Veteran
8081 inlägg
Grattis Misslion!!! Jag rapporterar till Johan, så får du din vinst så småningom!
God Jul alla!
Har som målsättning att hålla vikten över helgerna men..............
Tack för allt beröm jag fått ang tråden, det värmer, men hur ska jag administrera 30 deltagare som jag nu bestämt mig för?
Funderar fram och tillbaka: en tråd för bara resultat och en tråd för "surr"?. Samtidigt tycker jag att vi 13 har varit en lagom grupp att surra i. Ska jag ändå dela upp oss i 2 grupper Vi + 2 till i en grupp och resten i en annan oavsett vikt. Det tål att grunna på. Bättre att fundera än att äta!
Sköt om er nu!
En för resultat och en för surr låter bra 😊 Tack för att du gör ett bra jobb med resultaten. 😊✌️
Scorpia förstår hur du menar, men betänk att den som väger mindre kanske är närmare sin målvikt och därför kan ha svårare att gå ner.
Sen när det kommer till prisutdelning så är det ju ändå den som totalt gått ner procentuellt mest som vinner. Jag ser inte riktigt hur jag ska klara av att administrera olika viktgrupper och ändå har en sammanhållen grupp för "surr". Tanken är att vi efter nyår ska bli 30 stycken . Som jag tänker nu blir denna grupp + 2 nya en grupp och 15 nya får bilda en egen grupp. Om det nu kommer så många anmälningar. Jag funderar vidare, kanske får jag en uppenbarelse i drömmen.
När jag tittar i resultattabellen ser jag att Nira74 med en vikt på över 100 kg och Misslion på c:a 70 ligger överst. Sen ligger KLena 444 och du ungefär mitt i tabellen.
En möjlighet om ni är flera tunga som vill dela erfarenheter med varandra är att ni under Biggest Looser 2021 skapar en egen tråd, som kanske heter Biggest Looser 2021-vi över XX kg, men att ni rapporterar vikter på "min tråd"
Ha det bra!
jag är gärna med efter helgerna. För måste ha stödet.Tack för att du fixar babs2
Varför " krångla till det"...jag tycker det funkat bra som det varit denna gång... och att vikterna ligger först.
Då behöver man inte se " surret" om man inte vill....annars får vi väl "tjöta " i en annan BL- tråd...för jag tycker det är bra att kunna ventilera lite under resans gång. Vikten är ofta en bisak i jämförelse med vad som kan påverka den åt olika håll.
Bara en fundering 🤔
Igår fick jag reda på att dotterns pojkväns lillasyster har Covid-19 och dottern har varit hemma hos dem jättemycket under veckan. Så nu har jag två "surisar" hemma som är besvikna på att de får hålla sig hemma under helgen och dottern tyckte att eftersom hon redan varit hos pojkvännen kan hon likaväl fortsätta vara där. Konsekvenstänket är inte helt på plats när man är 16. Jag tog ett tur med bilen för att slippa att tjafsa med henne en stund. Det var först idag som jag insåg att följden inte blivit att jag åt en massa saker, så det känns som jag är på rätt väg.
Jag tycker att detta har varit en superbra upplevelse, så jag hänger gärna på efter Jul igen😊!
Däremot önskar jag att vi återtar konceptet med uppdelade viktklasser, även om vi alla ändå rapporterar i samma tråd😊!
Detta är för att vi som är lite tyngre alltid ligger efter procentuellt även om vi går ner exakt samma kilon som de som är lättare. Till exempel, om en person som väger runt 70 kilo går ner tio, så måste jag gå ner 50% mer för att nå samma procent.
Och visst, vissa säger att tyngre personer går ner snabbare. Men jag går omkring och bär på upp till 30 kilo mer än de flesta i gruppen, så jag och förmodligen de andra som väger som jag kan inte motionera på samma sätt om inte knän och höfter ska ta stryk. Dessutom så utsätts vi för samma frestelser som alla andra, särskilt runt högtider.
Därför är mitt förslag att vi delar upp oss i lag men att alla rapporterar i samma grupp så att vi inte förlorar den trevliga gemenskapen❤️.
På kort sikt kan det bli så, om perspektivet är på hela 2021 så är det "lättare" om man har mycket att gå ner (under förutsättning att vi fortsätter gå ner). Jag räknade ut att jag inte hade kunnat vinna riktiga BL på tv för jag tycker att det är för lite att väga 55 kg/165 cm lång. Men förstår hur du menar.
Babs2,
Jag håller med dig på sätt och vis, men ändå inte. Vi är ändå en grupp med 40 kilos skillnad mellan tyngsta och lägsta, och det är inte rimligt att en sån stor skillnad kan bli rättvis för någon av de inblandade. Inte ens för de som väger minst, även om jag inte nämnde dem i förra inlägget så är deras situation minst lika svår.
