godsaker nån kväll i veckan, inte frossar-style såklart, men lite av det jag skrev här ovan. Jag kommer inte hålla ut med den här kosten annars, det vet jag.

Jag antar att det bara är att köra vidare? Skriva upp allt jag äter i matdagboken, göra rätt val, äta mindre portioner osv. Och så bara hålla tummarna för att det lossnar. Men just nu känns det deppigt och jag är mer än sugen på att bara trycka i mig den där påsen med Dumle som vi fick av en bekant häromdagen. Fan.

Hur gör ni andra som äter LCHF? Aldrig några excesser? Inga tillåtna utsvävningar?

Gillar

Kommentarer

  • 9 augusti 2015 12:54

    Hej!

    Jag har hållit på med bantning sen jag var i tonåren, är "expert" på det nu. Har även använt bantartänket på att sluta röka och när jag ville lägga av med helg- ölen. Alltså viljan att "unna sej". Jag tror inte man riktigt vet vad man gör när man hamnar i det tänket, å ena sidan så vill man sluta röka, å andra sidan vill man det tydligen inte när man vill "unna sej" en cig på en fest. Den ciggen blir ju fler, och sen är man tillbaka på ruta ett. Samma sak med mat för min del. Om man överför tänket till mat hamnar man ju i samma sits - man vill inte se ut som man gör nu, med gäddhäng, jättelår, plufsig och fet så man vill gå ner i vikt, men så vill man "unna sej". Men hallå!!! Vill jag gå ner i vikt eller inte??? För mej funkar inte "att unna sej", lika lite som att skuldbelägga ("synda"). Jag klarade inte av att sluta röka förrän jag faktiskt kom underfund med att de båda viljorna måste riktas åt samma håll - vad är målet? Vill jag eller vill jag inte?

    Så jag frågar mej när suget kommer: är det här bra för mej? Kommer det att trigga behov som blir jobbiga? Kommer det att föra mej närmare målet? Sedan avgör jag från gång till gång. Men det är ett medvetet val. Excesserna har blivit färre i alla fall!  :-D

  • 9 augusti 2015 14:44

    Om du inte åt extremt mkt under unnarkvällen så är det bara vätska - kör på och du kommer gå ner det snabbt igen. :) Det är absolut möjligt att gå ner i vikt med en unnarkväll i veckan, så länge du håller koll på kalorierna då och inte hamnar alltför högt - 500 kcal över balans skulle jag säga är lagom, då kommer du inte att "förstöra" veckans viktnedgång om du ligger på 500 kcal underskott per dag, även om det kan verka så på vågen dagen efter. Och det är inga fel att väga sig varje dag, då kan du följa vikten mer exakt än om du väger dig en gång i veckan. Lycka till! :)

  • 9 augusti 2015 18:37

    Tack för visdomar och pepp. Får nog ta mig en liten funderare veckan som kommer. Ett par glas riktigt gott amarone-vin en lördagskväll är för mig livskvalitet, just det handlar inte så mycket om belöning eller att unna sig mat. Så det vete sjutton om jag klarar att göra avkall på. Men det kommer ju uppenbarligen sakta ner min viktnedgång...

    Däremot det man äter som "fredagsmys", korv, goda ostar osv - sånt som ligger utanför ramen kalorimässigt, det kanske jag kan ta mig ett extra tankevarv kring. Eller helt enkelt räkna in det i fredagens tillåtna kalorier, och då äta mindre till lunch och middag..

    Svårt. För mig handlar det så mycket om en kost som jag klarar att ha som livsstil (det gör det väl för de flesta härinne), och jag känner mig inte berövad något när jag äter LCHF. Jag äter goda middagar och blir mätt. Men att tex inte dricka ett gott vin till helgen - då skulle jag känna mig berövad något. Och det kanske i sin tur mer skulle stjälpa än hjälpa att avstå ifrån det.

    Får kanske jobba mer med det mentala...Och hitta andra glädjeämnen. Fotbad och massage lät ju najs! :-)

  • 9 augusti 2015 18:44
    Tyvärr så håller jag med Ebbesmor... Det är det här med "att unna sig" som sätter oss i skiten. Det dka inte va en diet, det ska va en livsstilsändring, speciellt med lchf. Här räknar man ju inte kalorier, men kolhydrater. Så du äter för att få bort ett sug, men dina unnar-dagar skapat ett nytt sug och du börjar om från noll igen. Jag VET att det här suger nå gröndjävulskt för man vill mysa ner sig, speciellt på helgerna. Mitt tips till dig är: sträckläs lchfingenjoren.se så tror jag nog att du får lite mer info på fötterna 😊
  • 9 augusti 2015 19:06

    En extra ostbit på fredagen och ett gott vin på lördagskvällen tycker jag definitivt kan ingå i en livsstilsförändring, det behöver inte handla om att unna sig det. Om det är något du tycker ger livskvalitet tycker jag det skulle vara oerhört dumt att neka dig själv detta! För att kunna ändra kosten hållbart måste vi ju äta sånt vi mår bra av, annars blir det en ständig kamp och bara jobbigt.