Jag tog mig friheten att räkna lite på procentsiffrorna, eller ja jag fick lite hjälp eftersom matte inte är mitt ämne... Hursom valde jag ut tre personer i gruppen och kom fram till detta:
70,6kg - 10 = 14.1%
84,9kg - 10 = 11.8%
110.5kg - 10 = 9%
För att återgå till hur det missgynnar oss alla i längden så låt oss ponera att, som du och andra har nämnt, går de överviktiga ner mera under perioden. Vilket betyder att de lättaste kommer kunna vinna de första månaderna, men om vi tyngre går ner mer som ovan föreslagit kommer de inte att ha en chans de sista månaderna. Och hur motiverande är det för alla inblandade😥?
Angående hur resultatet skulle redovisas så blir min idé inte mycket svårare än nu. Vi alla skriver i samma grupp och rapporterar i samma grupp. Men stapeln ska sorteras annorlunda. Om vi delar upp det i tre grupper till exempel så kan deltagarna delas upp i färger och endast jämföras med dem i samma färg. Då blir det tre vinnare varje omgång istället för en dessutom, vilket inte hade varit mycket annorlunda från hur de gamla biggest looser grupperna var uppbyggda. Två färger hade funkat utmärkt också, huvudsaken är att göra det mer rättvist.
Men detta är bara min personliga åsikt och jag säger bara det som ett förslag att tänka över😊🌼.
Nira74, jag hade inte heller kunnat hänga med i riktiga. Jag är 1.79 lång men min målvikt är 80kg, vilket enligt mig är en lagom vikt eftersom jag vill bygga muskler också😊. Åtminstone som en start hoppas jag.
Varför " krångla till det"...jag tycker det funkat bra som det varit denna gång... och att vikterna ligger först.
Då behöver man inte se " surret" om man inte vill....annars får vi väl "tjöta " i en annan BL- tråd...för jag tycker det är bra att kunna ventilera lite under resans gång. Vikten är ofta en bisak i jämförelse med vad som kan påverka den åt olika håll.
Bara en fundering 🤔
Jag tänker mest på att jag lätt ska hitta era vikter bland "surret" . Resultattabellen fortsätter jag att ha i huvudet.
Babs2,
Jag håller med dig på sätt och vis, men ändå inte. Vi är ändå en grupp med 40 kilos skillnad mellan tyngsta och lägsta, och det är inte rimligt att en sån stor skillnad kan bli rättvis för någon av de inblandade. Inte ens för de som väger minst, även om jag inte nämnde dem i förra inlägget så är deras situation minst lika svår.
Jag tog mig friheten att räkna lite på procentsiffrorna, eller ja jag fick lite hjälp eftersom matte inte är mitt ämne... Hursom valde jag ut tre personer i gruppen och kom fram till detta:
70,6kg - 10 = 14.1%
84,9kg - 10 = 11.8%
110.5kg - 10 = 9%
För att återgå till hur det missgynnar oss alla i längden så låt oss ponera att, som du och andra har nämnt, går de överviktiga ner mera under perioden. Vilket betyder att de lättaste kommer kunna vinna de första månaderna, men om vi tyngre går ner mer som ovan föreslagit kommer de inte att ha en chans de sista månaderna. Och hur motiverande är det för alla inblandade😥?
Angående hur resultatet skulle redovisas så blir min idé inte mycket svårare än nu. Vi alla skriver i samma grupp och rapporterar i samma grupp. Men stapeln ska sorteras annorlunda. Om vi delar upp det i tre grupper till exempel så kan deltagarna delas upp i färger och endast jämföras med dem i samma färg. Då blir det tre vinnare varje omgång istället för en dessutom, vilket inte hade varit mycket annorlunda från hur de gamla biggest looser grupperna var uppbyggda. Två färger hade funkat utmärkt också, huvudsaken är att göra det mer rättvist.
Men detta är bara min personliga åsikt och jag säger bara det som ett förslag att tänka över😊🌼.
Nira74, jag hade inte heller kunnat hänga med i riktiga. Jag är 1.79 lång men min målvikt är 80kg, vilket enligt mig är en lagom vikt eftersom jag vill bygga muskler också😊. Åtminstone som en start hoppas jag.
Ska då matdagboken dela ut flera priser?
Hur sätter man gränser för grupperna? Vad händer med dem som går över gräns mellan 2 grupper under tävlingen?
I riktiga Biggest var det ju inga grupper, alla tävlade med varandra och även i Havets BL var det så. Vi bara rapporterade gruppvis.
Ledsen, det blir en tävlingsgrupp.
Det ska inte bli jobbigt för dig Babs....gör på ditt sätt...det blir bra.