    Och lite enkel matematik: säg att du äter 100 g extra ost och 4 dl rödvin under en helg (räknat lite i överkant) - det är knappt 700 kcal extra. Om du då håller dig till ett underskott på -500 kcal per dag så kommer du alltså behöva hålla underskottet två dagar extra per vecka. Så om du teoretiskt sett blir klar efter tio veckor, så kommer de extra godsakerna på helgen göra att du behöver ligga på underskott ytterligare 20 dagar för att "kompensera" för vin och ost. LÄTT VÄRT om det gör att du då får tretton trevliga veckor utan att känna att du behöver berövad något, mot tio tuffa och jobbiga veckor, som kanske går i stöpet just pga detta! :)

  • 9 augusti 2015 19:08
    Bella50

    Hej. Jag slutade röka 5/12...började med LCHF /5:2 en månad senare för att inte börja "unna" mig annat , istället för cig. På 5mån tappade jag c:a 10 kilo...men var så hungrig efter en fastedag att jag fick svårt att låta bli extra mat dagen efter. Jag tyckte jag fick avstå så mycket.

    Blev  inspirerad av Opnol att jag plötsligt en 5:2-dag bara switchade över till 16:8 istället. Nu räknar jag kalorier, registrerar allt med underskott på -500/ dag och närmar mig -17 kilo.....helt utan sug och återfall.

    OM jag vill äta typ ölkorv, ost, syltlök och cornichons en kväll....har jag räknat in det i min budget....och väger allt . Ett par glas vin blir det ofta för mig på helgen. Visst vågen visar plus ibland och minus ibland. Det är konsekvenser av detta leverne....med det är jag helt införstådd med...så inga överraskningar där.

    Som ni skrev...LCHF är en livsstil.....och denna stil är mitt medvetna val.

    Pepp på er egen väg till hälsa och välmående 🌹👍 jag har funnit mitt trygga förhållande till mat via LCHF /16:8/ registrering och kaloriunderskott.

    dessutom är jag rökfri (utan återfall) sen december-14

  • 9 augusti 2015 19:16

    Jamen du LadyFat, den där matematiken var ju guld! :-) Just nu är jag nog mer inne på ditt spår, att kanske inte kalla det för att "unna sig", men just att inte göra totalt avkall på nåt som jag tycker ger mig livskvalitet. Är ju som sagt rädd att allt ska skita sig om jag blir sur för att jag inte "får" vissa grejer. Jag menar godispåsarna och chipsen är ju borttagna ur mitt liv, men det känns inte jobbigt, bara skönt.

    Däremot så förstår jag med hjärnan helt och fullt vad ni andra menar, att det är unna-tänket som kan sätta oss i skiten. Jag kanske får utvärdera efter ytterligare några veckor. Och är det så att vågen inte går neråt för att jag äter lite ölkorv och dricker vin på lördagar, då får jag helt enkelt tänka om. Kanske sätter det stora käppar i hjulet för mig, men kanske gör det inte det? (Hoppas såååå på det senare :)  )

    Lchfingenjören läser jag varje dag. Hon är grym! Däremot är jag inte lika sockderberoende som hon är, så hennes nya abstinenskost ger mig inte inspiration längre tyvärr, det livet skulle vara för asketiskt för mig.

    Tack för att ni bollar med mig, det är så skönt att inte vara ensam i det här!

  • 9 augusti 2015 19:19

    Vad skönt att lite vin ingår i din livsstil Bella50, och att du ändå gått ner så mycket i vikt. Stooooort grattis till att vara rökfri! Jag är inbiten snusare sen x antal år, så det är nästa projekt för mig att ta tag i... Kanske vänder mig till dig för tips när det är dags :)

    Jag är dock tveksam till periodisk fasta, jag blir så hungrig och grinig om jag hoppar över nåt mål. Men kanske att jag kan få till det lite längre fram.

  • 9 augusti 2015 20:18

    Precis - det handlar inte om att unna sig, utan att låta det vara en del av en i övrigt hälsosam livsstil! Och gällande periodisk fasta så är det toppen om det passar ens livsstil och man mår bra av det, vilket många verkar göra. Men inget passar alla, och det går precis lika bra att uppnå kaloriunderskottet utan någon fasta - det är liksom inget magiskt över det. Jag tycker alltid man ska utgå från sig själv i sina val och välja det som funkar för egen del. Det är det som kommer hålla i längden. :)

    Ett tips angående vägdagen är att ha den officiella vägdagen en fredag - då hinner du få bort det eventuellt lilla extra som osten och vinet gav helgen innan. Självklart ett sätt att försöka "lura" sig själv, men hjärnan är lättlurad och mår bra av att få skriva in positiva resultat, det gör gott för motivationen. :)

  • 10 augusti 2015 07:42
    Bella50

    Ja, man måste vara "sin egen lyckas smed" och hitta nyckeln, inte jämföra sig med andra för mycket. Vi är alla så olika med olika förutsättningar....

    med olika " bagage"....och livsstil.

    vår egen kropp är inte som någon annans ....och reagerar på sitt eget unika sätt.

    tack för grattis. Lycka till 🌹👍

Logga in för att skriva en kommentar.